english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Výstava Středoevropské kulturní platformy Eccentric Paths II v Rize

Dne 10. června 2009 byla slavnostně otevřena výstava Středoevropské kulturní platformy Eccentric Paths II ve výstavních prostorách galerie Arsenáls v Rize. ČR na tiskové konferenci i vernisáži zastupoval rada ZÚ Bohumil Dolejší. Výstava potrvá do 2. srpna. ZÚ Riga participoval na zajištění dopravy a účasti českého umělce Jakuba Nepraše.

Z iniciativy ZÚ AT v Rize, který byl hlavním garantem a koordinátorem výstavy, a po mnohaměsíčním úsilí rakouské kurátorky S. Schredl se podařilo pro rižskou výstavu zajistit práce 13 umělců států střední Evropy. Výstava v podstatě vycházela z téhož projektu z Lisabonu na přelomu roku 2007/08. Vzhledem k tomu, že práce vystavené v Lisabonu byly z velké části již rozprodány či „zastaralé“ (současní mladí umělci pracující s moderními technologiemi a reagující na aktuální podněty se velmi rychle vyvíjejí), bylo nutné od týchž autorů zajistit ve velké míře jiná díla. ČR na výstavě zastupovali svými díly Jakub Nepraš – videokoláž Ayahuasca, a Daniel Pitín - obrazy. Výstava se realizovala za přispění států SKP (kromě SI, která nemá v LV zastoupení), na zajištění dopravy exponátů a účasti svých umělců. V našem případě šlo o J. Nepraše, který byl pozván vzhledem k technické náročnosti své videoinstalace.   

Rižská výstavní síň Arsenáls, která je součástí Lotyšského národního uměleckého muzea, se zaměřuje na prezentaci lotyšských i zahraničních umělců, a to především současných, a svými prostory patří k největším galeriím města. Programově se zaměřuje na nejnovější umění od 2. pol. 20 století, a proto i tato výstava zapadala do umělecké koncepce galerie.

Význam této rozsáhlé výstavy – počtem zastoupených států na výstavě jde o akci v Rize zcela ojedinělou, je potržen politicky, historicky i umělecky: za prvé, nejednou bylo připomenuto, že výstava je uspořádaná u příležitosti 20. výročí pádu železné opony a 5. výročí vstupu nových ČS do EU, a tím je iniciativa středoevropských států vnímána jako jedna z ukázek začátku nové éry sjednocování Evropy; za druhé, výstava probíhá téměř ve stejné  době jako Benátské umělecké bienále, které se nese v podobném duchu, a navíc velká společná výstava současného umění se uskutečňuje v místě se stejným názvem – Arsenale. V neposlední řadě i podtitul výstavy - Umění v čase globalizace, je dvojsmyslný: nechce kritizovat ohrožení tradičních národních hodnot, ale spíše naopak ukázat, že my všichni tvoříme součást jednoho celku a že umělci reagují svým dílem na podněty současného světa, jakkoliv použité autorské techniky jsou individuální a oproštěné od tradic.

Zahájení výstavy předcházela tisková konference, jíž se zúčastnili rezidentní velvyslanci zúčastněných zemí, kurátoři a 6 umělců (HU, SI, AT, CZ). Po tiskové konferenci, kde byla představena koncepce výstavy, přítomní umělci přestavili novinářům svá vystavená díla. Odpolední vernisáž zahájila rakouská skupina Dobrek bistro (v předvečer vernisáže proběhl také jejich veřejný koncert ve Velké gildě) a následovaly projevy. Původně ohlášený ministr kultury se nedostavil, a tak byl přečten jeho pozdravný dopis. Na zahájení se sešlo asi dvě stě zájemců (v téže době probíhalo zahájení dalších tří výstav!), kteří měli možnost vychutnat mimo umění také tradiční nápoje zúčastněných zemí (maďarské víno, polskou Zubrovku, české pivo). 

O výstavě přinesly rozsáhlé články deníky Neatkarígá ríta avíze a Latvijas avíze a šot v kulturní rubrice odvysílala nazítří celostátní veřejnoprávní televize LTV v hlavním večerním zpravodajství.