عربي  česky  français 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: cc
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Maroko posiluje kapacity městské hromadné dopravy

V hlavním městě Rabatu se chystá prodloužení stávající tramvajové sítě v rámci stále se zvětšující populace města. Od svého spuštění v roce 2011 tramvajové linky přepravily bezmála 300 milionů pasažérů. Desetiletý provoz městské železniční dopravy ukázal vysokou poptávku po levné, rychlé a pohodlné dopravě v hlavním městě.  

Dopravní podnik města Rabatu dlouhodobě hovoří o nutnosti prodloužení dvou stávajících tramvajových linek. Rostoucí aglomerace hlavního města si žádá zvýšení kapacit a dostupnosti městské hromadné dopravy ve všech částech marocké metropole. K poslednímu prodloužení tramvajových linek došlo naposledy v roce 2017. V posledních letech se stále více hovoří o nutnosti propojení okolních příměstských oblastí s hlavním městem Rabatem. Jižní část souměstí s názvem Temara s populací okolo 300 tisíc obyvatel by měla být spojena s centrem Rabatu a pokračovat dále přes sousední Salé (pozn. nachází se zde mezinárodní letiště Rabat-Salé) až do dvěstě tisícové Sala El Jadida.

Celé souměstí hlavního města Rabat-Salé i s okolními částmi je domovem pro bezmála dva miliony obyvatel. Jedná se o druhou největší aglomeraci v Maroku. První příčka patří casablanské aglomeraci s téměř čtymi miliony obyvatel. Právě tyto dvě města jsou v Maroku jediná, kde jsou v provozu tramvajové linky. Delší dobu se také hovoří o možnosti vybudování tramvajové dopravy v severní metropoli Tangeru, tamní situaci však komplikuje členitý terén.

Služeb rabatských tramvajových linek v současné době využívá na 110 tisíc cestujících denně. Po prodloužení tramvajových spojení do okolních částí souměstí se očekává nárůst až na 150 tisíc pasažérů každý den. Součástí studie je také propojit obě linky v místě nového nádraží v části Agdal, odkud je možné cestovat rychlovlaky TGV do již zmíněného Tangeru nebo sousední Casablanky. Celkový rozpočet na rozšíření tramvajové sítě je odhadován v přepočtu na 15 mld. korun.

V rámci projektu se počítá mimo jiné s  nákupem nových železničních vozidel. Rozšíření tratí bude vyžadovat novou správu dopravních systémů. Zájem z marocké strany může být také v oblasti řízení a bezpečnosti dopravy nebo řady smart řešení, které veřejná doprava 21. století vyžaduje. Nabízí se tak řada příležitostí pro české firmy nejen z oblasti kolejové dopravy.

 

Jan Hladík, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Maroku