crnogorski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Autonehoda - řešení pojistné události

K řešení pojistné události při dopravní nehodě motorového vozidla Vám pro úplnost přikládáme obecnou informaci s přehledem potřebných kroků vedoucích k řešení škodní události, resp. pro potřeby pojistného řízení.

V každém případě dopravní nehody cizince se doporučuje zavolat místní policii (tel. 122), která sepíše Protokol o dopravní nehodě (Zapisnik o uvidjaju saobraćajne nezgode). Tento protokol je třeba osobně převzít na místně-příslušné policejní stanici (platí se poplatek cca 10 €).  Účast policie je potřebná ve všech případech, když jsou zranění, značná materiální škoda nebo je vozidlo nepojízdné a překáží v dopravním provozu.

Vždy se doporučuje ještě na samotném místě nehody, za účelem vlastního řešení pojistné události, vyžádat si/získat veškeré údaje uvedené v povinném ručení viníka dopravní nehody (Polisa osiguranja od autoodgovornosti).

V případě vlastního zavinění je nutné předat poškozenému veškeré údaje uvedené v povinném ručení viníka dopravní nehody (povinné ručení pro zahraničí tzv. „zelená karta“ / zeleni karton), kontaktovat svojí domácí pojišťovnu za účelem zjištění případného partnera v Černé Hoře. Poté je nutné dostavit se na nejbližší pobočku příslušné místní pojišťovny a nahlásit zde pojistnou událost, která případ dále řeší prostřednictvím Národní kanceláře pojistitelů s pojišťovnou viníka v ČR. V podobném případě se doporučuje místní pojišťovnu požádat o pomocný zápis / uslužni zapisnik za účelem pořízení adekvátního dokladu pro další průběh pojistného řízení i pro cestu zpět s poškozeným vozidlem (pro účely případné kontroly ze strany místní policie či na hraničním přechodu).

Pokud se případ řeší bez účasti policie, je třeba pro pojišťovnu na místě vyplnit a podepsat (obě strany) také evropský formulář „Záznam o dopravní nehodě“/Izvještaj o saobraćajnoj nezgodi a take si pořídit vlastní fotodokumentací místa nehody a vozidel. Dle zákona policii není třeba volat v případech, kdy nejsou zranění, nebo když je škoda menšího rozsahu (do 500 €) anebo do 2.000 €, pokud jsou vyjádření obou stran shodná a je pořízena kompletní fotodokumentace na místě nehody (Sporazum o proceduri rešavanja odštetnih zahtjeva po osnovu osiguranja od odgovornosti zbog upotrebe motornih vozila) ale z praxe doporučujeme policií zavolat.    

Při vlastním řešení pojistné události je třeba co nejdříve osobně i s poškozením vozem informovat místní pojišťovnu viníka a oznámit škodu (prijava štete).

Zde se pořídí potřebná dokumentace pro řešení pojistné události. Do místní pojišťovny je následně třeba doručit úřední policejní záznam o dopravní nehodě (Zapisnik o saobraćajnoj nezgodi), který místně-příslušné oddělení policie obvykle vydává během 7 až 10 dnů (platí se poplatek cca 10 €). Místní pojišťovna začíná řešit pojistnou událost přímo a to teprve po obdržení úředního policejního záznamu o dopravní nehodě a po uzavření předmětu zasílá poškozenému informaci o šetření, resp. o výši škody. Po souhlasu poškozeného místní pojišťovna vyplácí finanční prostředky poškozenému - převodem na bankovní účet pojištěného. Za tímto účelem je třeba místní pojišťovnu informovat o bankovním spojení (přesný název bankovní instituce/Bank, přesná adresa/Address, úplné číslo bankovního účtu/Full Bank Account Number, IBAN, SWIFT KÓD /Code Swift, vlastník účtu/Account Holder  apod.).

V některých případech, kdy pojišťovna v ČR informuje o skutečnosti, že nemá na území Černé Hory svého pojišťovacího partnera, případ se řeší prostřednictvím konkrétní místní pojišťovny.

Vybrané pojišťovny:

SAVA MONTENEGRO AD PODGORICA Rimski trg 70, PC Kruševac 81 000 Podgorica tel/fax: +382 20 234 008 call centar: +382 20 40 30 20  vice na e-mailu: info@sava.co.me a webových stránkách .

Lovćen osiguranje AD Podgorica, Luke Boljevića, 81 000 Podgorica, tel/fax: +382 20 404 400 call centar: +382 20 404 404 vice na webových stránkách .

Delta Generali, Kralja Nikole 27/VI, VI patro, 81 000 Podgorica, tel/fax: +382 20 444 800 e-mail: kontakt@deltagenerali.me, vice na webových stránkách  .

Obecně pro problematiku povinného ručení pro zahraničí (tzv. „zelená karta“ / zeleni karton) je v Černé Hoře příslušný Národní úřad pojistitelů Černé Hory / Nacionalni biro osiguravača Crne Gore - NBOSCG ulice Svetlane Kane Radević 3/II, 81 000 Podgorica, +382 20 243 440, 246 223, 246 225, e-mail: nbocg@t-com.me a v ČR Česká Kancelář Pojistitelů - ČKP. Obě výše uvedené instituce mohou rovněž zodpovědět obecné otázky týkající se problematiky pojistného plnění povinného ručení pro zahraničí.

Pro případ potřeby pořízení překladu písemností a dokumentace se můžete obrátit mj. i na tlumočníka v Černé Hoře (Seznam soudních tlumočníků ) i v ČR. Seznam kontaktů v ČR naleznete na Seznamu soudních tlumočníků a znalců (kontakty: např. Ministerstvo  spravedlnosti ČR, „Evidence znalců a tlumočníků“ , Komora soudních tlumočníků ČR či Jednota tlumočníků a překladatelů – pozn.: zde jsou k dispozici i další tlumočníci a překladatelé (nejen soudní). Zastupitelský úřad ČR v Podgorici v současné době nemá dostatečné kapacity k zajištění podobného překladu.

Podrobné informace o tom, „Jak postupovat při dopravní nehodě v zahraničí“ (jak vyplnit „Evropský záznam o dopravní nehodě“ apod.), lze najít i na dále uvedených internetových adresách, kde jsou k dispozici i další doplňující podrobnosti i aktuální kontakty.

Česká asociace pojišťoven ČAP ;

Policie ČR - Povinný leták do auta

Vzor letáku o postupu při zvládání dopravní nehody najdete - viz. leták .

Postup pro účastníky dopravní nehody v zahraničí - informace o povinném ručení .  

Česká kancelář pojistitelů - ČKP .   

a na webu Ministerstva vnitra ČR .