عربي  česky  français 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Marocká aeronautika a nové průmyslové zóny jako sektorová příležitost pro české firmy

Maroko pokračuje ve svém ambiciózním plánu rozmachu sektoru leteckého průmyslu. Aktuální příležitost pro uplatnění českých firem na africkém trhu představuje nově budovaná průmyslová zóna ve středomořském Tangeru i pokračující rozvoj stávající industriální zóny Nouacer u Casablanky. V Maroku aktuálně působí 121 subdodavatelských firem, které hledají zahraniční partnery pro navázání spolupráce.

V případě středomořského Tangeru se jedná o další strategickou investici, zejména s ohledem na dynamiku, kterou lokalita během poslední dekády zaznamenává. Sektor marockého národního letectví by měl být nově rozvíjen i ve druhém největším marockém městě Fesu (pozn. na první příčce v tomto ohledu figuruje Casablanca). Maročané v rámci střednědobého výhledu v současnosti kalkulují s výnosy ve výši 2 mld USD v horizontu roku 2020, jejich ambicí je také udržení (eventuálně posílení) dnešní 15. příčky v rámci celosvětového srovnání leteckého průmyslu jednotlivých zemí. Během příštích 20 let Maroko mj. plánuje konstrukci 40 000 letadel využívaných pro komerční účely.   

Jednou z možností spolupráce českých firem ze sektoru letectví může být také odborná průprava a školení pracovníků v marockém nejrychleji rostoucím sektoru národního hospodářství (vedle automobilového průmyslu), přičemž hlavní problém definovaný marockou stranou je spojen s nedostatečnými znalostmi a proškolením zaměřeným na elektronické systémy či vývojářské práce ústící ve finální montáž.

Marocký letecký průmysl se v současnosti podílí 890 miliony EUR na celkovém národním exportu, přičemž je patrný zejména rozmach, který tento sektor národního hospodářství zaznamenal během uplynulých šesti až deseti let. V neposlední řadě vyústil v aktuální počet 121 marockých firem podnikajících v sektoru aeronautiky.

Prvním uzavřeným „aeronautickým partnerstvím“ bylo ukotvení spolupráce mezi společností Safran a marockým národním leteckým dopravcem RAM (Royal Air Maroc) počátkem roku 2000, následně se zapojili další významní hráči: Airbus, Bombardier, Thales, Nexans, EADS, Creuzet, Snecma, Daher, Matis, Zodiac Aerospace, LPS Aero. Díky tomu vzniklo celkem 10 000 pracovních příležitostí a zisk sektoru marocké aeronautiky dosáhl výše 1 mld EUR. Maročané v této souvislosti operují zejména svým strategickým postavením a blízkostí Evropě, Atlantiku i Středomoří, což je patrné zejména na expanzi zmíněné průmyslové zóny v Tangeru, kam se nově uchýlí např. Boeing.

 

Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu