česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Wikimedia Commons
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Jižní Afrika: Podpora automobilového průmyslu znamená příležitosti pro české dodavatele

(Archivní článek, platnost skončena 30.04.2023.)

Jihoafrický Ford oznámil plány na rozšíření produkce ve své továrně v Silverstonu. Investice Ford Motor Company of Southern Africa ve výši 15,8 mld. randů do výroby nového Ford Ranger vytvoří více než 5 tisíc přímých pracovních míst. Montovna v provincii Gauteng se tak stane největší výrobní linkou Fordu mimo USA. Jižní Afrika má ambici stát se centrem automobilového průmyslu pro africký kontinent po vzoru Číny, Singapuru či Malajsie. Plány vlády na podporu automobilového sektoru představil prezident Ramaphosa.

Jihoafrický automobilový průmysl byl těžce zasažený pandemií covid-19. O to více zaujalo prohlášení společnosti Ford, která v únoru 2021 potvrdila rozšíření výroby ve svém jihoafrickém závodu. Do své továrny Silverston v provincii Gauteng plánuje Ford v nadcházejících letech investovat 15,8 miliard randů (přibližně 23 mld. Kč). Prostředky budou použity na výrobu nového vozidla Ford Ranger a modernizaci stávající výrobní linky, jež má být do roku 2024 plně ekologická a energeticky nezávislá. Vedle Jižní Afriky má být důležitým odbytištěm automobilky, jež v regionu spolupracuje s koncernem VW, také asijský a africký trh.

Centrální vláda a provincie Gauteng investovaly do přípravy speciální ekonomické zóny Tshwane a související infrastruktury 170 mil. randů. Ford získal daňovou úlevu ve výši 3,15 mld. Finanční prostředky ušetří během následujících tří let. Prezident Ramaphosa prohlásil, že vláda je odhodlaná nadále zlepšovat podmínky pro výrobce automobilů a jejich dodavatele a vytvořit z Jižní Afriky centrum automobilového průmyslu na kontinentu po vzoru asijských zemí. Připravena je legislativa na rozšíření příležitostí v rámci sektoru také pro místní servisní dílny. Komise pro automobilový průmysl Jižní Afriky již schválila změny pravidel, která mají posílit volnou soutěž v sektoru. Opatření zahrnují mj. povinnost informovat zákazníky o ceně záručního servisního plánu při prodeji nového vozu. Dále povinnost značkových prodejců zpřístupnit náhradní díly nezávislým auto opravnám, a tak umožnit neznačkovým dílnám zapojit se do volné soutěže v oblasti servisu a oprav. Nová legislativa začne platit od července 2021.

Plány jihoafrické vlády na podporu sektoru, který je do značné míry kompatibilní s českým průmyslem, znamenají příležitosti také pro české výrobce a dodavatele. K pronikání českých firem na jihoafrický trh již dochází. V minulém roce dodala svému jihoafrickému zákazníkovi velkokapacitní linku na výrobu airbagů pro nový Mercedes-Benz severočeská strojírenská firma Aktivit. Do budoucna opustí výrobní linku závodu v Johannesburgu denně až 700 ks těchto airbagů. V případě zájmu o zprostředkování kontaktů či podporu v jednání s potenciálními partnery v JAR se mohou zájemci z řad českých firem obracet na obchodně-ekonomické oddělení velvyslanectví v Pretorii.


Autor:  Mgr. Viktor Dolista, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Pretorii