english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Phil / Flickr.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Letecká přeprava v Ománu

Sektor letecké dopravy v Ománu reguluje  Civil Aviation Authority, https://www.caa.gov.om/. Tato instituce zajišťuje navigační a meteorologické služby, vydává licence, nastavuje podmínky bezpečnosti leteckého provozu a letišť. Národním leteckým dopravcem je společnost Oman Air, https://www.omanair.com/, který létá do více jak 50 destinací na 3 kontinentech.

V Ománu je sedm letišť

V roce 2018 odbavila všechna tato letiště 17,2 milionu cestujících a využívalo je 36 dopravců z celého světa. V roce 2016 byly tržby v ománském leteckém sektoru odhadovány na 170 mil OMR (cca 10,2 mld Kč). Ománský národní úřad pro statistiku (NCSI) uvádí, že se v období do května 2022 se uskutečnilo 20.640 mezinárodních letů, přičemž bylo odbaveno 3,05 mil osob, a že do září 2022 (včetně) se uskutečnilo 55,8 tisíc letů z a do Ománu, během nichž bylo přepraveno bezmála 7 mil pasažérů a z toho 48 tisíc letů bylo z/do Maskatu, které přepravily 6 mil osob. 

Mezinárodní letiště v:

  • - Maskatu (odbavující 12 mil cestujících ročně, kapacitu rozšiřuje na 100 mil) a
  • - Salalah (odbavuje 1 mil cestujících ročně)

Regionální letiště v:

  • - Suhar  a
  • - Duqm (334 příletů a odletů ročně, údaje z června 2022)

Tři letiště společnosti Petroleum Development Oman (PDO) v:

  • - Marmulu,
  • - Qarn Alam a
  • - Fahud. 

Národními leteckými dopravci jsou:

  • - Oman Air a 
  • - Salam Air,  V září 2022 provozoval SalamAir domácí lety do Maskatu, Salalah a Suharu a mezinárodní lety do Dubaje, Dauhá, Rijádu, Džiddy, Dammamu, Kuvajtu, Bahrajnu, Sarajeva, Istanbulu, Trabzonu (TUR), Bursy (TUR), Káthmándú (Nepál), Baku, Phuketu (Thajsko), Prahy, Shirazu, Teheránu, Alexandrie, Chartúmu (Súdán), Multan (PAK), Sialkot (PAK), Karáčí (PAK), Dháka (Bangladéš), Chattogram (Bangladéš), Jaipur (IND), Trivandrum (IND), Lucknow (IND) a Calicut (IND).

Rozvoj sektoru nákladní letecké přepravy v Ománu

se řídí národní strategií, tzv. "National Air Cargo 2030 Strategy". Ta si klade za cíl navýšit objem přepravovaného karga do roku 2030 na 730 tisíc tun. V březnu 2022 bylo ohlášeno zřízení 3 nových svobodných zón na letištích v Maskatu (plocha až 350 ha vedle letiště), Soharu a Salalah. Každé z letišť rozvíjí 5 hlavních klastrů, kterými jsou obchod, horeca (hotely a restaurace), logistiku, podnikání ve svobodných zónách a investice zaměřené na letectví. Vláda přitom počítá, že v těchto lokalitách (ekonomických zónách u letišť) bude rozvíjen lehký průmysl, sklady a skladování leteckého nákladu, zásilkové služby e-obchodů, údržba a náhradní díly letadel a zařízení letišť a že zde budou vznikat integrované servisní doručovací stanice. Největším tendem, který bude po řadu let v Ománu probíhat je rozvoj ománských letišť, který místní nazývají Airport City project. Jde o rozšiřování letišť, které zahrnuje navyšování kapacity, rozšiřování prodejních a restauračních služeb, nákup nového vybavení i rozšiřování dalších aktivit v letecké dopravě. Viz také náš starší článek https://www.mzv.cz/riyadh/cz/obchod_a_ekonomika/omn/stavebnictvi/vyberova_rizeni_na_rozsireni_letist_v.html

V roce 2018 byla založena Oman Aviation Group jako státní holdingová společnost, která vlastní ománská letiště (společnost Oman Airports), národního dopravce (Oman Air) a navazující služby pro letectví (Oman Aviation Services). Mustafa Al Hinai - CEO. Samotná společnost má několik dceřiných společností, jako jsou např. TRANSOM SATS Cargo (Oman SATS LLC je provozovatel nákladního terminálu na mezinárodním letišti Muscat, který poskytuje cargo služby více než 30 předním světovým aerolinkám) a Transom Handling (přední poskytovatel služeb při odbavování osob na letištích v Ománu). 

Společnost Omran Group je největší hotelová investiční společnost (prodloužená ruka státní investiční a rozvojové společnosti OIA) zaměřená na rozvoj turistického ruchu. Hashil bin Obaid al Mahrouqi – CEO, https://www.omran.om/. Vlastní další společnosti jako např: Oman Tourism College, Oman Sail, Oman Convention Center and Exhibition,

Rozšiřování letiště v Maskatu

Rozšiřování letiště v Maskatu

Plán rozvoje letiště v Maskatu

Plán rozvoje letiště v Maskatu

Další příklady dodávek pro ománský sektor letecké dopravy

Po roce 2010 dodala společnost Thales systémy ILS (Instrument Landing Systems), DME (Distance Measuring Equipment) a DVOR ​​ (Doppler VHF Omnidirectional Radio Range) pro mezinárodní letiště v Maskatu a Salalah a také pro pět regionálních letišť v Sohar, Al Duqm, Adam, Ras Al Hadd a Haima. Tím došlo k modernizaci navigačního dohledu, resp. zvýšení bezpečnosti letového provozu v sultanátu. Společnost Thales již více než 20 let podporuje ománské ministerstvo dopravy a komunikací a generální ředitelství pro meteorologii a leteckou navigaci, kterým dodává spolehlivé navigační pomůcky a poskytuje terénní služby a provozní podporu. V červnu 2015 společnost Thales oznámila, že Oman Air si pro svá nová letadla vybral Thales AVANT IFE. Šlo o objednávky 16 letadel B737, tří letadel A330 a šesti letadel B787. 

V říjnu 2021 byly zahájeny práce na revitalizaci jižní ranveje Mezinárodního letiště Maskat s přilehlým hangárem. Zakázka za 21 mil OMR (1,21 mld Kč) byla přidělena společnosti Galfar Engineering and Contracting. Práce mají probíhat 16 měsíců a dohlíží na ně Úřad pro civilní letectví (CAA).  

V říjnu 2022 podepsala společnost Oman Airports šestiletou dohodu s nizozemskou společností Vanderlande Industries BV o správě a provozování systému odbavení zavazadel a zásilek na letištích v Maskatu a Salalah. Kontakt: Sheikh Ayman bin Ahmed bin Sultan al Hosani - CEO of Oman Airports a Patrick Verhoeven - CEO of Airports EMEA at Vanderlande. 

Noční pohled na budovu letiště v Duqm

Noční pohled na budovu letiště v Duqm

 

Připravil: Ing. Roman Plevák, PhD, diplomat pro Omán, Velvyslanectví v Rijádu