english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: SÚ Ramalláh
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

„Český“ pivovar v Palestině rozšiřuje výrobu

V Palestině v současnosti fungují tři rodinné pivovary, které svou produkcí zásobují především lokální a částečně také izraelský trh, část pivní produkce se jim pak daří vyvážet i do vzdálenějšího zahraničí. Palestinské pivovary si zakládají na dodržování přísných standardů, ale vyznačují se i chutí experimentovat a zkoušet nové přístupy, ať už se jedná o adaptace úspěšných zahraničních druhů piva nebo o využití lokálních surovin.
 

Rodinný pivovar Shepherds založili tři bratři v palestinském městečku Birzeit v roce 2015. Od té doby se úspěšně etabloval na místním trhu, jeho pivo je možné ochutnat v některých izraelských restauracích, a daří se mu vyvážet i do Latinské Ameriky, z Evropy potom do Velké Británie.

Pivovar nese výraznou českou stopu, už při jeho založení majitelé část vybavení pořídili v České republice – konkrétně např. stáčení linku od firmy Raveco nebo výčepní zařízení od firmy Lindr. Při výrobě používají kromě jiného i české suroviny, z žateckého chmele vyrábí vlajkovou loď pivovaru, světlý ležák českého typu, z České republiky dováží také slad. Zajímavostí při výrobě světlého ležáku je úprava tvrdosti vody na úroveň odpovídající vodě v Plzni. Kromě světlého ležáku zahrnuje jejich stálá produkce například polotmavý ležák nebo stout, ale vyrábí také sezónní piva, nejnověji např. vánoční ležák. Roční výstav pivovaru činí okolo jednoho milionu litrů.

Nyní se majitelé pivovaru rozhodli udělat významný krok k dalšímu rozvoji firmy – v plánu je rozšířit výrobu také na nealkoholické nápoje. Poblíž pivovaru proto staví novou výrobní halu, která by měla být dokončena v nejbližších měsících. Výroba bude od pivovaru oddělená a nealkoholické nápoje se budou prodávat pod novou značkou, cílí totiž na většinovou muslimskou populaci, která by mohla jakékoli spojení s výrobou alkoholických nápojů vnímat negativně. Vyrábět se zde budou limonády, ledové čaje nebo džusy určené primárně pro palestinský trh.

Nealkoholickými nápoji míří na mnohem širší spektrum zákazníků, čemuž odpovídá i plánovaný objem výroby, který by měl být až dvanáctkrát větší než u piva - denně by z výrobní linky mělo sjet deset až dvacet tisíc lahví. To vyžaduje i mnohem větší automatizaci než tomu je nyní v pivovaru, kde je možné vzhledem k menším objemům část procesu výroby a balení provádět ručně. Otevírá se tím příležitost i pro české firmy, které by mohly část potřebného vybavení dodat.

Autor: Anna Morávková, ekonomická diplomatka, Styčný úřad ČR v Ramalláhu