عربي  česky  français 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Rabatu
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Marocké přístavy klíčovými přepravními uzly světové lodní dopravy, stát chystá jejich rozšíření díky významné finanční injekci

Marocká ANP (tj. Národní agentura pro přístavy) během 4Q 2017 rozhodla o vyčlenění více než 6 mld. MAD (cca 532,3 mil. EUR) pro roky 2018-23; z toho je 2,7 mld. MAD (cca 240 mil. EUR) určeno pro investice v roce 2018.

Zmíněné finanční prostředky mají přispět k rozvoji nejvytíženějších marockých přístavů a zvýšit jejich další konkurenceschopnost v rámci mezinárodní lodní dopravy. Zbrusu nové loděnice mají být vybudovány v casablanském hlavním přístavu, a také tamějším menším přístavu pro rybáře; výrazných změn dozná rovněž přístav v Essaouira (pozn. ležící při pobřeží Atlantského oceánu, vzdálena 480 km jihozápadně od Rabatu), konkrétně jeho rozšíření a vybudování nové průmyslové části; v neposlední řadě se zásadním způsobem promění v současnosti nejdůležitější marocký přístav určený pro lov ryb, kterým je (mj. turisty hojně navštěvované letovisko) Agadir.

ANP v návaznosti na ohlášené ambiciózní plány (pozn. 70,9% z celkové dotace od státu má putovat na vylepšení stávající infrastruktury a 7,3% na zabezpečení přístupu do jednotlivých areálů či ochranu životního prostředí) a rozčlenění plánovaných investic mezi lety 2018-23 do několika etap bude během roku 2018 postupně dokončovat práce na novém sklápěcím mostu, který má být součástí přístavu v Safi (pozn. relativně blízko tamější tepelné elektrárně). Celkem 100 mil. MAD (cca 8,9 mil. EUR) si vyžádají konstrukční práce v Zenata (ležící poblíž Casablanky, kde se nachází jedna z největších moderních průmyslových zón v Maroku) včetně vybudování kompletního zázemí a parkovišť pro nákladní automobily.

ANP souhrnně za rok 2017 proinvestovala celkem 2 990,5 mil. MAD (tj. 265,3 mil. EUR); podaří-li se jí koncem roku 2018 úspěšně dokončit všechny výše uvedené plány, následně plánuje během roku 2019 vložit 927,6 mil. MAD (v přepočtu 82,5 mil. EUR) do dalších konstrukčních prací spojených s rozvojem nejdůležitějších marockých přístavů.

Vedle úspěchů na poli marocké lodní dopravy ve vztahu k logistice (zejména s ohledem na průmyslový přístav Tanger-Med a Tanger-Med II či terminál casablanského přístavu fungující od října 2016 – náš 442/2016) nabývají na významu také další námořní uzly: středomořský Nador, dále Kenitra (poblíž Rabatu), Mohammedia a Jorf Lasfar (oba ležící poblíž Casablanky). Z hlediska ekonomického významu stávajících marockých přístavů na pomyslné špici figurují Casablanca společně s Jorf Lasfar, které do pokladny ANP mezi lety 2014-16 zajistily stabilní příjem promítající se do 64,3% veškerých výdělků této marocké státní agentury pocházejících z mezinárodní lodní dopravy.

Maroko celosvětově zvyšuje svoji důležitost v oblasti lodní dopravy. Řada expertů jej označuje za klíčovou spojnici mezi Evropou a východní Asií, přičemž jsou si jeho strategické polohy stále více vědomy mnohé rejdařské společnosti. Recentně je doložen růst zájmu o nakládku/ překládku zboží v některém z marockých přístavů i ze strany středoamerických, jihoamerických, jihovýchodoasijských, jihoasijských či východoasijských firem; jmenovitě také posílila lodní doprava mezi Marokem a Panamou, Singapurem, a Srí Lankou.

Dle výroční zprávy CNUCED (tj. Konference OSN o obchodu a rozvoji, jedna z odborných organizací OSN ustanovená VS OSN v roce 1963) za rok 2017 Maroko z hlediska afrického kontinentu v současnosti představuje logistickou velmoc na poli lodní přepravy a figuruje na první příčce před druhým Egyptem, následují JAR a Nigérie. Za snaživé „pionýry“ týž dokument, nahlíženo optikou MENA a Afriky jako celku, pokládá východoafrické Džibuti či SAE (zejm. přístav v Dubaji). Celosvětovým statistikám vévodí ČLR, Malajsie, Jižní Korea a USA; nejvíce zboží putuje přes přístavy Šanghaj a Hong Kong.


Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu