Dopad využití informačních technologií  na politické a sociálně-ekonomické procesy a tvorbu veřejného mínění v arabských a islámských zemích
RM 01/11/04

Vypracovala: Mgr. Iveta Kouřilová

Stav internetu na Blízkém východě a v severní Africe

Stručně na úvod

Na Blízkém východě a v severní Africe dochází po zprvu pomalém startu k relativně rychlému nárůstu užití internetu. Všechny země umožňují veřejnosti připojit se k internetu prostřednictvím místních poskytovatelů internetových služeb. Mnohé vlády v regionu, z nichž většina výrazně omezuje svobodu projevu, zaujaly k internetu umožňujícímu snadnou, levnou a rychlou výměnu informací, opatrný postoj.

Blízkovýchodní vlády využívají nejrůznějších prostředků, aby omezily tok informací online. Saúdská Arábie, Jemen a Spojené arabské emiráty provádějí cenzuru prostřednictvím tzv. proxy serverů, tj. zařízení filtrujících a blokujících stanovený obsah. V mnohých zemích, mimo jiné v Jordánsku, způsobuje telekomunikační a daňová politika, že je užití internetu poměrně nákladné, a tudíž pro mnohé nedostupné – ať už je to účel této politiky či nikoli. Tunisko zase zavedlo nejdetailnější legislativu týkající se internetu, jež se z velké části snaží zajistit, aby se online komunikace nevyhýbala přísné státní kontrole, jaká je uplatňována u ostatních médií. Ve většině zemí, v nichž nebyly přijaty specifické zákony týkající se internetu, měla právní nebo faktická omezení svobody projevu a tisku znepokojivý dopad na to, co bylo vyjádřeno online, zejména pak ve veřejných fórech, jako jsou online diskuse apod.

V regionu, kde mnohé vlády běžně odposlouchávají telefonní hovory disidentů, mají uživatelé internetu v mnoha zemích - včetně Bahrajnu a Tuniska - podezření, že vláda porušuje právo na soukromou korespondenci a kontroluje elektronickou korespondenci. Jeden bahrajnský občan strávil ve vězení více než rok kvůli podezření, že posílal prostřednictvím e-mailu „politické“ informace disidentům v zahraničí. 

Některé vlády v regionu zaujaly naštěstí k internetu liberálnější postoj, ačkoli omezují svobodu projevu v jiných médiích. To přivodilo v Egyptě a Jordánsku paradoxní situace, kdy se cenzurované noviny či články záhy objevily online, aniž by to mělo jakýkoli dopad na ty, kteří je čtou, posílají či přeposílají. Alžírsko, Maroko a Palestinská samospráva nevyložily doposud téměř žádné úsilí na kontrolu obsahu internetu a dovolují uživatelům internetu přístup k politickým informacím a informacím o lidských právech, jež místní tisk, rozhlas ani televize publikovat nesmějí.  

Svoboda projevu 

Chránit svobodu projevu na internetu si vyžaduje nejen opatření týkající se internetu, jež budou respektovat toto právo, ale také prostředí, v němž je svoboda projevu obecně garantována. V mnohých zemích jsou online projevy potlačovány spíše než směrnicemi týkajícími se internetu již existujícími tiskovými zákony, zákony o urážce na cti a neoficiálními tabu.  

Mnohé země v regionu mají takové tiskové zákony a trestní zákoníky, které různými způsoby svádějí k porušování svobody projevu. Směrnice týkající se internetu v Tunisku výslovně aplikují tresty za urážku na cti a poskytování lživých informací na online projevy. Uživatelé internetu v Kataru jsou zase ve své smlouvě o poskytování internetových služeb žádáni, aby se zdržovaly „jakýchkoli aktivit  narušujících veřejných pořádek“. Jordánsko a Maroko nemají žádné zákony omezující svobodu projevu na internetu, ale obě země mají zákony omezující svobodu tisku a zákony zakazující hanobení či znevažování monarchie, jež mimo jiné vymezují hranice tomu, co může být vyjádřeno online. 

Vlády Tuniska, Bahrajnu, Íránu a Spojených arabských emirátů patří k těm, které blokují vybrané internetové stránky týkající se politiky nebo lidských práv. Tunisko požaduje po poskytovatelích internetových služeb, aby jmenovali ředitele, kteří by na sebe vzali v souladu s tiskovým zákonem zodpovědnost za obsah internetových stránek, jež jejich společnost zpřístupňuje na svém serveru. Nařízení uvádí, že poskytovatelé internetových služeb nesmějí na svých serverech ponechat nic, co by narušovalo „veřejný pořádek a dobré mravy“. Legislativa v Tunisku také požaduje po poskytovatelích internetových služeb, aby pravidelně každý měsíc odevzdávali jména svých klientů vládě, čímž je porušeno právo na anonymní komunikaci a získávání informací. Některé země zase zakazují neautorizované šifrování. Patří mezi ně Izrael, Saúdská Arábie a Tunisko.  

Mezinárodní úmluvu o občanských a politických právech (ICCPR), včetně jejího 19. článku o svobodě projevu, ratifikovalo z blízkovýchodních zemí Alžírsko, Egypt, Írán, Irák, Izrael, Jordánsko, Libanon, Kuvajt, Libye, Maroko, Sýrie, Tunisko, Jemen. Neratifikoval ji Bahrajn, Omán, Katar, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty.

Opatrný start internetu

Blízký východ a severní Afrika jsou jednou z oblastí s nejnižším počtem uživatelů internetu. Téměř každá vláda v tomto regionu cenzuruje či trestá kritiku státní moci.
 Není tedy nejmenších pochyb o tom, že rozšíření internetu brzdily obavy tamních vlád, že by demokratizace přístupu k internetu ohrozila státní kontrolu informací. Saúdští představitelé otevřeně přiznali, že zpřístupnění internetu veřejnosti se opozdilo kvůli hledání systému, jímž by mohl být blokován tok „nežádoucích“ informací.

Po pomalém startu se však rozšíření internetu v regionu relativně urychlilo. Pro-internetové síly ve vládě, mezi obchodníky, akademiky a vědci, jež si přály zůstat konkurenceschopní, se zasazovaly o snazší přístup k online datům a komunikaci. V květnu 1999 měly všechny země v regionu kromě Iráku a Libye nějakou formu mezinárodního připojení. Občané všech těchto zemí kromě Sýrie se mohli připojit k internetu prostřednictvím místních poskytovatelů internetových služeb. Tehdy se odhadovalo, že na Blízkém východě (včetně Izraele, ale bez severní Afriky) bylo 880000 osob „online“.
 Nejméně ve čtrnácti zemích (Maroko, Alžírsko, Tunisko, Egypt, Izrael, území pod Palestinskou samosprávou, Libanon, Jordánsko, Kuvajt, Bahrajn, Katar, Írán, Omán a Spojené arabské emiráty) fungovaly internetové kavárny.
 Jiným indikátorem růstu užití internetu bylo roku 1998 publikování komerčních zlatých stránek Middle East Internet Directory: A Comprehensive Guide to Middle East Web Sites (http://MiddleEastDirectory.com).  

Následujících několik příkladů demonstruje některé konkrétní případy pozitivního přínosu internetu pro občany blízkovýchodních zemí a pro nevládní síly působící v těchto zemích:

· Prostřednictvím e-mailu a internetových stránek rozšiřují organizace pro lidská práva v Egyptě, na palestinských územích a jinde informace mnohem efektivněji než kdykoli předtím, a to i přes jejich skromné zdroje a omezený přístup k místním médiím.
 

· Arabské, anglické a francouzské noviny, jež byly cenzurovány v Egyptě, Alžírsku a Jordánsku, publikovaly své zakázané články online, kde si je mohou domácí i zahraniční čtenáři snadno přečíst. Také články, které noviny odmítly kvůli politickému tlaku či z jiných důvodů publikovat, byly v oběhu na internetu.
 Když soukromé deníky v Alžírsku v říjnu 1998 stávkovaly na protest proti tlaku ze strany státního tisku, zveřejňovaly denně na internetu věstníky, aby tak zmobilizovaly podporu pro svou věc.
 Organizace jako např. Digital Freedom Network (www.dfn.org) zpřístupňují cenzurovaný materiál online. Během roku 1998 publikovalo DFN články zakázané úřady v Egyptě, Mauretánii, Tunisku a Turecku. 

· Maročané mohou na internetu nalézt četné informace publikované frontou Polisario a jinými, kteří napadají marocký postoj v otázce Západní Sahary (viz např. www.arso.org). Takové informace jsou v místních médiích, knihkupectvích či knihovnách nedostupné.   

· Alžířané mohou navštěvovat mnohé internetové stránky zřízené islamistickými skupinami, jež jsou v Alžírsku zakázané a nemohou tam legálně publikovat. (včetně Front islamique du Salut, www.fisalgeria.org).
  

· Internetové stránky arabských homosexuálů a lesbiček (www.glas.org) nabízejí informace lidem, kteří v mnohých arabských zemích nemají příliš příležitostí ke získání patřičných informací pro svou sexuální orientaci. 

· Internet svými online novinami a rozhlasovým a televizním vysíláním významně přispěl k rozmanitosti zpravodajství dostupného lidem žijícím na Blízkém východě (podobně jako velmi populární arabské televizní stanice).
 Změna je patrná zejména v těch zemích, kde nejsou dostupné zahraniční noviny nebo jsou příliš drahé či přicházejí s velkým zpožděním. 

Většina blízkovýchodních zemí toleruje na internetu větší svobodu projevu, než je dovoleno lokálním médiím. Kuvajt, Maroko, Alžírsko, Egypt, Jordánsko a Libanon připouštějí na internetu poměrně neomezený projev, i když uplatňují tiskové zákony proti periodikům, která by otiskla „nežádoucí“ materiál. 

Míra rozšířenosti internetu záleží však kromě postoje vlády vůči svobodě projevu také na mnoha dalších faktorech. Mezi takové faktory patří dostupnost počítačů pro veřejnost, dostupnost internetového a telefonního spojení, stav telekomunikační infrastruktury v zemi, včetně takových faktorů, jako je počet telefonních linek na obyvatele a šířka vlnového pásma pro mezinárodní spojení.
 

Vlády, jež chtějí podporovat rozvoj internetu ve svých zemích, musejí podniknout pozitivní kroky, nikoli jen přestat cenzurovat internet či bránit přístupu k němu. Je jen málo vlád na Blízkém východě a v severní Africe, které tak učinily. Mezi důvody takového vývoje patří nedostatečné státní zdroje, obavy ze ztráty kontroly nad tokem informací a snaha chránit monopolní výnosy státních telekomunikačních společností.
 

Ceny počítačů a počítačových služeb mají také negativní dopad na rozšíření internetu v mnoha zemích regionu. Tyto ceny mohou odrážet postoj vlády k popularizaci internetu: podle toho, jak jsou tyto ceny stanoveny, zdaňovány či dotovány vládou. Ceny internetu a telefonu jsou na Blízkém východě vyšší než např. ve Spojených státech. 

Dalším faktorem brzdícím rozvoj internetu v regionu je převaha anglicky psaného materiálu. Ačkoli se množství arabských materiálů neustále zvětšuje a arabský software na prohlížení internetu se rychle vyvíjí,
 ti blízkovýchodní uživatelé, kteří nehovoří anglicky, jsou v nevýhodě, pokud jde o jejich schopnost dostat se k online zdrojům. 

Některé společenské síly se stavěly k internetu či k jeho zpřístupnění veřejnosti nepřátelsky. Zákonodárci v Kuvajtu a jinde odsoudili internet jakožto hrozbu pro místní kulturu, mravy nebo náboženské cítění. V Íránu vyzýval měsíčník Sobh k zákazu internetu.
   

Blízkovýchodní vlády často hovořily o těchto tématech, aby ospravedlnily pomalý paternalistický přístup k povolení veřejného přístupu k internetu. Například mluvčí Syrian Computer Society byl citován řka: „Naším problémem je, že jsme tradiční společností a musíme vědět, není-li tam (rozuměj na internetu) něco, co je neslučitelné s naší společností. Musíme jej učinit bezpečným.“
 Podobné argumenty používali také saúdští představitelé. Ředitel King Abdul-Aziz City for Science and Technology (KACST) prohlásil, že internet poskytuje „důležitou službu pro přenos a šíření informací, ale má také negativní stránky, jež jsou v rozporu s muslimskou vírou a arabsko-muslimskými tradicemi.“
 Ředitel saúdské společnosti Silkinet řekl, když vysvětloval opoždění veřejného zpřístupnění internetu v zemi, že „pokračují snahy poskytnout nejlepší moderní technologie a zároveň zajistit, aby nebyly v rozporu s tradicemi a kulturou v regionu.“

Ačkoli stránky západní provenience internetu stále dominují, učinili si mnozí stoupenci islámu a islamismu  z internetu prostředek pro šíření svého poselství. Mezi všemi politickými opozičními silami jsou islamisté na internetu jedni z nejaktivnějších, částečně díky velkému počtu počítačově zdatných aktivistů žijících v Evropě a Severní Americe. Na jednom mezinárodním setkání v červenci 1998 v Káhiře, slibovaly islámské organizace a osobnosti využít nové informační technologie pro vylepšení obrazu islámu.
 V Íránu bylo v červnu 1998 oznámeno, že kompletní díla Ájatolláha Rúholláha Chomejního budou brzy dostupná online v různých jazycích.
 Počítačový institut ve městě Qom zase připravil 2000 islámských vzdělávacích dokumentů pro jejich publikování na webu.
 

Žádná blízkovýchodní či severoafrická vláda, ani ta nejopatrnější, nechce být nahlížena jako anti-internetová. Saúdští vládní činitelé slibovali svým občanům, že se jim brzy dostane přístupu k internetu, a to i přesto, že se odvolávali na společenský konzervatizmus, aby ospravedlnili svou zdrženlivost. List al-Džazíra oznámil v květnu 1997, že král Fahd v zásadě souhlasí s povolením veřejného přístupu k internetu. Teprve v lednu 1999 dostali však tamní poskytovatelé internetových služeb svolení nabídnout své služby běžným občanům – téměř pět let poté, co byly k internetu připojeny státní instituce. Dlouhé čekání bylo nutné kvůli „dokončení technologie potřebné pro zákaz přístupu k informacím, jež odporují našim islámským hodnotám a jsou nebezpečné pro naši bezpečnost,“ vysvětlil člověk, který stál v čele skupiny zabývající se touto problematikou v obchodní a průmyslové komoře v Rijádu.

Na Blízkém východě a v severní Africe vládní činitelé nepřiznávají, že je blokování nežádoucích politických informací záměrem jejich snah o kontrolu internetu. V zálivových zemích je téměř vždy při vyjmenovávání negativního dopadu internetu na národní, kulturní a náboženské hodnoty zmiňována na prvním místě pornografie, potom misionářství jiných náboženství, neislámské informace (jako např. jak spáchat sebevraždu), potenciální dopad na roli ženy ve společnosti či oslabení místních kulturních norem.
 Saúdská Arábie šla v definování toho, co chce z internetu odstranit, dále. Její rada ministrů vydala nařízení, v němž žádala poskytovatele internetových služeb, aby se vyhnuli „aktivitám porušujícím společenské, kulturní, politické, mediální, ekonomické a náboženské hodnoty Království Saúdské Arábie.“

Spojené arabské emiráty tvrdí, že jediným cílem jejich cenzury internetu je odstranění pornografie. Představitelé jiných zemí a poskytovatelé internetových služeb v regionu hovoří obecně o ochraně kulturních hodnot. Například představitel Teleyemen, jemenského monopolního poskytovatele internetových služeb, řekl, že Teleyemen musí omezit přístup k informacím považovaným za nežádoucí a takovým, jež by mohly porušit sociální, náboženské nebo kulturní normy. Podobně jako Spojené arabské emiráty nebo Saúdská Arábie, filtruje Jemen obsah internetu prostřednictvím proxy serveru.
 Proxy server je zařízení, jež v odpovědi na požadavek uživatele a v souladu s naprogramovanými kritérii zkoumá vyžádaný materiál a buď ho dodá, nebo zablokuje. 

Aktivní kroky blízkovýchodních vlád

Blízkovýchodní vlády však nezareagovaly na vznik internetu pouze cenzurou, ale také aktivními kroky. Každá blízkovýchodní vláda si zřídila své internetové stránky, aby na internetu nabídla uprostřed záplavy alternativních zdrojů informací také své informace.
 Saúdská Arábie, Bahrajn, Egypt, Írán, Izrael, Kuvajt, Maroko, Omán, Tunisko a Palestinská samospráva patří k těm zemím, jejichž státní rozhlas či televize vysílají přes internet.

Saúdská Arábie vynaložila mnoho prostředků, aby se jejímu poselství dostalo sluchu. Využila k tomu jak své internetové stránky (viz např. oficiální stránky www.saudi.net), tak v Evropě působící noviny, časopisy, rozhlasové a televizní stanice vlastněné provládními Saúdskými Araby. Jedním z podnětů jim byla snaha čelit malým saúdským disidentským skupinám působícím v Londýně: Committee for the Defense of Legitimate Rights (www.ummah.org.uk/cdrl) a Movement for Islamic Reform in Arabia (www.miraserve.com), které se zviditelnily obratným použitím faxu a internetu.

Tuniská vláda spravuje několik internetových stránek obsahujících oficiální informace a odkazy na provládní média (viz např. www.tunisiaonline.com). Jejímu úsilí napomohl také tuniský podnikatel v Paříži, který zřídil internetové stránky, jež mohly v návštěvnících vyvolat mylný dojem, že otevřely stránky Amnesty International o Tunisku. Stránky www.amnesty-tunisia.org nabízely pouze příznivé informace o stavu lidských práv v Tunisku.

Četné články v regionálním tisku vybízely k aktivnější účasti Arabů na internetu. Článek v oficiálním damašském deníku Tišrín odsuzující skutečnost, že internetovým zdrojům týkajícím se arabsko-izraelského konfliktu dominují materiály izraelské provenience, vyzýval, aby byly prozkoumány všechny internetové informace o Sýrii a byly konfrontovány vysvětleními a opravami zkreslených informací.
 Syrian Arab News Agency si zřídila v roce 1998 webové stránky (www.sana.org) na propagaci oficiálních zpráv, zatímco syrská veřejnost tehdy ještě k internetu přístup neměla. 

V několika blízkovýchodních zemích používají národní a místní vlády internet k tomu, aby usnadnily občanům nahlédnout do oficiálních informací či komunikovat s úřady. Některá jordánská ministerstva i zpravodajské služby (www.nic.gov.jo/gid) provozují své internetové stránky a vybízejí k elektronické korespondenci. Také Maroko (www.mincom.gov.ma), Egypt (www.mfa.gov.eg, stránky ministerstva zahraničí) a Palestinská samospráva (www.pna.net) podnikly jisté kroky tímto směrem. Nicméně jen málo arabských vlád se pustilo do systematického úsilí poskytnout na internetu informace, jež by zvýšily politickou účast veřejnosti, např. sbírky zákonů, regulačních předpisů, návrhy zákonů, oficiální zprávy a statistiky, přepisy tiskových konferencí a parlamentních debat, výnosy soudů a ekonomická data používaná pro rozdělování rozpočtu. 

Cenzura internetu a její formy

Internet skýtá mnohé možnosti jak se vyhnout kontrole volného toku informací. V zemích, kde neoperují místní poskytovatelé internetových služeb, mohou občané vytáčet za cenu mezinárodního telefonního hovoru poskytovatele v jiných zemích. Pokud jsou nějaké stránky blokovány, mohou její sponzoři nebo fanoušci změnit jejich adresu nebo zpřístupnit tentýž obsah na jiných webových stránkách. Místní uživatelé mohou navštěvovat blokované stránky prostřednictvím tzv. ACP (anti-censorship proxy) serverů
 nebo jim mohou osoby s neomezeným přístupem k internetu zasílat blokovaný obsah jako e-mailovou přílohu. Obezřetní uživatelé mohou používat pseudonymní e-mailové účty nebo šifrování či posílat zprávy přes tzv. „re-mailing“ službu, aby byla zachována jejich anonymita.

Podobně jako jsou četné triky uživatelů internetu, jsou četné i technologické možnosti na straně cenzorů. Vlády nemohou zastavit tok „nežádoucích“ informací, ale mohou ho jistě zpomalit a získat tak čas na přizpůsobení se době, kdy již nebudou schopny informace blokovat. Státy mohou úplně odmítnout veřejný přístup k informacím, jak činily dlouho Irák, Libye, Sýrie či Saúdská Arábie. Ani Sýrie, ani Saúdská Arábie však nezašly tak daleko, aby zakázaly vlastnictví modemu nebo napojení na zahraniční poskytovatele internetových služeb. Rijád i Damašek tolerovaly omezený a postupně rostoucí přístup k internetu, než aby přijaly přísná opatření bránící přístupu k zahraničním poskytovatelům internetových služeb, jimiž by si pravděpodobně znepřátelily ty občany, kteří byly dostatečně bohatí, aby si to mohli dovolit. 

Vlády, jež povolily veřejný přístup k internetu, využily širokého spektra metod k regulaci tohoto přístupu: specifické zákony týkající se internetu, aplikace existujících zákonů, smluvní či licenční podmínky vztahující se na uživatele a poskytovatele internetových služeb a povinné používání filtrovacích, ratingových a obsah klasifikujících nástrojů.
 Všechny tyto metody můžeme na Blízkém východě a v severní Africe nalézt. Kromě nich existuje řada dalších mimozákonných opatření, jež také omezují online svobody.   

Tunisko přijalo nejdetailnější legislativu týkající se internetu v regionu a také výslovně rozšířilo platnost existujících tiskových zákonů omezujících svobodu projevu i na internet, což neučinilo příliš dalších  zemí v regionu. Nicméně existující tiskové zákony některých zemí svým popisem trestných činů definují „publikování“ nebo „šíření“ informací tak široce, že mohou být aplikovány i na internet. Katarští uživatelé internetu musejí zase podepsat smlouvu s Qatar Public Telecommunications Corporation (Q.Tel) slibujíce, že nebudou služeb využívat k „aktivitám narušujícím veřejný pořádek“.
 

Spojené arabské emiráty si zřídily proxy server, který brání přístupu uživatelů k stránkám považovaným za nevhodné, většinou pro jejich neskrývaný sexuální obsah. Bahrajn, Írán, Jemen, Tunisko a Saúdská Arábie také blokují internetové stránky a využívají k tomu rozmanité technické prostředky. Blokování je snáze aplikovatelné těmi vládami, jež si ponechaly kontrolu nad národní telekomunikační sítí, včetně mezinárodních bran. Téměř všude v regionu zůstaly telekomunikace státem kontrolovaným monopolem. A i v těch málo zemích, které dovolily privatizaci telekomunikačních služeb (např. Egypt), zůstává mezinárodní brána pod kontrolou státu. 

Kromě výše zmíněných technických a právních opatření mají také jiné praktiky vlády mrazivý dopad na online projevy. Patří k nim mimo jiné hrozby a zastrašování. Tyto praktiky se již dříve - při nátlaku na soukromě vlastněné noviny a časopisy - ukázaly být efektivnější než tiskové zákony. Obavy z kontroly vlády a jejích odvetných opatření mohou například podporovat autocenzuru v novinách, na webových stránkách nebo při online chatu. V Jordánsku byly roku 1996 předvolány dvě osoby k policejnímu výslechu kvůli článkům nebo komentářům, které zveřejnily v online fórech, jejichž obsah může číst každý (včetně policie).

Vzhledem k tomu, že policejní síly v tolika zemích regionu odposlouchávají telefony a otevírají poštu skutečných nebo podezřelých disidentů, není překvapující slyšet obavy vyjádřené uživateli internetu v Tunisku, Bahrajnu a jiných zemích ohledně soukromého charakteru jejich elektronické korespondence. V březnu 1997 zadržely bahrajnské úřady inženýra podezřelého z předávání informací opozičním skupinám v zahraničí a zabavily jeho počítač. Sajjid cAlawí Sajjid Šaraf se nestal podezřelým díky hi-tech dozoru, ale díky tradičním metodám tajné policie, mj. využití informátorů. 

V Bahrajnu, Íránu, Saúdské Arábii, Spojených arabských emirátech a Jemenu blokují poskytovatelé internetových služeb – ať už kvůli nařízení vlády či na její nátlak – internetové stránky na základě jejich obsahu. V prvních čtyřech z těchto zemí, ne-li ve všech, se blokování týká i kulturního a/nebo politického obsahu. Spojené arabské emiráty jsou pravděpodobně sdílnější než ostatní země provozující blokování. Ospravedlňují jej jako prostředek bránící přístupu k pornografii. Lidé v SAE, kteří se připojují k místnímu poskytovateli internetových služeb, nemají přímý přístup k internetu. Jejich požadavky jdou nejprve do proxy serveru spravovaného státem kontrolovanou telekomunikační společností Etisalat.
 Požadavek uživatele na nějakou webovou stránku je zamítnut, pokud filtrující software na proxy serveru objeví na dané stránce „nežádoucí“ materiál nebo zjistí, že je daná stránka na seznamu zakázaných stránek. Skutečnost, že na seznamu zakázaných stránek v SAE jsou i politické a kulturní stránky arabských homosexuálů, vyvrací oficiální tvrzení, že je zakázána pouze pornografie. 

Proxy servery, které jsou používány ve Spojených arabských emirátech nebo v Saúdské Arábii, mohou být také úřady využity ke sledování toho, které počítačové terminály navštěvují které stránky a na jak dlouho. SAE popírají, že by monitorovaly individuální užití internetu. V Saúdské Arábii obdrží uživatelé snažící se otevřít některé z blokovaných stránek na svých obrazovkách zprávu, jež je varuje, že všechny jejich snahy jsou zaznamenávány.

Státem kontrolovaní poskytovatelé internetových služeb v Tunisku, Íránu a Bahrajnu blokují webové stránky obsahující politickou kritiku nebo kritiku stavu lidských práv namířenou proti jejich vládám. Tunisko přiznalo pouze blokování těch stránek, které narušují morální hodnoty, což však zjevně  zahrnuje i stránky různých organizací pro lidská práva kritizujících tuniskou vládu. 

Bahrajn je méně agresivní než sousední Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty ve svých snahách centrálně blokovat pornografii. Ačkoli existují zprávy, že Batelco, státem kontrolovaný monopolní poskytovatel internetových služeb, blokuje některé explicitně sexuální stránky, spoléhá více na doporučení uživatelům, aby si sami stáhli filtrující programy, stojí-li o ně. 

Přinejmenším jedna země v regionu, Tunisko, přijala zákony, jež činí provozovatele internetových služeb zodpovědnými za obsah internetu. Patří mezi ně předpisy požadující, aby ředitel „zachovával nepřetržitou kontrolu obsahu serverů poskytovatele internetových služeb a zajistil, aby v systému nezůstala žádná informace, jež by byla v rozporu s veřejným pořádkem a dobrými mravy.“

V Tunisku – dle zpráv Human Rights Watch – omezují přinejmenším některé internetové kavárny soukromí a anonymitu uživatelů. Všechny monitory bývají otočeny tak, aby byly viditelné z jediného místa kavárny. Klienti se také musejí prokázat svými  průkazy totožnosti nebo poskytnout svá jména a adresy.
 Smlouva tuniské státní Agence Tunisienne d’Internet (ATI) požaduje od internetových účastníků v institucích,  aby bez předchozího povolení neposkytovali ze svých počítačů nikomu přístup k internetu, předávali ATI jména všech osob majících účty nebo přístup k počítačům a informovali agenturu o všech změnách v seznamech uživatelů. 

Vzhledem k tomu, že šifrování může bránit monitoringu internetových aktivit, zavedla řada blízkovýchodních vlád restrikce na užití, prodej a export šifrovacího softwaru. Tunisko, Saúdská Arábie a Izrael patří k těm zemím, které zakazují používat šifrování bez předchozího povolení.
 Ze zjevných důvodů mohou vlády považovat za nežádoucí anonymizující „re-mailer“ a blokovat jej. Spojené arabské emiráty tak například blokují www.anonymizer.com, jednu z nejznámějších takových služeb. 

I. Potenciál satelitních televizí na Blízkém východě 

Na úvod

Satelitní televize, tím že překračují geografické i jurisdikční hranice, vyvolávají řadu otázek, v nichž jsou navzájem propojeny politické, ekonomické, sociální i kulturní záležitosti a problémy domácí a zahraniční politiky se prolínají. Veřejnoprávní pozemní televizní stanice začaly čelit konkurenci soukromých satelitních společností operujících v zahraničí. V těch částech světa, kde byla cenzura běžnou praxí, znamenaly takové hrozby pro status quo výhodu pro diváky.   Na Blízkém východě a v Severní Africe bylo satelitní vysílání vnímáno jako příslib osvobození od státem kontrolovaných mediálních monopolů a přísné cenzury pozemních televizních stanic. Vznik blízkovýchodních nadnárodních televizí je fenoménem bouřlivých 90. let, desetiletí, jež začalo iráckou invazí do Kuvajtu a rozvrat způsobivší válkou v Zálivu. Ta se stala hlavním katalyzátorem pro rozšíření satelitního vysílání v zemích Zálivu. 

K vzestupu satelitních televizí v regionu dochází v době mnohých - někdy skutečných, jindy jen kosmetických – změn, jež byly blízkovýchodním zemím naordinovány ze Západu. Ty mj. zahrnovaly prodej státního majetku a otevření trhu soukromému podnikání. Pluralitní volby se začaly stávat pravidelným, i když ne úplně přesvědčivým, rysem tamní politické scény, dokonce i v zemích zachovávajících některé prvky stanného práva. Zároveň se začaly objevovat první známky občanské společnosti, jejíž protagonisté se snaží prosazovat dlouho popíraná občanská a politická práva. Rozvoj satelitních stanic na Blízkém východě byl těmito změnami podmíněn. 

Od té doby, co se objevila první arabská satelitní stanice v roce 1990, se velmi výrazně změnil obsah televizních pořadů sledovaných v tomto regionu: reportéři kladoucí nelehké otázky hlavám států, aktivní zapojení diváků, debaty na různá dříve tabuizovaná témata, výstupy představitelů islámských hnutí apod. Tyto příklady odvážných pořadů zabývajících se aktuálními tématy byly obrovským krokem vpřed v porovnání s tím, co arabské televize vysílaly o deset let dříve. Mnozí pozorovatelé byli přivedeni na myšlenku, mohou-li nové satelitní televizní stanice přinést na Blízký východ demokracii. Rostoucí očekávání v souvislosti s rozšířením satelitních stanic mohou být částečně důsledkem frustrace z nedostatku jiných důkazů politické liberalizace na Blízkém východě. 

Zatímco v jiných částech světa docházelo v 90. letech k postupnému uvolňování státní kontroly nad médii, v arabském světě a Íránu zůstaly státní monopoly a přísná cenzura platnou normou. Tváří v tvář těmto kontrolám vlastnictví i obsahu médií, nabízelo nadnárodní televizní vysílání nejen prostředek, jak se vyhnout domácím restrikcím, ale také možnost ovlivnit produkci státních monopolů nucených čelit nechtěné konkurenci. Blízkovýchodní ministři informací, jakožto vrchní cenzoři, museli počítat s tím, že zahraniční média poskytnou divákům zprávy či komentáře k těm místním událostem, jež měla ministerstva informací ututlat. 

To, že vznik některých arabských satelitních stanic v polovině 90. let způsobil starosti arabským režimům, nebylo pouze kvůli jejich geografickému dosahu, ale především kvůli jejich schopnosti dospět k lidem gramotným i negramotným. Tyto režimy si jsou dobře vědomy skutečnosti, že televizní vysílání dospěje k mnohem širší veřejnosti než například psané slovo. Negramotnost je v mnoha blízkovýchodních zemích stále značná. Celková negramotnost v arabském světě činila v roce 2000 38,7%.
 V Íránu se pak uvádí něco přes 25%.
 Vysoká negramotnost mezi lidmi žíznícími po necenzurovaných informacích vysvětluje mnohé z pociťované moci satelitních televizí na Blízkém východě. Důležitým faktorem je také sklon k domácím formám zábavy. 

Podstatná je i schopnost blízkovýchodních stanic znovu sjednotit komunity rozptýlené v důsledku války, exilu nebo migrace za prací. Dva rozptýlené národy nemající vlastní stát, Palestinci a Kurdové, se dlouho potýkali s obtížemi ohledně komunikace přes geografické hranice. Občanská válka v Libanonu 1975-90, občanská válka v Súdánu, Íránská revoluce 1979, irácko-íránská válka 1980-88, válka v Zálivu 1991, sankce proti Iráku, nepokoje propuknuvší v Alžírsku 1992, jemenská občanská válka 1994 a jiné události přispěly k exodu lidí utíkajících před násilím a strádáním ve své vlasti. Nárůst cen ropy ve druhé polovině 70. let způsobil na druhou stranu masivní migraci za prací do bohatých ropných monarchií. 

Rozsáhlý pohyb lidí a znovuvytváření komunit v jiném uspořádání stírá sociální a národní identity a vytváří nadnárodní identity. Nadnárodní média napomáhají vytvářet domnělé komunity, jejichž jednotliví členové se cítí důvěrně spojeni s miliony lidí, jež nikdy nepotkali. Satelitní vysílání v blízkovýchodních jazycích je schopno na tento pohyb obyvatelstva reagovat a propojit komunity z různých částí světa na základě jejich jazykové a kulturní spřízněnosti, nikoli na základě národnosti či místa výskytu. Jednotlivé vlády mají také zájem na tom, aby si zachovaly otevřené kanály komunikace s emigranty, jejichž investice jsou často ozdravující pro národní platební bilanci. 

Z historie satelitních stanic

Chceme-li nahlédnout do historie satelitních televizních stanic na Blízkém východě, musíme se vrátit do poloviny 70. let, kdy došlo k obrovskému nárůstu cen ropy. Náhlý příliv zisků z ropy napomohl Saúdské Arábii, aby využila televize pro dosažení svého cíle stát se lokální velmocí. V téže době vznikl plán Ligy arabských států vytvořit Arabsat (Arab Satellite Communications Organization). První dohoda ohledně Arabsatu byla podepsána roku 1976 a podíl Saúdské Arábie činil 29,9%. Druhý největší podíl měl Kuvajt s 11,9%, následovaný Libyí s 9,2%, Irákem s 8,3%, Katarem s 8,0% a konečně Egyptem s pouhými 5,2%.
 V roce 1979 byl však Egypt z Arabsatu, stejně jako z Ligy arabských států, vyloučen kvůli svému podpisu mírové smlouvy s Izraelem. Arabsat tak ztratil zemi, která měla mnohé co nabídnout, jak pokud jde o televizní produkci, tak úroveň zkušeností. Znovu byl Egypt do Ligy arabských států přijat na sklonku 80. let. 

V té době již Saúdská Arábie využívala Arabsat pro živé vysílání obřadů výroční pouti do Mekky. Po dobu prvních pěti let však nebyla ani zdaleka využita jeho kapacita. To se zásadně změnilo po irácké invazi do Kuvajtu. Ačkoli vnesla do arabských řad rozkol a vedla mimo jiné k zmrazení plánů na vypuštění druhé generace Arabsatu, výhody skýtané jeho první generací začaly být zřejmé, zvláště díky zpravodajské stanici Cable News Network (CNN). Mezi jejím živým vysíláním s minimálním komentářem a nudným bombastickým a cenzurovaným zpravodajstvím místních arabských televizních stanic zaznamenali diváci obrovský kontrast. Arabský přístup ke zpravodajství může nejlépe demonstrovat skutečnost, že saúdskoarabské stanice nejenže o invazi neinformovaly ihned, ale ony ji dokonce nezmínily ani následující tři dny. Představitelé saúdské elity vlastnící satelitní přijímače se o ní dozvěděli ze CNN nebo z US Armed Forces Television vysílající pro americké vojenské síly v Zálivu.
 

V prosinci 1990 si státní Egyptian Radio and Television Union (ERTU) pronajalo transpondér Arabsatu pro televizní vysílání do arabského světa. Tento dříve nevyužitý transpondér byl původně určen pro panarabskou televizi.
 ERTU začalo během několika málo dní vysílat do Zálivu - pro egyptské vojáky a místní diváky vybavené potřebným zařízením - zpravodajské a zábavní pořady. Tato služba dostala název Egyptian Space Channel (ESC). Na druhém konci arabského světa se satelitní televize začala také prosazovat. Na konci 80. let byli někteří Alžířané schopni  přijímat prostřednictvím satelitu France Télécom satelitní vysílání z Francie.
 Příjem francouzských kanálů dorazil v době, kdy byl v Alžírsku zahájen proces politické liberalizace, a trval až do intervence armády roku 1992. Během tohoto krátkého období liberalizace si mnozí Alžířané zajistili přístup k satelitnímu vysílání. Po roce 1992 se vláda sice snažila regulovat šíření satelitních talířů, ale už bylo příliš pozdě. Když se konflikt v Alžírsku začal vyostřovat a cenzura přitvrzovala, obraceli se francouzsky hovořící Alžířané pro zprávy a analýzy k satelitním televizím. Islamisté, kteří se původně proti satelitům stavěli, zjistili, že jim skýtá příležitost prezentovat své názory na zahraničních stanicích, zatímco na alžírské státní televizi takovou možnost neměli.
 

V období po skončení války v Zálivu počet blízkovýchodních satelitních stanic rychle rostl. V září 1991 zahájilo z Londýna své vysílání MBC (Middle East Broadcasting Centre) založené dvěma bohatými saúdskými podnikateli. MBC bylo první v řadě stanic operujících mimo Blízký východ. Začalo vysílat právě včas, aby mohlo zpravodajsky pokrýt multilaterální arabsko-izraelská mírová jednání v Madridu. EDTV (Emirates Dubai Television) začalo vysílat přes satelit o rok později, v říjnu 1992. V roce 1993 vzniklo ART (Arab Radio and Television). Orbit, stejně jako ART vlastněný skupinou saúdskoarabských investorů, se na scéně objevil v květnu 1994. 

Jednotlivé blízkovýchodní státní televize následovaly egyptský příklad a začaly zřizovat své satelitní stanice, aby jejich domácí pořady mohli sledovat i občané žijící v zahraničí. Pokud by tak některá země neučinila, hrozilo nebezpečí, že by emigranti sledovali stanici (a tudíž i propagandu) jiné země. Jordánská satelitní stanice tak zahájila své vysílání v roce 1993, marocké RTM se na satelitu objevilo v roce 1994 a Sýrie a Jemen následovaly v roce 1995. Dokonce i Libye spustila přes uvalené sankce roku 1996 svou satelitní stanici. Pět let po skončení války v Zálivu tak byly Irák a Libanon jedinými arabskými zeměmi, které neměly státem vlastněnou satelitní stanici. To však neznamená, že by libanonské kanály na arabské mediální scéně chyběly. 

V roce 1996 vstoupilo satelitní vysílání na Blízkém východě do nové fáze, během níž se na scéně objevili tři noví hráči, dva z Libanonu a jeden z Kataru. Vznik každé z těchto stanic znamenal svým způsobem průlom. Libanon byl první arabskou zemí, jež povolila na svém území operovat soukromým rozhlasovým a televizním stanicím. Soukromá stanice LBC (Lebanese Broadcasting Corporation), založená v roce 1980 jakožto stanice křesťanských milicí, začala vysílat také přes satelit. I Future TV, další soukromá libanonská stanice částečně vlastněná libanonským premiérem Rafíqem Harírím, zahájila své satelitní vysílání. Vstup těchto dvou libanonských stanic na blízkovýchodní mediální scénu okamžitě ohrozil dosavadní dominantní postavení egyptských a saúdských stanic. Soutěžní pořady, obecně neformální charakter a atraktivní moderátorky se staly charakterickým znakem těchto dvou libanonských stanic. 

Další nováček roku 1996, čistě zpravodajská televize al-Džazíra z Kataru, záhy šokovala své diváky necenzurovaným zpravodajstvím velmi odlišným od toho, co mohlo být doposud na arabských obrazovkách viděno. Katarský emír se zapojil do deregulace tím, že zrušil ministerstvo informací, jež by jinak mohlo vysílání al-Džazíry cenzurovat. Al-Džazíře se v květnu 1997 objevil konkurent, z Londýna vysílající soukromá zpravodajská stanice ANN (Arab News Network). Írán se se svou stání satelitní stanicí připojil v prosinci 1997. V roce 1999 přibyly dvě další satelitní stanice, jmenovitě soukromá stanice al-Mustaqilla a Abu Dhabi Satellite TV.  

Postoje blízkovýchodních vlád a občanů

Vznik nových blízkovýchodních satelitních stanic postupoval ruku v ruce s šířením satelitních antén v oblasti. Jen v roce 1997 došlo k nárůstu jejich počtu o 61%. V letech 1998 a 1999 byl zaznamenán nárůst o 35% a 38%.
  Satelity se však v jednotlivých zemích regionu nešířily rovnoměrně. Vznik satelitních stanic naopak odhalil nápadné rozdíly v přístupech vlád jednotlivých blízkovýchodních zemí, jakož i jejich občanů. Zjevné rozdíly panovaly například mezi třemi maghribskými zeměmi, Marokem, Alžírskem a Tuniskem. Postoj tuniské vlády k satelitům byl mnohem zdrženlivější než postoj alžírské či marocké vlády, alžírské a marocké domácnosti zase zaujaly nestejné postoje k vlastnictví satelitních talířů. V Tunisku se v roce 1994 objevily snahy zakázat dovoz a instalaci satelitních talířů a v roce 1995 byl tento naprostý zákaz nahrazen licenčním režimem, jenž požadoval, aby satelitní talíře sloužily výhradně k individuálnímu užití, byly registrovány na ministerstvu vnitra a nainstalovány schváleným technikem. Kromě toho byla na satelitní talíře uvalena roční daň. Ne všem žadatelům byla však satelitní anténa povolena, takže se začalo šířit jejich nelegální držení.
 

Alžírská vláda se snažila kontrolovat všechny formy mediálních aktivit  s odvoláním na výjimečný stav vyhlášený roku 1992. V dubnu 1992 byl vydán dekret týkající se konkrétně vysílacích frekvencí a distribuce televize kabelem, což bylo projevem snah vnést řád do šíření malých lokalizovaných  kabelových sítí, jejichž prostřednictvím přijímala většina Alžířanů satelitní vysílání. Přesto byl v zemi v roce 1992 zaznamenán obrovský nárůst počtu diváků majících přístup k satelitním stanicím, na nichž hledali alžírští občané alternativní zdroje informací o alžírském interním konfliktu. S postupnou eskalací konfliktu pak nacházeli Alžířané ve vysílání filmů a hudby na stanicích ESC a MBC únik od reality. V polovině 90. let tak mělo 9 milionů Alžířanů, tj. téměř třetina populace, přístup k satelitnímu vysílání, většina z nich prostřednictvím neformálních kabelových systémů založených na jednom až dvou společných talířích, jeden užívaný obvykle pro příjem arabského vysílání a druhý pro příjem francouzských stanic.
 

Maročané pracující v Evropě obeznámili v průběhu 80. let se satelitní technologií také své rodiny doma. Ti, kteří byli schopni chytat satelitní vysílání, si tehdy naladili francouzské stanice ze satelitní sítě France Télécom. Domácnosti nacházející se v blízkosti královského paláce zjistily, že mohou chytat televizní signály přenášené satelitním zařízením v paláci. V roce 1986 to král Hasan přiznal tím, že výslovně udělil Maročanům právo sledovat TV5.
 V roce 1992 se objevily snahy regulovat přístup k satelitnímu vysílání uvalením roční daně na používání satelitní antény, jejíž výše odpovídala trojnásobku minimální měsíční mzdy v Maroku. Dva roky nato byla však tato daň zrušena, poté co ústavní soud prohlásil daný dekret za neústavní. Mezitím mnozí Maročané demontovali své satelitní antény rozladěni z toho, že by měli platit daň za volně dostupnou službu, nikoli službu poskytovanou marockou vládou. O několik měsíců dříve prosazovaly opoziční strany v parlamentu pozměňovací návrh k tiskovému zákonu, jenž by opravňoval ministerstvo informací rušit takové satelitní vysílání, jež by bylo považováno za nemorální. Toto úsilí nebylo o nic úspěšnější než snahy o zavedení daně. Na konci 90. let měla asi čtvrtina marockých domácností přístup k přes satelit vysílaným televizním stanicím. V polovině 90. let vlastnily přibližně tři čtvrtiny městských domácností majících přístup k satelitu svou vlastní satelitní anténu.
 

Také v ostatních částech arabského světa byly postoje vůči satelitním televizím různé. Egypt hrál roli průkopníka satelitního vysílání v arabském světě tím, že v roce 1990 zřídil první arabskou satelitní televizi, což odráželo hojnost egyptské televizní produkce. Tato skutečnost však paradoxně snižovala nadšení egyptského diváka pro zahraniční satelitní nabídku. Přístup k satelitnímu vysílání, ať už prostřednictvím soukromých antén nebo sdílených systémů běžných ve městech a městských oblastech, zůstal v Egyptě podstatně nižší než v kterékoli jiné arabské zemi, přestože neexistoval žádný oficiální zákaz vlastnění satelitní antény. V roce 1998 mělo méně než 10% domácností vlastnících televizní přístroj přístup k satelitnímu vysílání. 

V Sýrii se naopak satelity šířily rychle, a to i přes počáteční nesouhlas vlády. V zákonu o výjimečném stavu a ve spoustě další represivní legislativy měla vláda v Damašku nástroj pro zachování přísné kontroly nad všemi mediálními aktivitami. V roce 1994, kdy Saúdská Arábie a Írán oficiálně zakázaly satelitní antény, se objevovaly náznaky, že by Sýrie mohla podniknout obdobné kroky. Syrská vláda plánovala přenášet zahraniční satelitní pořady svým divákům kabelem, což by jí umožnilo cenzurovat veškerý příchozí materiál. Kabelovou síť se však nakonec nepodařilo realizovat a ti členové elity, kteří se podíleli na lukrativním dovozu satelitních antén, mohli profitovat z nově nastalého boomu. Na počátku roku 1998 se odhadovalo, že přístup k satelitnímu vysílání mělo 30% syrských domácností vlastnících televizor.
 Vláda zvažovala možnost uvalit na vlastnictví satelitních antén daň, ale nakonec od tohoto kroku upustila. V důsledku toho byla cena satelitních talířů - i když v porovnání s průměrnými příjmy zaměstnance ve veřejném sektoru vysoká - dostupná pro mnoho lidí ochotných investovat do důležitého a dlouhodobého zdroje informací a zábavy. Jednotlivé domácnosti silně upřednostňovaly vlastnění své vlastní satelitní antény.

Na rozdíl od Syřanů trvalo libanonským divákům mnohem déle, než obrátili svou pozornost k satelitním televizím. Dle podmínek stanovených audiovizuálním mediálním zákonem ze září 1996 měly libanonské domácnosti možnost výběru mezi  pěti soukromými pozemními stanicemi a státní televizí Télé-Liban. Jelikož je libanonský mediální trh považován za dostatečně velký pro dvě nebo tři stanice, bylo šest oficiálně licencovaných stanic nuceno svádět tvrdý konkurenční boj o diváky a zisky z reklamy. To se odrazilo i ve volbě pořadů zahrnujících zahraniční filmy, seriály a západní zdroje zpravodajství. LBC například přenášela zpravodajské relace CNN International, ABC a Antenne 2 z Francie. V polovině roku 1997 byla míra přístupu k satelitnímu vysílání odhadována na méně než 8%. Od té doby se však situace začala dramaticky měnit. Do března 1998 se podíl domácností vlastnících satelitní přijímač pětinásobně zvýšil a dosáhl více než 40%. Náhlý nárůst byl způsoben boomem neformálních neregulovaných kabelových sítí spojujících až 300 domácností a sdílejících satelitní anténu společně s pirátským příjmem placených televizí. Tyto sítě nabízely velké množství placených i neplacených televizních stanic za pouhých 10-12 dolarů měsíčně, zatímco každodenní nákup jedněch novin v Libanonu vyšel měsíčně zhruba na 30 dolarů. 

Vlády arabských zemí v Perském zálivu zaujaly k satelitnímu vysílání rozdílné postoje, nicméně ve všech těchto zemích byl přístup k satelitnímu vysílání velmi rozšířen. Saúdskoarabský zákaz satelitních talířů, jehož hlavním záměrem bylo uklidnit tamní náboženské konzervativce, nebyl příliš uplatňován. Satelitní talíře a přijímače byly v království zakázány v březnu 1994 a potenciální diváci stanic jako je MBC dostali příslib, že budou mít k satelitnímu vysílání přístup přes SARAvision MMDS (bezdrátovou kabelovou) síť. Zavedení tohoto systému, jenž by umožňoval úřední moci kontrolovat obsah veškerého příchozího materiálu, bylo nejprve odloženo a nakonec byl celý projekt zrušen. Kabelové předplatné, jež bylo lákavou možností v letech 1995-96, se zdálo být o pouhé dva roky později daleko méně zajímavé. V té době se vlastnictví satelitních talířů rozšířilo na téměř 58% domácností v království.

Vláda Spojených arabských emirátů, daleká tomu, aby uvažovala o zákazu satelitních antén, svým liberálním přístupem velmi získala. Tamní ministr informací zdůraznil v březnu 1998 potřebu svobodného toku informací. Řekl, že nejlepší způsob, jak se vyrovnat s materiálem odporujícím tradičním hodnotám a přesvědčení, je zajistit, aby domácí média byla natolik kvalitní, že budou s to poskytnout divákům atraktivní alternativu.
 Díky Dubaji, proslulé coby regionální centrum obchodu se spotřební elektronikou, a díky touze mnohých zahraničních pracovníků žijících ve Spojených arabských emirátech sledovat televizní pořady ve svém rodném jazyce, dosáhlo rozšíření satelitů velmi záhy vysoké úrovně. Průzkum, jehož výsledky byly publikovány v roce 1995, odhalil, že 81% respondentů nebo jejich rodin mělo tehdy přístup k satelitnímu vysílání.

Írán, hlavní obchodní partner Dubaje, zvolil vůči satelitním televizím jiný postoj, odlišný jak od postoje Saúdské Arábie, tak od postoje Spojených arabských emirátů. Íránský parlament hlasoval o zákazu satelitních antén v září 1994. Íránská ústava však zajistila, že tento zákaz nebyl absolutní. Rada strážců, jež schvaluje zákony přijaté parlamentem s ohledem na jejich slučitelnost s islámským právem, ponechala jistý prostor pro stávající majitele satelitních talířů. Požadovala změnu dvou článků tohoto zákona, článku požadujícího odstranění již nainstalovaných zařízení a článku zakazujícího dovoz a distribuci satelitních talířů.
 Tento zákaz pouze zpomalil šíření satelitů v Íránu,  nezastavil ho však.
 Již na jaře 1994 byl počet satelitních talířů v samotném Teheránu odhadován na 200,000-300,000. Domácí firmy začaly dokonce vyrábět satelitní talíře a přijímače.
 I přes zmíněný zákaz zahájila na konci roku 1997 vysílání státní íránská satelitní stanice. V březnu 2000 pak její vysílání začalo pokrývat i Spojené státy a Kanadu, kde žijí početné íránské komunity. Íránští emigranti ve Spojených státech zřídili na druhou stranu NITV (National Iranian Television) vysílající předrevoluční zábavu.

Nové hranice?

Časté tvrzení, že je satelitní televize nástrojem kulturní globalizace, volá po opatrném zhodnocení, zejména v kontextu blízkovýchodních satelitních stanic. Tato studie ukáže, že přes nadnárodní obchodní zájmy některých blízkovýchodních mediálních magnátů, existuje mnoho evidentních i méně evidentních důvodů, proč ještě není svět pro blízkovýchodní satelitní vysílání jediným místem. Jestliže má globalizace znamenat rozšíření jediného systému nadnárodních politických a kulturně-ideologických zvyklostí ve světě, hledání důkazů tohoto procesu u blízkovýchodních satelitních televizí je bezvýsledné. 

Je však pravdou, že tyto stanice podnítily kontakty mezi jazykovými a kulturními komunitami nevytvářenými na základě geografických hranic národních států, ale na základě dosahu a směru satelitních signálů. Zatímco krátkovlnné rádio či pozemní televize mohou být rušeny konkurenčními signály, i když nesnadno a poměrně nákladně, náročnost rušení přímých satelitních signálů mnohé státy rychle odradila. Turecko rušilo v roce 1997 signál MED TV z Eutelsatu, ale asi jen deset dní.
 Politická studie vypracovaná pro zodpovědné činitele ve Washingtonu naznačila, že spojováním arabských diaspor v Evropě a ve Spojených státech s jejich zeměmi původu, přispívají panarabské satelitní televize jako je MBC, LBC-Sat a al-Džazíra k „novému arabství“. Studie předpověděla, že toto nové arabství bude hlasitě projevovat svůj nesouhlas s jednostrannými americkými akcemi (podpora Izraeli, sankce proti Iráku apod.).
  

Skutečnost, že se hranice národních států a dosah satelitních televizních stanic nepřekrývají, poskytla řadě diváků možnost spatřit jim neznámé politické praktiky. Tato skutečnost mohla nicméně napomoci okna nejen otevírat, ale i zavírat. Jordánští a egyptští diváci si například mohli na izraelském satelitu Amos naladit a rozumět izraelským pořadům s arabskými titulky. Mohli tak sledovat odvážné rozhovory s izraelskými ministry, jakým jordánští, egyptští ani jiní arabští ministři až dosud nebyli nuceni čelit. V Alžírsku a Maroku, kde asi polovina populace hovoří francouzsky, si diváci zvykli obracet se pro hudbu a filmy k arabským satelitním stanicím vysílajícím přes Arabsat a pro zpravodajství a dokumentární filmy ke stanicím francouzským. Tam také mohli vidět, že se francouzští občané běžně těší právům upíraným mnohým lidem v Maghribu (právo stávkovat, právo demonstrovat, právo kritizovat hlavu státu apod.). Nicméně některé evropské vlády se obávaly, že by toto mezinárodní propojení mohlo fungovat oběma směry a mít negativní dopad na přistěhovalecké skupiny. Když si arabsky hovořící domácnosti ve Francii začaly instalovat obrovské satelitní talíře, byly francouzské úřady znepokojeny a interpretovaly to jako potupu pro státní politiku kulturní asimilace. Podobné obavy týkající se integrace byly vyjádřeny také v Dánsku a Švédsku. Za těchto okolností musíme zpochybnit vztah mezi sledováním satelitních stanic a procesem homogenizace.

Satelitní signál překonává nejen státní hranice, ale také rozdíly uvnitř společnosti. Na konci 90. let vedlo rozšíření satelitních talířů ve venkovských oblastech k situaci, kdy satelitní vysílání dospělo v zemích, jako je Sýrie a Maroko, ke čtvrtině domácností, v Alžírsku a Libanonu pak k více než třetině domácností a v Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech ke dvěma třetinám domácností. Divácké komunity satelitních stanic tak byly mnohem rozsáhlejší než čtenářské komunity národních či dokonce panarabských novin. Satelitní stanice dospěly i k lidem, kteří ať už z důvodu pohlaví, negramotnosti, nedostupnosti novin či nezájmu o otevřenou vládní propagandu, byli dříve ponecháni mimo vliv médií. Dřívější rozdělení odpovídající vlivu národních televizí a tisku, mohou být jednoduše nahrazena novými rozděleními odrážejícími preference určité satelitní stanice založené na věku, pohlaví a osobních prioritách. Sofistikovaná hodnotící data chybějí, nicméně akademické studie diváckých zvyklostí v regionu a mezi emigranty v Evropě poukazují na vykrystalizování rozdílných preferencí mezi muži a ženami, mezi jednotlivými generacemi i mezi novými a již usazenými emigranty.
 Fenomén nadnárodních televizí na Blízkém východě tak nedemonstruje žádné přímé korelace s globalizačními procesy.

Otázka vlastnictví satelitních stanic

První otázkou, kterou si v souvislosti se vznikem blízkovýchodních satelitních stanic musíme položit, je, kdo přesně za nimi stál ve stádiu jejich vzniku, o jaké finanční zdroje se opíraly a jaké byly některé neoficiální důvody pro jejich zřízení. Egyptian Radio and Television Union (ERTU) je oficiálně vlastněno egyptskou veřejností zastoupenou státem. V praxi je jeho politika určována hlavou státu prostřednictvím ministra informací. Zákon č. 13 z roku 1979 a zákon č. 223 z roku 1989 udělily ERTU monopolní postavení a námitky proti tomuto monopolu v 90. letech byly odmítnuty. Výkonný ředitel ERTU je zodpovědný ministru informací, jenž není voleným členem parlamentu, ale prezidentským pověřencem. Ministr informací Safwat aš-Šaríf se ujal své funkce záhy poté, co se stal Hosní Mubárak v roce 1981 prezidentem. Pouto mezi oběma muži je zjevné z toho, že Safwat aš-Šaríf zůstal v úřadě po celá 80. i 90. léta, zatímco premiéři se měnili. Ministr informací má kontrolu nad státem vlastněným tiskem i nad monopolním ERTU. Ministr je z úřední moci předsedou Rady tajemníků (Madžlis al-Umaná) ERTU, jež každoročně vydává politická „doporučení“. Stejně tak mnozí z 36 zplnomocněnců této rady vděčí za své zvolení sérii prezidentských nařízení, neboť reprezentují ministerstva, univerzity a jednotlivá oddělení ERTU. 

Egyptské satelitní vysílání

Důvodem zahájení vysílání ESC (Egyptian Space Channel) v prosinci 1990 byla irácká invaze do Kuvajtu v srpnu téhož roku. Tato stanice byla spuštěna primárně proto, aby nabídla egyptským vojákům v Zálivu alternativu k iráckému vysílání. Předcházela tomu dohoda mezi ERTU a převážně saúdskou organizací Arabsat o tříletém pronájmu transpondéru za 2 miliony dolarů ročně.
 Egypt se tak stal první arabskou zemí, která využila Arabsat pro specializovaný televizní kanál. V době, kdy byl Egypt ostatními arabskými zeměmi bojkotován kvůli podpisu mírové smlouvy s Izraelem, soustředil se především na rozvoj domácí televize. Mezi lety 1985 a 1990 zvýšil počet svých televizních kanálů ze dvou na pět a další tři přidal roku 1994.
 Jakmile byl bojkot ukončen, byli političtí manageři ERTU připraveni expandovat na arabském trhu. Egypt tak chtěl konsolidovat svou pozici pionýra televizního vysílání v regionu. Aby využil této příležitosti, bylo potřeba, aby se obsah vysílání neomezoval na egyptský kontext, ale zabýval se celoarabskými problémy.
 

Konec bojkotu záhy následovaný iráckou invazí do Kuvajtu způsobil, že se panarabský postoj stal prioritním cílem satelitního vysílání (předtím to byla snaha dospět do odlehlých částí Egypta). Přístup arabských vlád dále podpořil tento posun. Kuvajtská a bahrajnská vláda si ESC oblíbily natolik, že jej nechaly distribuovat prostřednictvím svých národních televizních sítí.
 Stanice se dále šířila díky ujednáním egyptského státu se zahraničními satelitními a kabelovými operátory. Po dobu devíti měsíců byla ESC jedinou regulérní arabskou televizí pro saúdskoarabské občany hledající alternativu k jednotvárným a neinformativním domácím pořadům. ESC se také stala atraktivní alternativou k francouzským satelitním televizím i fádním domácím stanicím pro alžírské a marocké diváky dychtící po arabské hudbě a filmech vysílaných na ESC. Velikost a charakter obecenstva ovlivnily výběr pořadů.

Když v roce 1992 ozbrojení extremisté reagovali na zrušení voleb v Alžírsku násilím páchaným ve jménu militantního islámu a islámští militanti zahájili vlnu útoků v Egyptě, pověřil Safwat aš-Šaríf egyptskou satelitní televizi „ochranou arabské a egyptské národní bezpečnosti“.
 Po dobu několika následujících let zažívala egyptská televize dramatiky nucené psát scénáře k těžce didaktickým seriálům o fanaticích s vymytými mozky, kteří prozírají a objevují omyl své cesty.
 Když byly islamistické militantní skupiny oslabené pobouřením veřejnosti z jejich útoků, začal egyptský ministr klást důraz na roli televize pro zachovávání „arabsko-islámské“ identity. 

Vznik satelitních televizí financovaných ze Saúdské Arábie, zejména MBC a ART, na počátku 90. let poskytl nový raison d’être egyptskému satelitnímu vysílání. Satelitní rivalita mezi oběma zeměmi podnítila jeho další expanzi. Vztahy Egypta a Saúdské Arábii byly zvláštní směsicí nedůvěry a vzájemného doplňování se. Vzhledem k deset let trvajícímu vyloučení Egypta z arabských organizacích v 80. letech vyvolalo jeho připojení se k Spojenými státy vedené koalici na obranu Kuvajtu a Saúdské Arábie uvnitř Egypta smíšené reakce. Egyptští vojáci měli najednou bojovat na ochranu těch, kteří si získali nezáviděníhodnou reputaci pro své tyranské zacházení s egyptskými pracovníky,
 své často okázalé a arogantní chování v Káhiře a neschopnost bránit se. Válka v Zálivu rozdělila arabský svět daleko více než kterákoli předešlá událost a fatálně podkopala arabskou národní věc. Za pomoc při obraně Saúdské Arábie byl však Egyptu odpuštěn 4,5 miliardový dluh a saúdské investice se v hojné míře vrátily do země. Egyptští komentátoři nicméně varovali před saúdskými snahami využít satelitní televize k tomu, aby vtiskly egyptskému sociálně-politickému životu svou vlastní „kmenovou saúdskou verzi islámských hodnot“.
 Poukazovali na nábory egyptských režisérů a moderátorů saúdským podnikatelem Šejchem Sálihem Kámilem z ART, jehož cenzorská pravidla odpovídala normám oficiální saúdské televize. 

Tyto úzce propojené cíle, tj. čelit saúdskému vlivu a posílit egyptský vliv v arabském světě, nebyly jedinými důvody pro expanzi a rozvoj egyptského satelitního vysílání. Egyptská úřední moc začala mít pocit, že je potřeba zemi propagovat potenciálním zahraničním investorům, obchodním partnerům a turistům. A protože investice přicházely také od egyptských a arabských emigrantů žijících v Evropě a Spojených státech, bylo v zájmu země zachovat si vazby na emigranty a jejich rodiny. Expanze satelitní televize šla ruku v ruce s propagací turistiky a investic. ESC se stala nástrojem marketingu. Prezident i ministr informací odmítli možnost zpestření vysílání prostřednictvím alespoň částečné privatizace státních médií. ERTU iniciovalo vznik Nile TV, první satelitní stanice arabského světa vysílající anglicky a francouzsky. Experimentálně byla spuštěna v říjnu 1993 a oficiálně v květnu 1994. V červnu 1998 zahájilo vysílání šest tematických stanic zahrnujících Nile News, Nile Sport, Nile Drama, Nile Culture, Nile Family & Children a Nile Variety. Přes velký dosah signálu ESC a Nile TV jsou jejich příjmy z reklamy v porovnání s jinými satelitními stanicemi nízké. Data PARC (Pan-Arab Research Centre) uvádějí, že v roce 1998 získaly egyptské satelitní stanice méně než 27 milionů dolarů, tj. méně než 8% reklamních zisků devíti hlavních arabských satelitních stanic. Postoj egyptských stanic k reklamě na konci 90. let dokazuje, že příjmy stanic nebyly hlavním motivem jejich existence. Tím bylo spíše odhodlání vládnoucí elity prezentovat divákům doma i v zahraničí co nejpozitivnější obraz Egypta a vytvářet protiváhu vlivu Saúdské Arábie. 

Tři saúdskoarabští konkurenti

Na rozdíl od egyptských stanic řízených státním ERTU a vysílajících z egyptského hlavního města, Káhiry, byly saúdské satelitní stanice MBC, ART a Orbit zřízeny mimo území Saúdské Arábie soukromými podnikateli. Ať už bylo vlastnictví saúdskoarabského tisku či satelitní stanice napojeno na krále Fahda nebo některého ze saúdských princů, či nikoli, kontrola vládnoucí rodiny nad saúdskými médii v 90. letech byla pro mnohé saúdské občany samozřejmostí. V souvislosti s rozvojem saúdského soukromého sektoru v 90. letech se začaly objevovat stížnosti mnohých společností, že nepsaný požadavek dělit se o své zisky s jedním či více princi  se vlastně rovná placení daně. Může být královská angažovanost v satelitních televizích vysvětlena jako forma daně či byli princové sami hlavními iniciátory vzniku saúdských satelitních stanic​?

Stanice MBC založená roku 1991 v Londýně následovala svou volbou Londýna a svými úzkými vazbami na královskou rodinu příkladu dvou panarabských deníků aš-Šarq al-Awsat a al-Haját. Ahmad bin Salmán stojící za deníkem aš-Šarq al-Awsat (vychází od roku 1979) je synovcem krále Fahda. Jiný králův synovec, princ Chálid bin Sultán, se roku 1990 postaral o konkurenci listu  aš-Šarq al-Awsat tím, že investoval do listu al-Haját zaregistrovaného v Bejrútu. Jeho terčem nebyl deník aš-Šarq al-Awsat, ale král Fahd. V čele arabských sil v koalici vedené Spojenými státy poutal princ Chálid takovou pozornost, že se to přestalo králi Fahdovi líbit a zbavil jej jeho postu. Na rozdíl od obou zmíněných deníků bylo MBC napojeno přímo na krále Fahda.
 Bylo založeno dvěma soukromými podnikateli, z nichž jedním byl Šejch Walíd al-Ibráhím. Přes oficiální zákaz satelitních talířů v Saúdské Arábii se neobjevily žádné snahy skrývat velkou sledovanost MBC ze strany saúdských diváků. Satelitní stanice byly v Saúdské Arábii přenášeny kabelově, poté co byly zcenzurovány kvůli možnému nežádoucímu obsahu. MBC, jež zahájilo vysílání právě včas, aby mohlo zpravodajsky pokrýt začátek arabsko-izraelských mírových jednání v Madridu v říjnu 1991, bylo propagováno coby primárně zpravodajská stanice. Důraz byl kladen na mezinárodní a regionální zpravodajství, ne však na politicky citlivé události v Saúdské Arábii či v jiných zemích Zálivu.

Druhým investorem v MBC byl multimilionář Šejch Sálih Kámil. Záhy však MBC opustil
 a založil si spolu s princem al-Walídem vlastní společnost ART (Arab Radio and Television) v Římě. V roce 1994 nabízelo ART čtyři kanály: všeobecný, sportovní, dětský a filmový. Společnosti se podařilo získat od egyptského ministerstva kultury práva k rozsáhlé filmotéce starých egyptských filmů, údajně za směšně nízkou cenu 1,200 USD za film.
 Produkce egyptských a jordánských společností podporovaných Šejchem Sálihem údajně vytvořila 6,000 hodin pořadů. Na jaře 1996 přešlo ART na předplatitelský servis. Jakožto balíček zakódovaných digitálních kanálů nevysílajících žádné zpravodajské relace se ART vyhnulo prezentování sebe sama coby konkurent MBC. 

Konkurovalo si však s třetím satelitním operátorem zřízeným na počátku 90. let za saúdské peníze, Orbitem. Toto konkurování bylo o to zvláštnější, že Orbit, stejně jako MBC i ART, byl založen členy královské rodiny. Za Orbitem stál princ Chálid bin Abdulláh bin Abdurrahmán as-Sacúd, bratranec krále Fahda. Orbit si za svou základnu zvolil Řím. Jeho četné kódované televizní a rozhlasové stanice zahájily vysílání v květnu 1994. Důraz byl kladen na zpravodajství, které mělo být „živé a necenzurované“. Soudě dle vysokých předplatitelských cen a šíře cíleného publika, šlo investorům Orbitu primárně o zisk. 

Studium saúdských satelitních stanic potvrzuje častý názor o všudypřítomném vlivu královské rodiny. Otázka motivací jednotlivých zřizovatelů saúdských satelitních stanic však přináší méně uniformní odpovědi. Přiznat nebývalou koncentraci médií v rukou členů královské rodiny není totéž jako tvrdit, že král a princové jednají ve shodě. Je jistě důležité, že každá ze tří skupin investorů byla schopna využít politickou a ekonomickou moc k založení významného mediálního podniku. Směřujíce za svými cíli, opustily všechny tři skupiny restrikce uplatňované v království, čímž stvrdily, že přísné cenzorské zákony a samozvaná, ale ze státních peněz financovaná, náboženská policie (mutawwacín) vytvořily prostředí netolerantní k veřejné zábavě či mediálním debatám. Učinily tak za miliardy dolarů, jež mají k dispozici členové královské rodiny a jejich obchodní partneři, i přes oficiální zákaz satelitních antén v Saúdské Arábii.   

S nárůstem mladé generace v království (více než dvě třetiny občanů Saúdské Arábie jsou mladší čtyřiceti let)
 neustále roste tlak na uvolnění přísné cenzury. Vyhrocením situace bylo, když oficiální saúdská média mlčela tři dny o irácké invazi do Kuvajtu. CNN nejenže zaplnila tuto mezeru, ale záhy si mezi diváky v Zálivu získala reputaci díky svému stylu bezprostředního živého zpravodajství s minimálními redakčními zásahy. Stovky milionů dolarů začaly proudit do projektů snažících se napodobit CNN. MBC začala s 300 miliony dolarů kapitálu a ročním rozpočtem 60 milionů dolarů.
 V roce 1998 však došlo k výrazným finančním škrtům, neboť vzhledem k vysokému věku a zhoršujícímu se zdravotnímu stavu krále Fahda bylo jasné, že jeho podpora nebude trvat věčně. Škrty byly doprovázeny také změnami v managementu a prioritou stanice se stala zábava, nikoli zpravodajství jako doposud. Nový večerní program jasně naznačoval odhodlání MBC konkurovat libanonským satelitním stanicím, což bylo zjevné z důrazu na zábavu ve formě filmů, kvízů a soutěží a omezení zpravodajství. Zpravodajská relace vysílaná pozdě večer byla zkrácena a odsunuta na pozdější čas.  

Stejně jako MBC, bylo ART od počátku drahou operací, zejména kvůli velkým investicím do nového moderního produkčního a vysílacího komplexu v Avezzano, na jih od Říma. Oba partneři v ART však měli dostatečné finanční zdroje. Princ al-Walíd chápe média jako „mocný investiční nástroj“.
 Také Šejch Sálih pravidelně zdůrazňoval, že obsah ART je pro něho důležitější než peníze vynaložené na produkci. Některé odhady tvrdily, že roční ztráty ART činily zhruba 168 milionů dolarů.
 V roce 1998 oba majitelé investovali dalších 250 milionů dolarů do spuštění čtyř nových stanic. ART kladlo na rozdíl od MBC menší důraz na reklamu a hodlalo spoléhat na výnosy z předplatitelských poplatků. Jejich cílovým publikem byli arabsky hovořící profesionálové jsoucí na společenském žebříčku o stupeň níže než bohatá anglicky hovořící elita, jež byla zase cílovým publikem Orbitu.  

Důraz byl kladen na islámské hodnoty, což bylo patrné mj. ze zřízení nové stanice nazvané Iqra’ (Čti) na výuku Koránu v roce 1998. Na všech ART stanicích je praktikován vysoký stupeň autocenzury.
 Producenti ART se museli přizpůsobit podobným směrnicím, jaké uplatňuje saúdskoarabská domácí televize. Šejch Sálih se záměrně rozhodl nevyrábět zpravodajské relace ani zpravodajský kanál, neboť to by mohlo ohrozit jeho vztahy s arabskými vládami v mnoha zemích, kde má jeho obchodní skupina finanční zájmy, případně poskytnout týmž vládám prostředek, jímž by mu tyto vlády mohly klást své požadavky. Kámil zvolil formu placené televize, neboť se domníval, že je to lepší alternativa financování televize než pořady západní provenience, jež mají přilákat diváky, a tudíž reklamní zisky, ale jsou neslučitelné s islámem a domácími tradicemi. ART se z týchž důvodů odloučila od Showtime,
 vlastněného kuvajtskou společností KIPCO (Kuwait Investment Projects Company) a Viacomem, protože Showtime mělo příliš uvolněný a westernizovaný obsah. Paradoxně je nejméně ztrátovou stanicí ART nekomerční Iqra’. Místo reklamních zisků přilákala tato stanice dary od zbožných saúdskoarabských občanů.
  

Částky vynaložené na vznik Orbitu byly ještě vyšší než v případě ART, zhruba jedna miliarda dolarů.
 Vedení stanice se cítilo vázáno vysílat společensky zodpovědné pořady, které by odrážely zájmy, vkus a politický a náboženský jemnocit osobitých kultur regionu. Tím Orbit prokázal blízkost myšlení se státem vlastněnými médii v Saúdské Arábii. Jednou z prvních iniciativ Orbitu byl v roce 1994 podpis desetileté smlouvy s BBC za účelem poskytování arabského televizního zpravodajství. Ačkoli smlouva nedovolovala redakční zasahování do produkce BBC, spory mezi oběma stranami se vyostřily, když BBC reportéři informovali o aktivitách saúdského disidenta Muhammada Masárího. Odmítnutí Orbitu vysílat takové pořady vedlo k přerušení vysílání v lednu 1996.
 Když byl v dubnu téhož roku odvysílán pořad Death of a Principle, jenž byl velmi kritický k porušování lidských práv v Saúdské Arábii, byl kontrakt mezi BBC a Orbitem předčasně ukončen. 

Reakce vedení Orbitu, zdánlivě na obranu politického status quo v Saúdské Arábii, mohla také odrážet odhodlanost jeho managementu chránit životaschopnost svého podniku tím, že nebudou ohrožovat možnost nepřetržitého vysílání pro saúdskoarabské diváky. Orbit se již předtím setkal s distribučními problémy. Své vysílání zahájil v květnu 1994, jen pár týdnů po vydání dekretu č. 128 zakazujícího použití, výrobu či dovoz satelitních antén a stavícího mimo zákon dodávání satelitního vysílání předplatitelům v království. Hlavním výsledkem tohoto tzv. zákazu nebylo odstranění satelitních antén z trhu, ale prudké zvýšení jejich cen. Orbit-BBC zpravodajství nicméně poskytovalo pro státní moc v království dostatek důvodů, aby byl podniknut dodatečný krok, zabavování Orbit dekodérů. 

Z tohoto výkladu je zjevné, jak omezenou výpovědní hodnotu má výrok, že tři hlavní satelitní podniky se saúdským kapitálem byly zřízeny pod záštitou členů královské rodiny. Mocenské vztahy, které stály v pozadí vzniku těchto satelitních podniků, byly od počátku komplikované, protože odrážely měnící se spojenectví v rámci saúdského státu. Různé větve rozsáhlé vládnoucí rodiny mohou mít různé zájmy, přestože je jejich společným zájmem chránit nadvládu královské rodiny jako celku. Satelitní technologie poskytla novou platformu, na které mohou státní i nestátní aktéři v Saúdské Arábii spolupracovat nebo si konkurovat. Příběh saúdského satelitního vysílání se odehrává v napětí mezi zájmy jednotlivců, monarchie a státu.

Libanonská mediální scéna

Na úvod pojednání o libanonských médií je třeba poznamenat, že se fragmentace typická pro libanonskou společnost odráží i v mediální oblasti. Libanonská média, místo aby napomohla svým občanům zapojit se do společnosti jako celku, způsobují, že se tito občané od takové společnosti ještě více vzdalují.
 Abychom mohli identifikovat hlavní aktéry stojící za libanonskými satelitními stanicemi, je třeba vyjít z politické struktury Libanonu založené na dělbě moci mezi maronitskými křesťany, sunnity a šíity. Nesmí být opomenuta ani role sousední Sýrie coby konečného arbitra. Na téže logice je postaven i libanonský audiovizuální mediální zákon (č. 382 z roku 1994) navržený, aby omezil chaotické množení stanic, jež bylo příznačné pro období občanské války 1975-90. Jedná se nicméně o takové omezení, které zaručí, aby měl každý politicko-konfesionální vůdce v zemi svou vlastní stanici. Opatření a aplikace tohoto zákona připravily scénu pro to, aby stanice LBC a Future TV v roce 1996 vytvořily své satelitní varianty. 

Zrušením monopolu státní televizní stanice Télé-Liban, učinil zákon 382/94 z Libanonu první arabskou zemi, jež na svém území dovolila vzniknout soukromým rozhlasovým a televizním stanicím. Toto rozhodnutí připravilo jedinou nekonfesionální stanici o monopolní postavení, jež jí bylo původně přislíbeno do roku 2012. Udělením licence šesti televizním stanicím, byla stanice Télé-Liban nucena čelit v zemi s pouhými čtyřmi miliony obyvatel a s reklamním trhem, který může pokrýt dvě až tři stanice maximálně, pěti dalším konkurentům. 

Počet šesti licencí souvisel s konfesionálním myšlením, tj. šest byl minimální počet těch, které vláda premiéra Rafíqa Harírího potřebovala uspokojit. Takže vedle Télé-Liban se maronitští křesťané měli spokojit s LBC, sunnitští muslimové s Future TV, ortodoxní křesťané s Murr TV a šíitští muslimové s NBN. Šestá licence byla nakonec udělena stanici al-Manár TV, provozované Hizbulláhem. Licence al-Manár TV byla předána teprve poté, co neakreditovaná křesťanská náboženská stanice Télé-Lumière získala oprávnění pokračovat ve svém vysílání, aby byla obnovena křehká konfesionální rovnováha. Télé-Lumière tak měla vytvářet protiváhu stanici al-Manár TV. Ačkoli vláda přivřela oči ohledně Télé-Lumière a šíitská stanice NBN získala licenci dokonce předtím, než vůbec vznikla, dvě jiné ziskové televize, New TV a ICN, licenci nezískaly, a musely své vysílání ukončit. Obě totiž kritizovaly Harírího vládu.
 

Ačkoli audiovizuální mediální zákon také počítal se satelitním vysíláním, byl mu věnován samostatný zákon č. 531. Tento zákon dal vládnímu kabinetu právo udělovat či brát zpět licence k vysílání zpravodajských relací a politických reportáží přes satelit. Kabinet se v této záležitosti nemusí obracet na parlament. Tedy přímo v ústředí moci Harírího vlády v polovině 90. let mohou být nalezeny odpovědi na otázky, kdo stojí za libanonskými satelitními televizemi, co si od toho slibují a jaké finanční zdroje jim napomohly zapojit se do mediálního businessu. Vzhledem k Harírího zahraničním kontaktům není asi překvapivé, že první satelitní televize vysílající z Libanonu neměly exkluzivně libanonskou podporu.

LBC začalo vysílat v roce 1985, v době libanonské občanské války, jako oficiální orgán maronitských milicí. Jeho rozmanité pořady (komedie, filmy, zpravodajství přebírané z amerických a francouzských zdrojů, talk show, seriály, nedělní mše aj.) a hlavně profesionální a komerční přístup z něj učinily televizi č. 1 na libanonské mediální scéně. Jeho satelitní operace byly zahájeny v roce 1996 spuštěním dvou stanic, jedné bezplatné a druhé předplatitelské. LBC-Sat velkou měrou spoléhalo na produkci i zařízení ART. Jeho nevázané pořady však s ART ostře kontrastovaly. Stanice LBC-Sat i Future International, satelitní odnož Future TV, podléhaly vlivu Saúdské Arábie a Sýrie. Kdykoli by syrská vláda považovala nějaký materiál vysílaný libanonskými satelitními stanicemi za potenciální politickou hrozbu, zasáhla by. Učinila tak například v srpnu 1998, kdy LBC údajně zlehčovala dopad návštěvy prezidenta Háfize al-Asada ve Francii. Tehdy byl dlouholetý přítel velitele syrských vojenských zpravodajských služeb v Libanonu jmenován, aby dohlížel na zpravodajství LBC.
 

Rafíq Harírí chtěl jako premiér využít Future TV pro propagaci své země coby prosperujícího centra služeb a turistiky, jež si zaslouží každý dolar, který by Arabové ze Zálivu či jiní investoři byli ochotni v Libanonu investovat. V lednu 1998 libanonská vláda zakázala oběma satelitním stanicím, LBC-Sat a Future International, vysílat zpravodajské relace. Zákaz platil devět měsíců a Harírí byl kritizován za to, že jej prosadil na žádost krále Fahda, protože LBC-Sat téměř předčilo v Saúdské Arábii ve sledovanosti jeho zpravodajských relací MBC.
 To bylo ostatně potvrzeno údaji PARC (Pan-Arab Research Centre), které umístily LBC-Sat bok po boku MBC v podílech saúdskoarabského publika (obě stanice po 45%).
 Na rozdíl od LBC, která proti zákazu protestovala, Harírího Future TV jej popsala jako prostředek na ochranu investic přicházejících do Libanonu ze zálivových zemí.
 

Harírího klíčová role v libanonsko-syrsko-saúdském mocenském trojúhelníku 90. let se velmi jasně odrážela v úspěších libanonských satelitních stanic. Libanonská státní televize Télé-Liban, zůstala téměř jedinou arabskou státní televizí nevysílající přes satelit, ačkoli na to byla technicky i logisticky vybavena a některé její pořady byly mimořádně úspěšné. Teprve v říjnu 1999 nalezl kabinet politickou vůli k tomu, aby vyčlenil finanční zdroje pro spuštění satelitního vysílání Télé-Liban.
 Jelikož byla státní instituce, která se mohla potenciálně podílet na sjednocení libanonské společnosti, zatlačena do pozadí dvěma soukromými stanicemi napojenými na politické vůdce země, promítla se specifická libanonská politická skladba a angažovanost vnějších sil do tamní politiky také do podoby regionální satelitní scény.  

Zpravodajství nebo něco jiného?

Jestliže převládajícími tématy v otázce vlastnictví satelitních stanic na Blízkém východě v 90. let byla ochrana zájmů a zachovávání redakčních tabu, katarská televizní stanice al-Džazíra tyto konvence jasně porušila. Čistě zpravodajská stanice al-Džazíra se vřítila na televizní obrazovky v regionu tak, že prolomila dosavadní tabu. Její vznik byl součástí širšího obratu od dřívějších katarských norem, jenž byl zahájen Šejchem Hamadem bin Chalífou ath-Tháním, který v nekrvavém převratu sesadil svého otce a sám se v červnu 1995 ujal vlády. Velmi záhy jeho vláda oznámila plán na zrušení cenzury a v únoru 1996 se Katar odlišil od ostatních arabských zemí tím, že zrušil ministerstvo informací. Později v témže roce se stal Katar první arabskou zemí, která souhlasila s 24-hodinovým FM vysíláním BBC rozhlasových pořadů v arabštině a angličtině a zařídila BBC výcvik pro zaměstnance místního rozhlasu a televize.

HDP Kataru na jednoho obyvatele činilo v roce 1998 přibližně 17,000 dolarů,
 což je jedno z nejvyšších v celém regionu. Jelikož Katar nabízí svým občanům bohatě financovaný systém sociální péče, záviděníhodný poměr učitelů a studentů ve školách, bezplatné univerzitní vzdělání, moderní zdravotnickou péči apod., měla nespokojenost některých katarských občanů obecně více do činění s byrokratickou neefektivitou nebo neadekvátní infrastrukturou než hlubšími tématy politické liberalizace. Politické reformy nového emíra byly nicméně veřejností vítány. Také v zahraniční politice Kataru lze zaznamenat kontinuitu. Vládnoucí rodina jednala již před převratem nezávisle na ostatních státech Rady pro spolupráci v Zálivu, když obnovila na počátku 90. let své vztahy s Irákem a Íránem. 

Experiment s necenzurovanou televizí zahájený vytvořením al-Džazíry byl jen jedním z prvků politické agendy nového emíra. V březnu 1999 se konaly první katarské komunální volby, v nichž mohly hlasovat a kandidovat dokonce i ženy. Šejch Hamad také jmenoval komisi, která měla za úkol vypracovat návrh nové ústavy s klauzulí o voleném parlamentu. Kombinací všech těchto kroků (komunální volby, politická práva pro ženy, příslib zákonodárných voleb) se Katar výrazně vzdálil svým pěti sousedům z Rady pro spolupráci v Zálivu. Rozkol mezi katarskou vládou a ostatními členy Rady pro spolupráci v Zálivu byl patrný již dříve a otevřeně vyšel najevo na prvním popřevratovém summitu (podpora bývalému katarskému emírovi, územní spor s Bahrajnem). Aby Katar získal politické body pro svůj územní spor s Bahrajnem, dával katarský rozhlas a tisk prostor bahrajnským disidentům.
 Někteří pozorovatelé tak mohou podotknout, že další rozvinutí této taktiky a obstarání si vlivu na politickou scénu v Zálivu prostřednictvím regionální satelitní televize, má svou logiku. 

Ačkoli katarská vláda nakonec zaměstnala v al-Džazíře profesionály vyškolené v BBC, poté co přišli  v dubnu 1996 zrušením arabského vysílání BBC o zaměstnání, první zprávy o vzniku stanice vzešly z emírova dekretu vydaného v únoru téhož roku. Na základě tohoto dekretu bylo do projektu investováno zhruba 137 milionů dolarů na dobu pěti let.
 Zahájení vysílání bylo naplánováno na 1. listopad 1996 s počátečními šesti hodinami vysílání denně. Al-Džazíra se soustředila výhradně na zpravodajství a aktuální události a zřídila si síť korespondentů po celém světě. Vláda se záměrně od al-Džazíry a jejího redakčního obsahu distancovala. Stanice začala věnovat svou pozornost kontroverzním tématům, jimž se ostatní arabská média svědomitě vyhýbala. Zprvu šokovaní diváci si postupem času začali zvykat na hlasité debaty a konfrontace islamistů a anti-islamistů či  lidí nejrůznějších politických přesvědčení od Maroka po Egypt a od Palestiny po Bahrajn. Jelikož byl program politické reformy Kataru navržen samotným emírem a al-Džazíra chápána jako součást tohoto programu, bylo spojení mezi státem a satelitní stanicí vnímáno jak uvnitř země, tak v zahraničí. 

Vznik al-Džazíry byl během pár měsíců následován vytvořením druhého arabského zpravodajského kanálu, Arab News Network (ANN). Stanice byla zřízena v Londýně v květnu 1997 Sawmarem al-Asadem, synovcem tehdejšího prezidenta Háfize al-Asada. Pro většinu blízkovýchodních komentátorů nebylo žádným tajemstvím, kdo za ANN ve skutečnosti stojí a proč bylo zřízeno. Stanice začala vysílat v době, kdy se rýsovala možnost, že nemocný Háfiz al-Asad nebude již dlouho prezidentem. Jeho bratr Rifcat, Sawmarův otec, se považoval za adepta na nejvyšší úřad a ANN mu mělo připravit cestu pro případné snahy získat moc. Jinými slovy, Sawmar al-Asad řídil ANN jménem svého otce (tehdy mu bylo pouhých 26 let a není tedy příliš pochyb o tom, že investice pocházely z rodinných fondů). Navíc jeho otec již dříve prokázal svou připravenost využít médií (časopisu al-Fursán, novin, rozhlasu) na podporu své pozice v Sýrii. Záhy po zahájení vysílání ANN byly opakovaně vysílány záběry z Rifcatova setkání se saúdským korunním princem Abdulláhem v Damašku. Kvůli těmto záběrům byla jejich autorka, Zubajda Muqábil, unesena syrskými bezpečnostními silami a osm měsíců zadržována na neznámem místě.
 Rifcat al-Asad byl v únoru 1998 zbaven dekretem Háfize al-Asada své pozice syrského viceprezidenta,
 nicméně prostřednictvím ANN byl schopen udržet své politické manévry ve středu veřejného zájmu. 

ANN vynakládalo kolem 30 milionů dolarů ročně,
 aniž by mělo jakýkoli alternativní zdroj financování kromě vlastních financí Rifcata al-Asada. Stejně důležité jako finanční zdroje byly v tomto případě i osobní kontakty a technologie. Aby si stanice zajistila příjmy z reklamy, musela vysílat ze satelitu, jenž má dosah ke koupěschopným televizním divákům zálivových zemích. V prvních šesti měsících nevysílalo ANN žádné reklamy. Od snah zajistit si místo na Arabsatu upustilo očekávajíc, že jakožto syrská opoziční stanice by bylo odmítnuto.
 Postupně se však stanici podařilo zajistit si dlouhodobější dosah k širšímu blízkovýchodnímu publiku, což bylo doprovázeno změnami v redakční politice. Tyto změny byly limitovány možnostmi ANN. Jelikož mělo licenci od londýnské ITC (Independent Television Commission), bylo vázáno kodexem nestrannosti. Zatímco během prvních měsíců vysílání  ANN buď ignorovalo zprávy o syrské vládě nebo je prezentovalo se zjevnou chladností, lze zaznamenat posun v tomto přístupu, poté co ANN začalo vysílat nepřetržitě 24 hodin denně. 

Když ANN najednou našlo 40 milionů dolarů na dvanáctiletý pronájem na novém satelitu Hot Bird 4,
 hovořilo se o pomoci korunního prince Abdulláha. Taková angažovanost by korunnímu princi umožnila zasahovat do redakční politiky ANN, posílit jeho schopnost konkurovat popularitě necenzurované al-Džazíry a nabídnout tak alternativu k 24-hodinovému zpravodajskému kanálu, který se MBC rozhodlo ze svého balíčku satelitních stanic odstranit. O několik měsíců později získalo ANN příslib místa na Arabsatu.
 Vazby, které ANN v této době navázalo, mu pomohly přežít na konci roku 1999, kdy Rifcatovy vlastní zdroje začaly vysychat. ANN, podobně jako jiné soukromě vlastněné blízkovýchodní satelitní stanice vysílající ze zahraničí, vzniklo na základě potřeby konkrétního politického hráče v konkrétní blízkovýchodní zemi vyvíjet politické aktivity  ze zahraničí, protože doma jim bylo bráněno. 

Virtuální kurdistán
Po desetiletí sloužila televize jako zbraň v boji za kurdskou autonomii. V roce 1994 se podařilo skupině kurdských emigrantů získat od britského ITC desetiletou licenci na satelitní vysílání pod názvem MED TV. Přes silný turecký  odpor začala stanice v březnu 1995 zkušebně vysílat kurdské kulturní pořady, filmy a živé debaty ze svého studia v Bruselu. Vysílací doba byla postupně prodloužena na 18 hodin denně a do Evropy i na Blízký východ byly vysílány pořady v kurdských dialektech, turečtině, arabštině, angličtině aj. Odezva mezi Kurdy na Blízkém východě byla patrná z rozšíření satelitních talířů i do nejvzdálenějších kurdských vesnic, zejména v Turecku. Vzhledem k nezdolatelným překážkám vzniku sjednoceného Kurdistánu v reálu, vytvořila kurdská satelitní stanice „virtuální Kurdistán“, jenž byl však bezbrannou entitou tváří v tvář svým protivníkům, zejména turecké úřední moci. V květnu 1999 byla licence MED TV zrušena, protože stanice údajně nedodržovala programový kodex ITC. Objevila se však obdobná stanice, Medya TV. Projekt „virtuálního Kurdistánu“ mohl mnohým připadat jako perfektní příklad potvrzující teorii, která tvrdí, že satelitní televize vytvářejí komunity oproštěné od územních vazeb. Přesto nemohla stanice operovat nezávisle na státních licenčních předpisech ve Velké Británii či nezávisle na turecké politice. 

Na závěr

Zmiňované příklady satelitních stanic poukazují na úzké propojení lidí, peněz a myšlenek ve sféře blízkovýchodních satelitních televizí, držících pohromadě díky povaze mocenských vztahů v blízkovýchodních zemích. Ačkoli mnozí diváci sledují tyto satelitní stanice mimo území Blízkého východu a někteří zřizovatelé stanic si zvolili základny mimo region, uplatňování moci prostřednictvím těchto satelitních stanic je daleké tomu, abychom jej mohli označit za oproštěné od územních vazeb. Satelitní televize je často nahlížena jako aspekt globalizace, to však není jediná možnost. Nadnárodní televize mohou také sloužit národním zájmům, jako např. v případě Egypta. Spojitost mezi egyptskými satelitními stanicemi a zájmy egyptské vlády je očividná. 

V případě saúdskoarabských stanic je situace složitější, neboť saúdská vládnoucí rodina je rozsáhlá a zájmy jejích jednotlivých členů se v některých případech shodují, v jiných si odporují. Nicméně protože při vzniku každé saúdské satelitní stanice hrál roli některý z členů královské rodiny, existuje přímá vazba mezi těmito stanicemi na jedné straně a uplatňováním politické moci a přístupem k domácímu kapitálu na straně druhé. Dominantní role, kterou na sebe vzaly dvě soukromé libanonské stanice na úkor státem vlastněné Télé-Liban, odráží libanonský politický systém a roli cizích vlád v něm. 

Katarský experiment necenzurované satelitní stanice v podobě al-Džazíry vznikl na příkaz katarského emíra jako součást jeho snah o vybudování silné regionální pozice pro svůj malý emirát. Stanice ANN i MED TV, založené v Londýně, vznikly jako přímý důsledek boje o politickou moc mezi větvemi prezidentské rodiny v Sýrii a mezi tureckou vládou a jejími kurdskými odpůrci. Jak je zjevné z finančních problémů ANN a licenčních problémů, jimž čelila kurdská televize, osud těchto stanic přímo souvisí s děním uvnitř Sýrie a Turecka. Otázkou zůstává, zda byly nadnárodní televize hybnou silou globalizace či jejím symptomem. Spíše to vypadá, že poskytly nový nástroj interakce uchazečů o moc uvnitř a mezi blízkovýchodními státy. 

� Pro seznam zemí, které ratifikovali ICCPR, viz � HYPERLINK "http://www.un.org/depts/treaty/" �www.un.org/depts/treaty/�.  


� Podrobné informace o restrikcích v jednotlivých zemí poskytují pravidelně aktualizované zprávy Committee To Protect Journalists (� HYPERLINK "http://www.cpj.org/countrystatus" �www.cpj.org/countrystatus�), Reporters sans Frontières (� HYPERLINK "http://www.rsf.fr/" �www.rsf.fr�), Human Rights Watch (� HYPERLINK "http://www.hrw.org/" �www.hrw.org�), a Ministerstvo zahraničí USA ve svých Country Reports on Human Rights Practices (� HYPERLINK "http://www.state.gov/www/global/human_rights/hrp_reports_mainhp.html" �www.state.gov///www/global/human_rights/hrp_reports_mainhp.html�). 


� Data Nua, dublinské informačně technologické společnosti. Viz � HYPERLINK "http://www.nua.ie/surveys/how_many_online" �www.nua.ie/surveys/how_many_online�. Ohledně Blízkého východu čerpá informace od Dabbagh Information Technology Group sídlící ve Spojených arabských emirátech. Nua však varuje, že výzkum je nepřesný. 


� Například webová stránka � HYPERLINK "http://www.netcateguide.com/" �www.netcafeguide.com� nabízí neúplný seznam internetových kaváren na Blízkém východě a v severní Africe. O první internetové kavárně v Íránu viz Theodoulou, Mike: The Imams Are Wrestling with the Internet in the Battle for Nation’s Young Minds, The Times (London), 17. dubna 1999. Také De Roquefeuil, Christophe: Islam on line et croissants, Libération, 10. prosince 1998. O prvních internetových kavárnách v Alžírsku viz Ouazani, Cherif: Bab El Web City, Jeune Afrique, 4. srpna 1998. Pro komentář jemenského novináře kritizujícího absenci internetových kaváren v zemi viz al-Saqqaf, Walid: How to Upgrade Use of the Internet, Yemen Times, 1. února 1999, � HYPERLINK "http://www.yementimes.com/99/iss05/techno.htm" �www.yementimes.com/99/iss05/techno.htm�. 


� Viz Wheeler, Deborah: In Praise of the Virtual Life: New Communications Technologies, Human Rights, Development, and the Defense of Middle Eastern Cultural Space, � HYPERLINK "http://www.cwrl.utexas.edu/~monitors/1.1/wheeler/index/html" �www.cwrl.utexas.edu/~monitors/1.1/wheeler/index/html�. Jedná se o webovou stránku Monitors: A Journal of Human Rights and Technology. 


� Londýnský deník Al-Quds Al-Arabi byl v Jordánsku 19. května 1998 zakázán. Vydal tedy v jordánském tisku inzeráty upozorňující čtenáře na svou online verzi � HYPERLINK "http://www.alquds.co.uk/" �www.alquds.co.uk�. Když egyptští cenzoři odstranili články z Middle East Times, mohli čtenáři nalézt cenzurovaný materiál na internetových stránkách týdeníku � HYPERLINK "http://www.metimes.com/" �www.metimes.com�. V Alžírsku mohli novináři cenzurovaného týdeníku La Nation publikovat jeho edici na webových stránkách Reportérů bez hranic (� HYPERLINK "http://www.rsf.fr/censure/dazibao/index.html" �www.rsf.fr/censure/dazibao/index.html�), když byl týdeník La Nation v roce 1996 uzavřen. 


� Viz La presse libre sur le web, El-Watan, 27. října 1998.


� Viz Labbé, Christophe a Recasens, Olivia: Internet donne la parole aux Algériens, Le Monde, 22. března 1998.


� Alterman, Jon B.: New Media, New Politics? From Satellite Television to the Internet in the Arab World. Washington DC: The Washington Institute for Near East Policy, 1998. 


� Malá šířka vlnového pásma u místních blízkovýchodních poskytovatelů internetu a vysoké ceny mezinárodních hovorů brání využití webu, jež je v regionu mnohem vzácnější než používání elektronické pošty. Anderson, Jon: The Internet and the Middle East: Commerce Brings Region On-Line, Middle East Executive Reports, vol. 20, no. 12, prosinec 1997, � HYPERLINK "http://www.georgtown.edu/research/arabtech/meer97.htm" �www.georgtown.edu/research/arabtech/meer97.htm�. 


� Viz Butter, David: Telecoms Reform Takes the Lead, Middle East Economic Digest, 8. května 1998, s. 2-3.


� Původně byly arabské materiály na internetu v podobě grafických, nikoli textových souborů, což znamenalo, že nebyly vhodné pro textové vyhledávání. 


� MacFarquhar, Neil: With Mixed Feelings, Iran Tiptoes to the Internet, The New York Times, 8. října 1996. 


� Redden, Jack: Internet Arrives in Syria, But Not without Limits, Reuters, 10. července 1998.


� Associated Press, 12. května 1997. 


� Leery Saudis Get Wired, Reuters, 6. května 1998. 


� Salah, Muhammad: Al-Azhar wa ‘l-Džamáca ‘l-Islámíja jatanáfasán calá ‘l-internet, al-Haját, 28. července 1998. 


� Iran to put Khomeini’s complete works on Internet, Agence France-Presse, 1. června 1998. 


� Islam, Iran and the Internet, CNN Interactive (� HYPERLINK "http://www.cnn.com/WORLD/9705/22/iran.tech/index.htm" �www.cnn.com/WORLD/9705/22/iran.tech/index.htm�), 22. května 1997.


� Trabelsi, Habib: Saudis Near End of Seven-Year Wait to Surf the Net, Agence France-Presse, 15. července 1998.


� Burkhart, Grey E. a Goodman, Seymour E.: The Internet Gains Acceptance in the Persian Gulf, Communications of the ACM, březen 1998, vol. 41, no. 3. 


� Al-Džazíra, 6. května 1998.


� Dopis organizaci Human Rights Watch od Christophera D. Leathera, divizního managera Teleyemen. Viz Human Rights Watch: The Internet in the Mideast and North Africa. Free Expression and Censorship. Washington, 1999, s. 95-96.


� Seznam vládních internetových stránek je k dispozici na � HYPERLINK "http://www.gksoft.com/govt" �www.gksoft.com/govt� a � HYPERLINK "http://www.agora.stm.it/politic" �www.agora.stm.it/politic�. Stručný přehled poskytuje Lincoln, Jonathan B.: Middle East Governments on the World Wide Web, WINEP Research Notes, no. 6, Washington, DC: Washington Institute for Near East Policy, únor 1999. 


� K nejsilnějšímu projevu oficiální nelibosti vůči disidentským skupinám došlo roku 1995, kdy Saúdská Arábie pohrozila Velké Británii přerušením obranných dohod, nebude-li mluvčí CDLR nějak umlčen. Britská vláda se jej pokusila deportovat, britské soudy jí v tom však zabránily.


� Tišrín, 23. února 1998.


� Jedním z takových ACP serverů je � HYPERLINK "http://www.osiris.ml.org/" �www.osiris.ml.org�, jenž je intenzivně využíván mj. uživateli ze Spojených arabských emirátů. V Saúdské Arábii je však blokován.  


� Global Internet Liberty Campaign: Regardless of Frontiers: Protecting the Human Rights to Freedom of Expression on the Global Internet. Washington, DC: Center for Democracy and Technology, 1998, s. 11-12. Regardless of Frontiers je k dispozici také na � HYPERLINK "http://www.gilc.org/speech/report" �www.gilc.org/speech/report�. 


� Článek 3.2.4. Viz Viz Human Rights Watch: The Internet in the Mideast and North Africa. Free Expression and Censorship. Washington, 1999, s. 83. 


� Uživatelé mohou obejít tento proxy server, vytočí-li poskytovatele internetových služeb v jiné zemi nebo pokud se dostanou na ACP (anti-censorship proxy) server. 


� Jehl, Douglas: The Internet’s ‛Open Sesame’ Is Answered Warily, New York Times, 18. března 1999. 


� Viz Human Rights Watch: The Internet in the Mideast and North Africa. Free Expression and Censorship. Washington, 1999, s. 35.


� Global Internet Liberty Campaign monitoruje legislativu jednotlivých zemí na � HYPERLINK "http://www.gilc.org/crypto/crypto-survey.html" \l "country" �www.gilc.org/crypto/crypto-survey.html#country�. 


� � HYPERLINK "http://www.arabicnews.com/" �www.arabicnews.com�, 24. března 2000.


� Zdroj: UNDP, Human Development Report 2000.


� AlSaadon, Hezab: The Role of Arabsat in Television Programme Exchange in the Arab World.Ohio State University, 1990, s. 155.


� Boyd, Douglas: Saudi Arabia’s international media strategy: influence through multinational ownership. Baltimore, 1998, s. 10.


� Amin, Hussein a Boyd, Douglas: The development of direct broadcast television to and within the Middle East, Journal of South Asian and Middle East Studies XVIII/2, zima 1994, s. 42. 


� Viz Mostefaoui, Belkacem: La Télévision Française au Maghreb. Paris, 1995, s. 59-60 a 67-9.


� Sakr, Naomi: Frontiers of freedom: diverse responses to satellite television in the Middle East and North Africa, Javnost/The Public 6/1, 1999, s. 96.


� Zdroj: Eutelsat, Penetration Results for Hot Bird Satellites. Údaje se týkají deseti zemí: Alžírsko, Egypt, Izrael, Jordánsko, Libanon, Maroko, Saúdská Arábie, Sýrie, Tunisko a Turecko.


� ARTICLE 19, Surveillance and Repression: Freedom of Expression in Tunisia. London, 1998, s. 47-51.


� Data Canal France International. Viz Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 18.


� Mostefaoui, Belkacem: La Télévision Française au Maghreb. Paris, 1995, s. 61.


� Jamaleddine: Structure du paysage. Citováno v Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 19. 


� Tamtéž, s. 20.


� Průzkum Eutelsatu z poloviny roku 1998. Citováno v Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 21. 


� Text byl reprodukován v ArabAd 8/4 (duben 1998), s. 36-37.


� Al-Abd, Atef Adli a al-Ali Fawzia Abdullah: Dirása fí ‘l-iclám al-fadá’í. Al-Qáhira, 1995, s. 112.


� BBC, Summary of World Broadcasts, 13. července 1995. 


� Arjomandi, Gholamreza: The impacts of direct broadcasting satellite on the Iranian media sphere. Příspěvek na konferenci ARTICLE 19 na téma „Satelitní vysílání na Blízkém východě a v Severní Africe: regulace, přístup a dopad.“ Káhira, únor 1999, s. 8.


� Tamtéž, s. 4-6.


� The Guardian, 16. srpna 2000.


� Feuilherade, Peter: Clandestine broadcasters come and go, Midde East International, 8. srpna 1997.


� Alterman, John: New Media, New Politics? Washington, 1998, s. 76-7.


� Madani, Lotfi: Les télévisions étrangères par satellite en Algérie: formation des audience et des usages, Revue Tiers Monde 37/146, duben-červen 1996, s. 315-30; Hargreaves, Alec a Mahdjoub, Dalila: Satellite viewing among ethnic minorities in France, European Journal of Communication 12/4, 1997, s. 459-77; Kennedy, Susannah: Navigating the satellite sky: watching Arabic-language television in Europe. Příspěvek na konferenci ARTICLE 19 v Káhiře v únoru 1999.


� Amin, Hussein: The development of Spacenet and its impact, in Weisenborn, R. (ed): Media in the Midst of War: The Gulf War from Cairo to the Global Village. Cairo, 1992, s. 17.


� El Shal, Inshirah: Introduction à la télévision égyptienne: quelques repères chronologiques, Revue Tiers Monde 37/146, duben-červen 1996, s. 249. Dabous, Sonia: Egypt, in Kamalipour, Y. a Mowlana, H.: Mass Media in the Middle East, Westport: CT, 1994, s. 67. 


� El-Emary, Naglaa: L’industrie du feuilleton télévision égyptien à l’ère des télévisions transfrontières, Revue Tiers Monde 37/146, duben-červen 1996, s. 260-1.


� Arab Republic of Egypt Yearbook 1994, Cairo, 1995, s. 238.


� Madžallat al-Izáca wa telefizijún 3015, 26. prosince 1992, citováno v El-Emary, Naglaa: L’industrie du feuilleton télévision égyptien à l’ère des télévisions transfrontières, Revue Tiers Monde 37/146, duben-červen 1996, s. 262. 


� Khouri, Nicole: La politique antiterroriste de l’état égyptien à la télévision en 1994, Revue Tiers Monde 37/146 (duben-červen 1996), s. 263-83.


� Některé případy porušování lidských práv vůči Egypťanům v Saúdské Arábii přilákaly pozornost mezinárodních organizací, mj. Amnesty International.


� Viz Zaki, Moheb: Civil Society and Democratization in Egypt, 1981-1994, Cairo, 1995, s. 191-2.


� Důkazy toho, že je MBC podporováno králem Fahdem, byly natolik evidentní, že daly vzniknout vtipu, že si iniciály MBC vybral král sám a že znamenají „My Broadcasting Company“. Viz Alterman, Jon: New Media, New Politics? Washington, 1998, s. 21. 


� Ayish, Muhammad: Arab television goes commercial, Gazette 59, prosinec 1997, s. 482.


� Jeho roztržka s MBC, když si uvědomil míru finanční kontroly krále Fahda nad stanicí, měla mj. negativní dopad na reklamní společnost Tihama, v níž byl Sálih Kámil majoritním akcionářem. 


� ARTICLE 19: The Egyptian Predikament: Islamists, the State and Censorship, London, 1997, s. 84.


� Yamani, Mai: Changed Identities: The Challenge of the New Generation in Saudi Arabia, London 2000, s. 39-41. 


� Marlow, L.: The new Saudi press barons, Time, 22. června 1992.


� ArabAd 9/1, leden 1999, s. 14-15.


� Moody, Sherin: Pay television in the Middle East. Příspěvek na konferenci ARTICLE 19 o satelitním vysílání na Blízkém východě a v Severní Africe. Káhira, únor 1998, s. 5. 


� Gulf Marketing Review Special Report on Saudi Arabia, květen 1997, s. 10.


� Digitální satelitní společnost Showtime  vznikla v červnu 1996 a nabízí zábavní pořady v anglickém jazyce (Discovery, Movie Channel, Paramount, TV Land, MTV, VH1, Nickelodeon, Bloomberg, Style).


� Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 101. 


� Boyd, Douglas: Saudi Arabia’s international media strategy : influence through multinational ownership. Baltimore, srpen 1998, s. 13-14.


� Mideast Mirror, 8. ledna 1996.


� Dajani, Nabil: Disoriented Media in a Fragmented Society: The Lebanese Experience. Bejrút, 1992, s. 175-7.


� Human Rights Watch/Middle East: Lebanon, Restrictions on Broadcasting: In Whose Interest? New York, 1997, s. 10. 


� Daily Star, Bejrút, 7. srpna 1998.


� Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 54. 


� Jedná se o data Pan-Arab Research Centre z Dubaje z listopadu 1997 publikované v ArabAd 8/2, březen 1998, s. 10. 


� Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 54. 


� Daily Star, Bejrút, 2. listopadu 1999.


� Economist Inteligence Unit, Bahrain/Qatar Country Profile 1999-2000, London, 1999, s. 46.


� BBC, Summary of World Broadcasts, 26. ledna 1996.


� BBC, Summary of World Broadcasts, 31. října 1996.


� O jejím zatčení informovala 24. července 1997 mj. organizace Amnesty International. Viz Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 59. 


� Aš-Šarq al-Awsat, 10. února 1998.


� Informace od Qassema Mazraaniho, šéfredaktora ANN, citovaného v Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 60. 


� Tamtéž.


� Z rozhovoru s Paulem Hittim, výkonným ředitelem ANN. Viz Sakr, Naomi: Satellite Realms. Transnational Television, Globalization and the Middle East. New York, 2001, s. 60. 


� ArabAd 8/10, říjen 1998, s. 38.





PAGE  
21

