english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Česko-polský projekt na divadelním festivalu Patriarchův podzim v Rize

Na třetím Divadelním festivalu mladých režisérů Patriarchův podzim se ve dnech 5. a 6. října uskutečnila dvě divadelní představení hry Geniální století mého otce aneb obhajoba hmoty, kterou podle knihy Skořicové krámky polského spisovatele Bruna Schulze nastudovala mladá talentovaná česká režisérka Barbora Herčiková s polskými herci. Jednalo se o první zahraniční hosty na tomto festivalu. Na účasti české režisérky se finančně podílel ZÚ Riga.

Festival pořádá Lotyšská kulturní akademie, s kterou máme mnohaleté dobré kontakty. Účastnili jsme se již několika projektů této akademie, a proto jsme přijali i nabídku finančně podpořit účast české režisérky. Rovněž nově zrekonstruovaná budova Divadla katedry dramatických a audiovizuálních umění, která akademii patří již od roku 1997, má pod názvem Zirgu pasts svou bohatou historii a uměleckou auru – v předválečném období prostory sloužily centru polské kultury a polského divadla, později hudební škole a nakonec vyšší škole užitého umění. A dnes se akademie může pochlubit, že se jedná o vůbec první stálé prostory, kde se mladí divadelní herci a režiséři mohou prakticky připravovat na svou budoucí uměleckou dráhu a spolu se svými pedagogy uskutečňovat své umělecké projekty a cíle. Budova by měla sloužit i studentům jiných uměleckých oborů, jako choreografie, filmová režie a kamera, moderní tanec.       

Barbora Herčiková, čerstvá absolventka divadelní vědy a literární komparatistiky pražské FF UK a studentka činoherní režie Divadelní fakulty brněnské JAMU, která pod uměleckým jménem Barbara Herz s velkým ohlasem inscenovala již několik svých her, nominovaných či uvedených na četných mezinárodních festivalech divadelních škol, mj. spolupracuje s Divadlem Husa na provázku či Divadlem Petra Bezruče. Divadelní hru, která byla uvedena na Patriarchově podzimu, nastudovala se studenty krakovské Státní vyšší divadelní školy Ludwika Solskiego v rámci svého stipendijního pobytu v evropském vzdělávacím programu Erasmus na této škole. Pro festival tuto hru vybral sám rektor jak pro nesporné kvality představení, tak hluboký ponor do surrealisticky imaginárního světa předválečného polského avantgardisty a jeho bravurní převedení na divadelní scénu. Premiéry hry se zúčastnili diplomaté českého i polského velvyslanectví. Tímto zahajovacím představením byla zároveň divadelní budova po své rekosntrukci inaugurována.

Galerie


Patriarchův podzim