عربي  česky  français 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Větrná energie pro vlaky v kontextu plánu ONCF (marockého národního železničního dopravce) pro udržitelný rozvoj a snížení emisí.

Marocký národní železniční dopravce ONCF (fr. l´Office National des Chemins de Fer) oznámil oficiální výsledek svého ekologického úsilí z let 2010-15, kdy se mu podařilo snížit míru znečištění životního prostředí o 730 tisíc tun uhličitanů ve vzduchu. ONCF současně veřejně deklarovalo svůj závazný záměr pro 100% elektrifikaci veškerých svých vlakových souprav. Tento plán mj. zapadá do marocké národní strategie velkého rozmachu obnovitelných zdrojů energie – solární, větrné a geotermální.
 

Z hlediska celosvětového měřítka a Mezinárodní agentury pro energii představuje dnes sektor dopravy jednoho z největších znečišťovatelů životního prostředí. Jednou čtvrtinou přispívá ke zvyšování emisí oxidu uhličitého ve světě, především díky dopravě silniční, jejíž dopad je v přímém kontrastu se železnicí. O tento fakt se opírá mj. nová strategie marockého ONCF, která do roku 2040 počítá s další expanzí prostřednictvím pěti desítek nových projektů v celkové hodnotě 386 mld MAD (cca 39 mld EUR). Současně plánuje posílení železniční sítě ze stávajících 23 velkých marockých měst s populací nad 100 tisíc obyvatel na 43 metropolí (včetně logistické provázanosti s 15 mezinárodními marockými letišti a 12 významnými přístavy), v nichž bude ve výsledku soustředěno 87% veškerého marockého obyvatelstva. Příjmy vnitrostátní železniční dopravy by měly dle zmíněného plánu vzrůst o plných 13%.

Velkým povzbuzením pro ONCF jsou výsledky za sledované období 2010-15, kdy marocký národní dopravce přepravil 220 milionů cestujících a 212 milionů tun zboží. ONCF plánuje v brzké době vypsat mezinárodní tendr zacílený na dodání systému pro železnici napojeného na dodávky elektrické energie z nově budovaných větrných elektráren na marockém území. Maroko chce větrnou energií pokrýt do konce roku 2017 až 50% veškerých energetických nákladů. Vedení ONCF argumentuje zejména nehospodárností současného ročního provozu ve výši 240 GWh, což představuje spotřebu středně velkého města.

Maročané také začátkem listopadu 2016 podepsali dohodu o spolupráci v oblasti udržitelného rozvoje a dostupnosti energetických zdrojů s francouzským národním železničním dopravcem SNCF (fr. Société nationale des chemins de fer français). Základním předpokladem nových společných projektů je zapojení akademické sféry, výzkumných institucí a odborných kruhů obou zemí.

Maroko své snahy o další snižování emisí uhličitanů v atmosféře opírá o povzbudivá čísla týkající se úrovně emisí oxidu uhličitého pocházejícího ze sektoru železniční dopravy, která v marockém případě dnes dosahuje 0,47% celosvětových emisí plynu generovaných díky skleníkovému efektu. Marocká železniční doprava nadále plánuje zachování prorůstového trendu, resp. trvale pokračujícího snižování emisí mírou necelých 6% ze stávajících 2,6% na 8,5%. V přepočtu na ujeté kilometry se jedná o 7x nižší znečištění oproti automobilové dopravě, 6x nižší vůči přepravě autokary, 2x méně v porovnání s tramvajemi a 25x méně v rámci vzájemného srovnání s přepravou leteckou. Do roku 2020 pak ONCF plánuje snížení všech skleníkových plynů o 10% s cílem ušetřit až 20% dosud vynakládané provozní energie. Velkých úspěchem je v tomto ohledu autonomní napájení hlavního marrákešského vlakového nádraží, které je (mj. díky solárním panelům) energeticky soběstačné z 50%.   

 

Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu