english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Výstava 20. výročí pádu železné opony v Muzeu lotyšské okupace v Rize

Dne 20. listopadu 2009 zahájil velvyslanec Tomáš Pštross výstavu 20. výročí pádu železné opony v Muzeu lotyšské okupace v Rize. Součástí vernisáže bylo promítání filmu Něžná revoluce. Výstava potrvá do ledna 2010.

U příležitosti oslav událostí roku 1989 v Rize vedle ZÚ Polska, Maďarska a Slovenska prezentoval tento historický mezník ze svého pohledu také ZÚ ČR výstavou 20. výročí pádu železné opony. Pro prezentaci výstavy jsme nalezli partnera „nejpovolanějšího“: Muzeum lotyšské okupace, 1940-1991. S nástupem velvyslance T. Pštrosse v roce 2007 udržujeme s tímto muzeem čilé kontakty, o čemž svědčí jeho oficiální návštěva krátce po svém nástupu do funkce v loňském roce u příležitosti 15. výročí založení muzea i jeho projev při příležitosti letošní prezentace dokumentárního filmu Soviet Story režiséra E. Šnoreho na nosiči DVD.

Muzeum lotyšské okupace má pro svůj význam paměti národa zvláštní statut, který upravuje Zákon o Muzeu lotyšské okupace z roku 2006, na rozdíl od ostatních muzeí, které jsou spravovány ministerstvem kultury. Jeho exponáty jsou také zařazeny v seznamu lotyšského kulturního dědictví. Muzeum je nejnavštěvovanějším muzeem v Lotyšsku (ročně cca 100 000 návštěvníků) a součástí programu řady oficiálních zahraničních delegací.  

Výstavu zahájili velvyslanec Tomáš Pštross spolu s ředitelkou a kurátorem muzea. V proslovech všech řečníků byl zdůrazněno naše partnerství a význam naší spolupráce, jejíž úlohou je nezapomenout a připomínat tragické události rozdělené Evropy 20. století a jejich dopad na životy lidí, kteří byli nuceni se okupačním režimům podřídit, nebo se jim vzepřít za cenu osobních obětí, a předávat tuto historickou zkušenost nastupujícím generacím, aby se podobné tragedie již nikdy nemohly opakovat. Tím naše výstava skvěle zapadla do celkové koncepce činnosti muzea, jehož jedním z hlavních cílů je právě osvětová a informativní aktivita. Po zahájení řada přítomných shlédla film Něžná revoluce, který bude součástí výstavy po celou dobu její instalace. Na zahájení se sešli velvyslanci, naši lotyšští partneři, pamětníci a novináři.

Tato výstava ukončila řadu akcí, kterými jsme, počínaje loňským rokem, připomněli významná výročí našich dějin: „Foto 68/89“, „Československá krize v letech 1968-69 v mezinárodním kontextu“ (v rámci mezinárodní konference Europe Whole and Free: 90 Years in the Making), „…a přijely tanky – 1968/69“ (8 prezentací v lotyšských regionech), „1989 očima fotografů“. Pro úplný výčet doplňme výstavu „Ohlasy Pražského jara a Charty 77 v Lotyšsku a Pobaltí“, kterou z iniciativy Velvyslanectví Lotyšské republiky v Praze připravil Lotyšský státní archiv.

 

Děkujeme za finanční podporu firmě SIA “Tulkojumu birojs Skrivanek Baltic a firmě SIA“CBR - Czech Business Representation”, za technickou přípravu Lotyšské národníknihovně.

 

Zahajovací řeč velvyslance Tomáše Pštrosse:

 

Ladies and Gentleman,

It is my pleasure and honour to open the exhibition about Iron Curtainin in the Latvian Occupation Museum - highly respected institution which is probably the most appropriate place to that end. Let me express my thanks to the Management of the Museum, namely to  its Director  Mrs..Gundega Michel.   

Ladies and gentlemen,

Less than a year after the end of the World War II, Winston Churchill delivered in Fulton, Missouri, his famous speech coining the term „Iron Curtain” to describe the line between the free nations of the West and those in Eastern Europe under increasing Soviet Communist control.

Though the use of this term dates back to the times of the WWI, it aptly referred to the looming danger of the emergence of two ideologically separated worlds defined by the division of newly established spheres of influence among victorious allies. Churchill´s concerns soon materialized and got their concrete physical representation. Hand in hand with the stabilization of Communist rule, the countries in Eastern and Central Europe became hermetically sealed by heavily fortified ribbon of border defences with mine strips, electrified double fences and watchtowers. This monstrous contraption stretching thousands kilometres officially protected the “peaceful and happy socialist camp” against infiltration of the imperialist spies and saboteurs. Its true purpose was, however, quite different: it was restriction of the people in the East to escape the hardships of Communist system and to make their own choice of life in the free world. In more general terms, it served not only as an artificial hindrance of human contacts but also as a hindrance of the free flow of ideas and information. The falseness of the argument about necessity to set up the barrier against imperialistic infiltration was later proved by the efforts of the Communist governments to attract as many Western tourists, bringing hopelessly needed hard currencies, as possible. In the light of the development of Cold War military technologies, even the argument about presumed defensive function of Iron Curtain became absolutely groundless. The nakedness of original purpose was thus only highlighted.             

The world knows very well the masterpiece - and to a large extent also a symbol - of this perverted violation of the basic human right of free movement – the Berlin Wall. Its fall in 1989 signalled the end of the Communist rule in our part of Europe and started the process of dismantling of all remaining physical barriers between the countries of European East and West.

Unfortunately, there is a less knowledge about similar constructions erected along the borders in the other parts of former Soviet bloc, although they emerged long time before infamous wall divided today´s German capital. The exhibition that we are opening will give you some idea how it looked in the former Czechoslovakia, bordering with Western Germany and Austria. Technically, the system of border control was based upon Soviet experiences and as such could be found in other countries under the Soviet control as well.

Let me remind you that Czechoslovak part of Iron Curtain was not only sinister manifestation of the self-enclosure of the Communist totalitarian system, but also a place of many human tragedies. Almost 300 people lost their lives during the attempts to flee to the other side, many more were injured or just apprehended by border guards and imprisoned. This exhibition aims also to be a tribute to their memory.

Ladies and Gentlemen,                  

I would appreciate if this exhibition would be taken by you as a small contribution of the Czech Embassy in Riga to the meritorious untiring efforts of the Occupation Museum to reminds us of our own past and thus to prevent the repetition of all bygone atrocities and injustices.

I’d like also to draw your attention to the documentary film about the atmosphere after Czechoslovak November 89, which we are showing together with the exhibition. This date is associated with the fall of Communism in our country and its opening to the free world. A film is being shown on the margin of the main topic of the exhibition, but I think that this reference to the - hopefully definite and optimistic - ending of the whole, not just elevating story about Iron Curtain in our part of the world is justified.

Thank you for your attention