english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Oman Airports
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Výběrová řízení na rozšíření letišť v ománském Maskatu a Salalah

Státní společnost Oman Airports (Ománská letiště/ https://www.omanairports.co.om/en) plánuje výběrové řízení na rozšíření letiště v Maskatu. Projekt nazvaný Airport City sestává s několika rozdílně zaměřených částí, o které se má letiště rozšířit. Obdobně jako letiště v hlavním městě se bude rozšiřovat také letiště v Salalah v nejjižnější části země.

Státní společnost Oman Airports, která provozuje a spravuje mezinárodní a vnitrostátní letiště v Sultanátu Omán, zahájila první krok v projektu nového Airport City plánovaného na mezinárodním letišti v Maskatu. Projekt Muscat Airport City, který byl poprvé představen už v roce 2019, má být postaven na celkové ploše více než 350 hektarů. Zahrnuje pět různých částí, které jsou označovány následovně: Free Zone Gate o rozloze 152 hektarů, Business Gate (114 hektarů), Aviation Gate (53 hektarů), Logistics Gate (24 hektarů) a Hospitality Gate (12 hektarů).

Více viz oficiální parametry k třífázovému rozšíření letišť v následujícím článku v angličtině: https://www.omanairports.co.om/content/development 

V týdnu od 10. května 2021 společnost vyzvala kvalifikované dodavatele, aby se ucházeli o zakázku na vybudování infrastruktury pro tzv. logistickou část (logistic gate). Termín pro podání nabídek této první fáze projektu rozšíření letiště v Maskatu je do 12. června 2021. Terminál One na mezinárodním letišti v Maskatu může v současnosti pojmout 20 milionů cestujících a odbavit kargo o hmotnosti přibližně 350 000 tun. Cílem Oman Aviation Group je odbavovací kapacita 40 milionů cestujících do roku 2030.

Podobně ambiciózní rozšíření letiště (projekt Airport City) je plánováno také na mezinárodním letišti Salalah v nejjižnější části rozlehlého sultanátu Omán. Podobně, jako letiště v Muskatu, má být na letišti v Salalah vybudován nejmodernější (state of the art) terminál pro cestující a také infrastruktura pro leteckou přepravu nákladu (Air-Cargo infrastructure), které dále podpoří investice do logistiky, skladišť, odbavovacích a ubytovacích kapacit, pohostinství a obchodů. Součástí projektu je také volná ekonomická zóna pro skladování, lehký průmysl, reexport a redistribuci zboží.

Cílem těchto investic je budování letecké logistiky jako nového ekonomického odvětví v Sultanátu. Plánem vlády je, aby se Omán stal regionálním uzlem letecké přepravy. Klíčovým nájemcem, který již v Ománu působí je globální logistický gigant – společnost DHL. Na základě dohody uzavřené s ománskými letišti v září 2020 se společnost DHL zavázala zřídit skladovací zařízení o kapacitě 50 000 m2, a to právě v  nově zřizované logistické části letiště. Ománská národní strategie pro letectví do roku 2030 usiluje o zvýšení odbavování leteckého nákladu v sultanátu na 730 000 tun do roku 2030. Tato strategie má napomoci k vytváření pracovních míst, ekonomické diverzifikaci a rozvoji malých a středních podniků v tomto sektoru.

Společnost Oman Aviation Group dohlíží na provoz národního leteckého dopravce Oman Air, provoz ománských letišť Oman Airports, společnost Transom (zahrnující služby pozemního odbavování, stravování, pohostinství, přepravy zboží a Muscat Duty Free) a na projekt budování ománských Airport Cities. Slouží také jako národní cestovní kancelář.

Seznam hlavních hráčů a klíčových klientů v oblasti letectví v Ománu:

Další tendry z oblasti letectví nejen v Ománu

 

Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., diplomat pro Omán, Velvyslanectví Rijád