english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: SÚ Ramalláh
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Navzdory krizi patří české automobily v Palestině k nejúspěšnějším

Pandemie COVID-19 a restriktivní opatření s ní spojená dlouhodobě křehkou palestinskou ekonomiku hluboce zasáhla. Krizi navíc prohloubila déle než šest měsíců přerušená spolupráce mezi palestinskou samosprávou a izraelskou administrativou. Propad se nevyhnul ani zahraničnímu obchodu, a v konečném důsledku poznamenal také český export do Palestiny, jehož největší část tvoří osobní automobily. Vozy české produkce i přesto obsadily první příčky v prodeji – kromě Škodovky se výrazněji prosazují také vozy značky Hyundai české výroby.
 

Podle předběžných údajů palestinského statistického úřadu se HDP propadl v roce 2020 o 12 % oproti předchozímu roku (další odhady se pohybují mezi 8 a 15 %). Pandemie a restriktivní opatření přijatá proti jejímu šíření zasáhla prakticky všechna odvětví. Podobně jako v jiných zemích pandemie je nejvíce postiženým odvětvím turismus, kde přišlo o práci až 11 tisíc lidí, krize ale zasáhla i výstavbu (pokles o 35 %), průmysl (12 %), zemědělství (11 %) nebo služby (10 %). Také zahraniční obchod se meziročně propadl o 10 %, dovoz do Palestiny dokonce o 11,3 %. Po největším útlumu ve druhém čtvrtletí se situace v druhé polovině roku začala zlepšovat, ale hodnot z doby před začátkem pandemie do konce roku nedosáhla.

Situaci dále zkomplikovala déle než šest měsíců přerušená spolupráce mezi palestinskou reprezentací a Izraelem v souvislosti se zvažovanou anexí částí Západního břehu. Důsledkem bylo mj. přerušení příjmu fiskálních plateb vybíraných Izraelem ve prospěch palestinské samosprávy, které přitom tvoří až 70 % jejích příjmů. Během následujících měsíců byla proto palestinská samospráva nucena radikálně omezit výdaje. K narovnání situace došlo až v listopadu, k převodu zadržených prostředků ve výši více než 1 mld. USD došlo teprve začátkem prosince.

Ekonomická krize se negativně podepsala také na exportu z ČR. Na něm se zásadní měrou podílí osobní automobily - v roce 2019 tvořil jejich podíl 97 % z celkového objemu exportu do Palestiny ve výši 14 mil. USD. V roce 2020 bylo palestinským ministerstvem dopravy a komunikací nově zaregistrováno zhruba 18 tisíc vozů, tedy o více než 35 % méně než v roce předchozím, z toho bylo nových vozů jen zhruba 5 tisíc – zbylé více než dvě třetiny tvoří nově dovezené a zaregistrované ojeté vozy.

Česká značka Škoda, která v roce 2018 obsadila v segmentu nově prodávaných osobních vozidel první místo, se na předních příčkách drží i nadále, a to přesto, že v roce 2020 klesl počet prodaných škodovek meziročně o 52 %. Ve stejné situaci jsou totiž i ostatní dovozci, a Škoda i přes takto zásadní propad zůstává stejně jako v loňském roce druhou nejprodávanější značkou. První místo v této kategorii navíc v minulém roce obsadila značka Hyundai, přičemž rostoucí podíl vozů této značky dovážených do Palestiny pochází rovněž z české produkce – v loňském roce už to byla většina.

Po vyřešení alespoň jedné ze dvou příčin ekonomické krize se očekává v letošním roce zlepšení situace. Palestinský statistický úřad publikoval předpověď, podle níž se v roce 2021 očekává růst HDP o 6 %, podle optimistického scénáře by se ekonomika měla do konce roku dokonce vrátit na hodnoty z roku 2019. Závisí však nejen na úspěšném boji proti pandemii, ale také na politické situaci, zejména pak na výsledku plánovaných parlamentních a prezidentských voleb a na vývoji vztahů s Izraelem.

Autor: Anna Morávková, ekonomická diplomatka, Styčný úřad ČR v Ramalláhu