english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: SSAB STRENX
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Přístavní město a zóna DUQM - SEZAD

Duqm je ománské přístavní město a zvláštní ekonomická zóna v jednom na 2.000km2, které prochází velmi dynamickým rozvojem podporovaným vládou. Ve 3. čtvrtletí 2020 bylo v přístavu odbaveno 607 lodí a hodnota zboží odbaveného přístavem dosáhla úrovně 379 mil OMR (22,8 mld Kč). S ohledem na další investice a podporu vlády budou ukazatele spojené s tímto městem v následujících letech dále dynamicky narůstat. Tuto zvláštní zónu (spolu s třemi dalšími) spravuje státní společnost OPAZ (www.opaz.gov.om).

Duqm Master Plan

Duqm Master Plan

Hlavní atributy tohoto budovaného města jsou

  • - Mezinárodní námořní přístav (mimo jiné také pro britské, americké a indické námořnictvo, součást čínské novodobé hedvábné stezky atd.)
  • - Suchý dok "Asyad Drydock" pro opravu a udržbu lodí, ve vlastnictví společnosti Asyad (taje vlastněna ománským státním ropným fondem - OIA)
  • - Mezinárodní letiště (na 27ha) s kapacitou 0,5 mil pasažérů/rok otevřeno v roce 2019 zahrnuje: terminál pro cestující (9 614m2), leteckou řídící věž (37 m vysokou), letecký nákladní terminál, 4 km dlouhou přistávací dráhu, parkování pro 4 letadla (vč. A380), meteorologické a navigační centrum. Ve vlastnictví společnosti Oman Airports, Ahmed bin Mohammed Al Farsi - manažer letiště Duqm.
  • - Plynová elektrárna (326MW, LNG, 25 mil m3 plynu/den, kombinovaný cyklus, 5 plynových a 5 parních turbín), odsolovací jednotka (36.000m3/den, reverzní osmóza), čerpací jednotka (1,5 mil m3/den mořské vody), 132 KV elektrická přípojka a přenosový kabel (80km z Duqm do ropného terminálu v Raz Markaz) a plynovod do rafinerie Duqm (prům. 32 palců) a další plynovodní rozvody (prům. 18 palců), vše ve vlastnictví Duqm Power Company, staví společnost Marafiq, kontakt pan Abdullah Mohammed al Hashmi, CEO Marafiq co. 
  • - Obří rafinérie "OQ8" s kapacitou 0,23 mil barelů denně, na ploše 900 ha, vlastněná 50/50 Kuvajtem a Ománem, předpokládané spuštění v 2023. Surová ropa a produkty z rafinérie budou obchodovány společnostmi Oman Trading International (OTI) a CEPSA. Rafinérie bude napojena nové kapalné překladiště (liquid jetty) provozované společností Duqm Petroleum Terminal Company (DPTC), které dokáže obsloužit i plavidla s nosností 150 000 DWT. Procesní jednotky budou zahrnovat hydrokrakovou jednotku (HCU), jednotku na výrobu vodíku (HPU), jednotku hydrogenační rafinace nafty (DHT), zařízení na nasycený plyn (SGP), jednotku na úpravu LPG (LTU), jednotku na úpravu kerosinu (KTU), jednotka pro odělování síry (SRU) a jednotku s prodlužovaným koksováním (DCU). Chevron Lumus Global (CLG) je poskytovatelem technologických licencí pro procesní jednotky HCU, HPU, DHT a SGP, zatímco další poskytovatelé technologických licencí zahrnují UOP pro LTU a KTU, Flour USA pro SRU a Foster Wheeler Houston pro DCU. Společnost Jindal SAW byla pověřena dodávkou potrubních komponent a společnost Galfar Engineering and Contracting přípravou staveniště. Studie proveditelnosti byly provedeny společností KBC, studie posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) byla provedena společností HMR, práce geotechnického průzkumu provedla společnost Swissboring a topografický průzkum lokality provedla společnost Nusail Engineering Consultancy. Přípravou Front-End Engineering Design (FEED) byla pověřena společnost Foster Wheeler Energy, zatímco integrovaný řídicí systém projektu během fáze FEED zajistila společnost Yokogawa. Poradcem PMC projektu je Technip E&P, finančním poradcem je Crédit Agricole a právním poradcem Allen & Overy.
  • - Rafinerie Genoil Duqm s kapacitou 0,2 mil barelů denně na ploše 8 km2 ve vlastnictví společnosti Ras Madrakah Petroleum Industry Company (RMPIC) za 2,4 mld USD. Technologii Genoil Hydroconversion Upgrader má dodat kanadská firma Genoil Inc. RMPIC se při realizaci projektu opírá o společnost Beijing Petrochemical Engineering Company (BPEC), která byla pověřena přípravou studie proveditelnosti, přípravou Front-End Engineering Design (FEED) a funkcí projektového managera. Výstavbou skladovacích nádrží, projektováním terminálu pro export produktů a další požadované infrastruktury, vč. potrubí je pověřena společnost EPBPEC - dceřiná společnost Yanchang Petroleum International Limited (investiční holdingová společnost se sídlem v Hongkongu). Společnost RMPIC si zajistila dodávky plynu za dotované ceny. 
  • - Petrochemický projekt (údajně světových rozměrů) zahrnující obří krakovací jednotku a navazující derivátové jednotky produkující deriváty olefinů (ethylen a propylen). Projekt připravují ománská OQ Group a saudskoarabská společnost SABIC. Kontakt: generální ředitel OQ Group Talal bin Hamed al Awfi, výkonný viceprezident pro petrochemii SABIC Abdulrahman al Fageeh. 
  • - Bunker Terminal (tj. čerpací stanice PHM pro zámořské lodě) - zprovozněný v dubnu 2021, za 30 mil USD - umožňuje čerpat 1.000 m3 PHM za hodinu, má celkovou kapacitu 30.000 m3 paliva. Bunker Terminal je napojený na ropný terminál v Ras Markaz a rafinérii OQ8, t.č. ve výstavbě.  Je ve vlastnictví Oman Oil Marketing Company (OOMCO, respektive součástí OQ Group). Čerpací bunker terminál může obsloužit plavidla v suchém doku, v rybářském přístavišti či čekající volně ukotvená plavidla. Bude sloužit plavidlům pohybujícím se od Suezského průplavu, přes Rudé a Arabské moře až po Perský záliv (respektive tuto část Indického oceánu). Nabízí různé druhy paliv, včetně těch s nízkým obsahem síry (VLSFO), lodních paliv (MGO) i paliv s vyšším obsahem síry (HFO). Součástí Bunker Terminalu (na konci mola) je také kontejnér s kapacitou 50.000 litrů pro menší plavidla s pomalejším čerpáním, který nabízí diesel. Možná je také dodávka paliv potrubím podél nábřeží, ze silničního nákladního vozidla či dodávka paliva z lodi na loď, tj. podél plavidla zákazníka v jeho kotvišti. Přístav nabízí řadu dalších služeb, jako jsou služby lodivoda, zásobování sladkou vodou, sběr odpadu, remorkéry, výměnu posádky, vyskladnění a manipulaci s lodí, dodávek náhradních dílů a služby suchého doku Kontakt: pan Hussain Jamaa Bait Ishaq, pověřený CEO společnosti OOMCO
  • - Ropný terminál Ras Markaz Oil Storage Park na ploše 1253 ha (70 km jižně od Duqm na pobřeží Indického oceánu) se rychle blíží svému dokončení. Překladiště je ve vlastnictví společnosti Oman Tank Terminal Company (OTTCO), respektive její mateřské OQ Group. Toto překladiště má být spuštěno už v první polovině roku 2022 se skladovací kapacitou 26,7 mil barelů ropy (8 nádrží s celou návaznou přečerpávací infrastrukturou, laboratořemi a kontrolními stanovišti za 1,75 mld USD). Kapacita se má v dalších letech zvýšit na konečných 200 mil barelů (na celkovou cenu za 4,6 mld USD), čímž se překladiště stane největším v regionu Arabského poloostrova. Jen pro srovnání, celková skladovací kapacita terminálu má odpovídat takovému množství ropy, které se v celém Ománu vyprodukuje za 200 dní. Přitom má mít terminál jen 130 zaměstnanců. Z překladiště v Ras Markaz může být ropa přepravena kamkoli na světě. Pro velikost lodí není v Ras Markaz žádné omezení, překladiště může obsloužit i ty největší zaoceánské tankery na světě (VLCC), které kvůli své velikosti neproplují úzkým Suezským průplavem. Terminál umožňuje vyprázdnění tankerů pomocí 4 obřích pump do 110 m vysokých ropných nádrží. Nakládka tankerů pak probíhá díky postavení nádrží a gravitaci samospádem. Pro snadné čerpání je nainstalováno potrubí s průměrem 42 palců v celkové délce 7 km na moři a 3,5 km na pevnině. Elektromotory pro přečerpávání dodala firma WEG - jde o čtyři požárům odolné motory W22XdT 900K/J, 3400kW, 11000V, B3R). Překladiště je již propojeno s ománskými ropnými poli (respektive bylo v délce 360km napojeno na národní ropovod, který dále vede až do Mina Al Fahal. Společnost OTTCO podepsala memorandum se saudskoarabskou společností Aramco o uskladňování jejich ropných produktů. Dosud Omán expedoval svou ropu jen přes terminál Mina Al Fahal v Maskatu a přes malý terminál poblíž Tibatu v guvernorátu Musandam. Kontakt: Ard Van Hoof, CEO společnosti OTTCO. 
  • - Obří cementárna s kapacitou 10.000 tun cementu denně (více o cementárně ve zvláštním článku zde), projekt společnosti Duqm Cement Projects International (DCPI) 
  • - Cementárna s kapacitou 5.000 tun cementu denně, projekt společnosti Oman Cement Company ve většinovém vlastnictví vlády (prostřednictvím OIA) za 250 mil USD, od května 2021 pozastaven - údajně z důvodu nevyjasněné dostatečnosti přísunu paliva a rozšiřování výrobní kapacity jiných závodů stejné společnosti v jiných regionech Ománu.  
  • - 221 km plynovod - zprovozněn v březnu 2021 dopravuje až 25 mil m3 plynu z polí v Saih Nihayda do SEZ Duqm a GSS (gass supply station) se současnou kapacitou 15 mil m3 plynu, obojí ve vlstnictví OQ GAS
  • - Rybářský přístav s navazující zpracovatelskou infrastrukturou na 60 ha plochy postavila a v říjnu 2021 předala do užívání francouzká společnost SEM Lorient Keroman pro státní Fisheries Development Oman (FDO)Oman Food Investment Holding Company (OFIC), Al Wusta Fisheries Company, Oman Fisheries Company a další.  "Duqm fisheries port" je největší v Ománu s hloubkou 10 m, vlnolamy dlouhými 3,3 km, s pevnými úvazišti v délce 1,3-km a šesti dalšími plovoucími. Součástí rybářského přístavu je také turistická část napojená na rybářskou průmyslovou zónu a silniční síť.
  • - Mořské farmy
  • - Centrum pro přeprodej ryb v Ras Madrakah - rybí burza, aukční sál, chladírny, mrazírny a centrum rybářských služeb na 5.000m2, staví společnost Afaq Consultancy, kontakt Mohammed Mubarak al Dhamri
  • - Závod na zpracování ryb a sardinkárna- buduje akciová společnost Dhofar Fisheries & Food Industries Co SAOG (DFFICO), plánované zahájení v r.2022
  • - Závod na zpracování ryb a konzervárna za cca 30 mil OMR ve vlastnictví společnosti International Marine Products, tj. výrobní složky státní společnosti Fisheries Development Oman SAOC (FDO vlastněné OIA). Projekt zahranuje výrobu konzervovaných ryb a mořských plodů, výrobu oleje z ryb a krmiva pro zvířata z rybího odpadu.  Počítá se s výstavbou chlazených skladů, laboratoří pro testování kvality a zázemí pro výzkum a vývoj nových produktů. Závod má ročně zpracovat 72 000 tun sardinek a 17 000 tun tuňáků. Zahájení provozu se plánuje v 1. pol roku 2022. 
  • - Dvě kontejnerová překladiště s kapacitou 1,7 mil TEU s předpokládaným rozšířením v dalších letech. Objem kontejnerové přepravy se udává v jednotkách TEU (zkratka z anglického Twenty-foot Equivalent Unit), přičemž 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20-tistopého kontejneru. V červenci 2021 byla zveřejněna předkvalifikační výzva možným provozovatelům, z nichž jeden nakonec získá 30 letou licenci na vybudování a provoz terminálu. Z celkové délky  2250 m komerčního kotviště je pro oba dva kontejnerové terminály vyhrazeno přibližně 1600 m, které dohromady nabízejí celkovou roční kapacitu 3,5 milionu TEU  (ta může být časem navýšena na 20 mil TEU). 
  • Ve druhé polovině 2022 má být dokončena instalace bezobsluhových (plně automatizovaných bez lidské obsluhy) velkokapacitních překladačů od irské firmy Liebherr Container Cranes Ltd. Smlouva pokrývá výrobu a dodávku čtyř Ship to Shore (STS) a dvanácti portálových dieselem poháněných jeřábů s pryžovou pneumatikou (RTG / rubber-tyred gantry). Lidská obsluha na dálku je také možná (4 lidé na 12 RTS z řídícího centra), ovšem v případě lidské obsluhy s danou definovanou výškou. Dodaná technologie umožní odbavování největších kontejnerových plavidel. Jeřáby mají dosah 71 m na lodi, 18 m na pevninu a výšku zdvihu 50 m. Jejich bezpečné pracovní zatížení je 65 tun. Tok dat mezi všemi částmi překladiště zabezpečuje mesh topologie vysokorychlostní 5G bezdrátové sítě. Společnost Liebherr Container Cranes Ltd. dodává jeřáby po celém Arabském poloostrově, v případě dodávky pro Duqm však půjde o nejmodernější technologické řešení. 
  • - Překladiště sypkého materiálů na 300 m dlouhém terminálu s kapacitou asi 5 mil tun ročně a na 425 m dlouhém víceúčelovém terminálu s kapacitou 0,8 mil tun ročně. 
  • - Různé průmyslové továrny, viz příklady níže
  • - Město pro 250.000 obyvatel s 150.000 pracovními místy
  • - Umělý korálový útes (Artificial Coral Reefs Park), projekt je založen na pokládce 250 m dlouhé železné roury o průměru cca 1,5 m, která je dále každých dvacet metrů opatřena betonovými kvádry. Umělý podmořský útes se nachází poblíž skaliska Hamar (Jazirat Hamr Nafun). Kontakt: Nasser bin Mohammed al Rahbi, Partnership and Development Department, SEZAD a Mohammed bin Hamad al Mahrouqi, Environmental Regulatory Department, SEZAD a firma Cobra Tadjo Contracting Company. 
Projekt rybářského přístavu v Duqm

Projekt rybářského přístavu v Duqm

Integrovaný elektrárenský a vodárenský závod

Integrovaný elektrárenský a vodárenský závod 

Rozestavěná obří rafinerie v Duqm

Rozestavěná obří rafinerie v Duqm

Ropný terminál Ras Markaz

Ropný terminál Ras Markaz

Podrobněji o přístavu

Celková plocha přístavu Duqm je 170 kilometrů čtverečních, hloubka 18m. Součástí areálu je obchodní kotviště o délce 2250m se dvěma kontejnerovými terminály o délce přibližně 1.600m, jedním terminálem pro přepravu sypkého materiálu o délce 300m a kapacitou přibližně 5 mil tun a jedním víceúčelovým terminálem o délce 425m a kapacitou 0,8 mil tun. Přístav je průběžně rozšiřován tak, aby odbavovací kapacita kontejnérových terminálů byla postupně navýšena až na více než 20 mil TEU ročně. Oblast přístavu zahrnuje také kotviště pro tankery a vládní kotviště s délkou 980m a šířkou 200m s budovami a zázemím pro každou z ománských královských jachet, sultánovy speciální vojenské jednotky, královské námořnictvo a královskou ománskou policii. V přístavu je i suchý dok. Do budoucna se počítá i s výstavbou turistického terminálu. Součástí areálu speciální ekonomické zóny jsou průmyslové pozemky patřící společnosti Port of Duqm Company o rozloze 2.000 ha a logistické pozemky 1.000 ha.

Přístav, respektive společnost Port of Duqm Company (PoDC), je společným podnikem (50:50) ománského sultanátu (zastoupeného Asyad Group z KSA) a belgickým Consortium Antwerp Port. Pan Reggy Vermeulen je CEO Port of Duqm. 

Přístav nabízí také integrované služby formou „one-stop-shop“, které zahrnují mimo jiné také  vyúčtování všech transakcí pro dovozce a vývozce prováděných přístavem, výdej dopravních a jiných povolení, celní služby, fytosanitární certifikační služby, dodávky vody a elektřiny, požární zabezpečení, výstavbu požadovaných přípojek a práce na infrastruktuře apod.

Hlubokomořský přístav Duqm

Hlubokomořský přístav Duqm

Kontejnérové překladiště

Kontejnérové překladiště

Příklady průmyslových továren

  • - Nedávno zprovozněný výrobní závod společnosti Duqm Hongtong Piping (vlastněný čínskou Hongtong Pipe Co.) za 6 mil USD, který na 6 ha vyrábí ročně cca 1200 km trubek především pro síťová odvětví a transport uhlovodíků, vody a odpadní vody. Výrobní kapacita odpovídá 15% současných potřeb trhu a může být navýšena na trojnásobek. Přitom prodejní cena trubek je o 40% levnější než u trubek dovážených. Hlavním dodavatelem polyethylenu má být ománská státní společnost Liwa Plastics. Termo polyethylenové trubky budou kromě Ománu mířit také na trhy zemí GCC a na africký kontinent.  
  • - Společnost Karwa Motors produkuje od listopadu 2021 autobusy (především přeprava školáků). Podnik je společným projektem států Omán a Qatar v němž má Oman Investment Authority podíl 30% a Qatar Mwasalat Company 70%. Obě strany do projektu uložily 90 mil USD. Investice má být v dalších letech navýšena na celkových 270 mil USD. Roční výrobní kapacita je 500ks autobusů, výhledově má být navýšena na 700 ks p.a. Hlavními partnery projektu byli Semac Consultants z Indie, MMI Planning & Engineering Institute z Číny (návrh provozu továrny) a čínský výrobce autobusů Higer (technologický partner). 
Čínsko-ománské průmyslové město

Čínsko-ománské průmyslové město

Projekt Malá Indie

Projekt Malá Indie

Klastr potravinářských závodů

Duqm má zreplikovat model potravinářského komplexu, který se podařilo vybudovat v přístavu Sohar.  Sohar Port and Freezone je v současnosti místem s největší klastrem potravinářských firem v Ománu. Jeho přístav má tzv. "Agro Terminal" pro rychlou vykládku a nakládku zemědělských komodit a potravinářského zboží. V Duqm se proto v nejbližší době počítá s výstavbou sila, mlýnu a rafinerie cukru. Navazující rybářský přístav, rybí farmy a provozy na jejich zpracování dále doplní celý vznikající klastr. 

 

Nové elektronické služby SEZAD a OPAZ pro firmy a investory ve zvláštní ekonomické zóně Duqm

Od října 2021 byly spuštěny zrychlené a zjednodušené elektronické služby pro firmy. Investoři mají přístup k nově spuštěné službě z celého světa prostřednictvím digitálního portálu (eoss.duqm.gov.om), mohou si vybrat pozemky pro svých více jak 800 ekonomických aktivit. Digitalizované mapy umožňují určovat nadmořskou výšku, provádět online měření a projektování, určit vzdálenosti od různých míst či návazných podniků, sítí, přípojek či cest apod. Pro využívání služby se musíte zaregistrovat na portálu, podat žádost, zaplatit poplatky a poté si vybrat pozemek, který je vhodný pro vaše projekty.

 

Kontakty:

  • - pan Yahiya bin Khamis Al Zadjali, in charge of managing operations, SEZAD - Special Economic Zone at Duqm, P.O. Box 19, P.C. 700, Duqm, Oman, Tel: +968 2522 2222, Fax: +968 2522 2200, email: info@duqm.gov.om 
  • - pan Ahmed bin Suleiman al Fazari, OPAZ

 

Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., diplomat pro Omán, Velvyslanectví Rijád