english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Embassy
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Lotyšsko plánuje v roce 2022 posílit systém veřejné dopravy

Na tiskové konferenci, kterou v samém závěru roku 2021 uspořádal ministr dopravy Lotyšska Tālis Linkaits, zaznělo, že prioritou ministerstva dopravy pro rok 2022 je posílení systému veřejné dopravy. Mělo by se to týkat jak sektoru silniční dopravy, tak zejména oživení železnice. Odpovídají tomu i prostředky, s nimiž počítá na rok 2022 státní rozpočet této pobaltské země.

Bilance roku 2021

Největšími dopravními projekty roku 2021 bylo podle ministra zahájení výstavby silničního obchvatu města Ķekava, které leží na hlavní trase z Rigy na jih, na lotyšsko-litevskou hranici. S tímto projektem souvisí i plán na modernizaci silničního obchvatu hlavního města Rigy tak, aby byla zajištěna plynulá tranzitní doprava směrem na sever do Estonska. V oblasti železniční dopravy byla za rok 2021 nejdůležitější modernizace příměstské trati v severní části širší Rigy, která byla revitalizována a připravena na stavbu druhé koleje, což by mělo v dohledné době umožnit intenzivnější vlakovou dopravu v této oblasti. Pokračují práce i na mezinárodním projektu vysokorychlostní železnice RailBaltica, který loni vstoupil do realizační fáze. V loňském roce začala v rámci projektu stavba železniční infrastruktury k propojení hlavního nádraží v Rize a mezinárodního letiště Riga, probíhá projektování hlavní trasy železnice a sedmnácti regionálních stanic. Další tendry, kde se jistě otevřou i příležitosti pro české subjekty působící v sektoru železniční dopravy, jsou očekávány v roce 2022 – podrobněji na specializovaném webu k RailBaltica.

Plány na rok 2022

V roce 2022 čeká Lotyšsko první fáze plnění kontraktu z roku 2019 o dodávce nových elektrických příměstských vlaků. Pro Lotyšsko se jedná o strategickou dopravní investici a stát si od ní slibuje posílení vlakové dopravy v zemi. Elektrické soupravy, které pro Pobaltí vyrobí ostravská Škoda Vagonka, by měly být Lotyšsku dodány v několika etapách. První vlaky by měly dorazit do poloviny roku 2022. S dodávkou nových vlaků souvisí i plány na pokračující modernizaci nástupišť a posílení některých příměstských tratí. Vzhledem k tomu, že se díky nasazení nových vlaků očekává nárůst počtu uživatelů veřejné dopravy, je v plánu i spuštění společného systému prodeje jízdenek na vlakovou a autobusovou dopravu.

Kromě zmíněných plánů v železniční a silniční dopravě čeká Lotyšsko v roce 2022 ještě mimo jiné legislativní dokončení reformy správy námořních přístavů. Jejím cílem je přeměna největších nákladních přístavů Riga a Ventspils na kapitálové společnosti. To následně umožní vypsání tendrů za účelem revitalizace a modernizace přístavů. Tyto zakázky by mohly být zajímavé pro české firmy zabývající se logistickými řešeními apod.

Plány resortu dopravy na rok 2022 se odrazily i v příslušné položce státního rozpočtu, který na letošek počítá s výdaji ve výši 728,7 mil. eur, což je o bezmála 300 mil. eur více, než bylo plánováno na rok 2021.

Marta Hušková, ekonomická diplomatka ZÚ Riga