english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

V Rize se představila první z dvaceti nových českých tramvají

Rižské veřejnosti se dne 16. dubna 2010 představila první plně nízkopodlažní tramvaj „ForCity Riga“ z celkem dvaceti, které si město objednalo u společnosti Škoda Transportation, a.s. Slavnostního předání tramvaje městskému dopravnímu podniku Rigas Satiksme a první jízdy rižskými ulicemi se zúčastnil mimo jiné primátor města Nils Ušakovs.

Tramvaj je zatím ve zkušebním provozu na lince 6, což je jedna z nejdelších tras protínajících lotyšskou metropoli, do plného provozu bude uvedena v létě. Postupná dodávka všech dvaceti vozidel se má uskutečnit do konce ledna 2011 s tím, že firma pracuje i s opcí na případnou zakázku dalších 32 tramvají v nadcházejících letech. Tramvaje budou pořízeny za celkem 52 miliónů EUR, dalších několik desítek miliónů bude stát modernizace tratí a výstavba servisní základny.

Primátor Ušakovs připomněl, že je to první nová tramvaj v městském vozovém parku od roku 1991: „Je to tramvaj sice drahá, ale bezpochyby velmi pohodlná a reprezentující nejmodernější technologie, jaké jsou v tomto oboru dnes k dispozici, navíc je to nejekologičtější druh městské dopravy vůbec,“ zdůraznil primátor. V rižské MHD nyní operuje 252 tramvajových vagónů, z nichž většina pochází  z bývalého Československa a část je již modernizována. Příchod nové generace českých tramvají do Rigy přivítal na shromáždění také velvyslanec ČR v Lotyšsku Tomáš Pštross. „Jsme rádi, že v náročném mezinárodním tendru na nízkopodlažní tramvaje pro Rigu zvítězila právě Škoda, tím spíše, že jde o tradiční, v Lotyšsku dobře známý výrobek českého průmyslu. V zakázce vidíme zároveň příznivé znamení pro další rozvoj vzájemných hospodářských vztahů,“ řekl velvyslanec. 

Přítomný předseda představenstva Škoda Transportation Tomáš Krsek vysvětlil, že tento  model se vyrábí speciálně pro Rigu na tzv. široké platformě. Tramvaj je 31,4 metru dlouhá, 2,5 m široká, 3,6 m vysoká, podlaha je 350 mm nad úrovní trati. Vůz disponuje 60 místy k sezení a 260 k stání,  je rozčleněn do tří sekcí se šesti páry dveří (plus zvláštním vchodem pro řidiče), s prostorem pro kočárky i kola, u předních dveří je zabudovaná zdviž pro invalidní vozíky.

Svým perfektním designem a impozantní velikostí vzbudila tramvaj při první jízdě mezi přihlížejícími Rižany mimořádnou pozornost. Otevřenou otázkou ovšem zůstává budoucnost případných dalších zakázek, protože podle části médií i odborníků si tyto tramvaje, označované pro jejich vyšší cenu jako „zlaté“, nebude země v pokrizovém období moci dovolit. Náročnějším, i když perspektivním východiskem by bylo navázat na hotové dodávky vyšší formou kooperace, tj. případným investičním zapojením a montáží kolejových vozidel na místě.