english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: SSAB STRENX
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Přístavní město a zóna DUQM - SEZAD

Duqm je ománské přístavní město a zvláštní ekonomická zóna v jednom na 2.000km2, které prochází velmi dynamickým rozvojem podporovaným vládou. Unikátní je jedinečné umístění, je to totiž jediný hlubokomořský přístav na Arabském poloostrově na pobřeží Indického oceánu. Na trase mezi Asií a Afrikou bez nutnosti zajíždění do Perského zálivu či Rudého moře. Ve 3. čtvrtletí 2020 bylo v přístavu odbaveno 607 lodí a hodnota zboží odbaveného přístavem dosáhla úrovně 379 mil OMR (22,8 mld Kč). S ohledem na další investice a podporu vlády budou ukazatele spojené s tímto městem v následujících letech dále dynamicky narůstat. Tuto zvláštní zónu (spolu s třemi dalšími) spravuje státní společnost OPAZ (www.opaz.gov.om).

Duqm Master Plan

Duqm Master Plan

Hlavní atributy tohoto uměle státem budovaného města jsou

  • - Mezinárodní námořní přístav (mimo jiné také pro britské, americké a indické námořnictvo, součást čínské novodobé hedvábné stezky atd.)
  • - Suchý dok "Asyad Drydock" pro opravu a udržbu i těch největších lodí a válečných ponorek, ve vlastnictví společnosti Asyad (ta je vlastněna ománským státním ropným fondem - OIA)
  • - Mezinárodní letiště (na 27ha) s kapacitou 0,5 mil pasažérů/rok otevřeno v roce 2019 zahrnuje: terminál pro cestující (9 614m2), leteckou řídící věž (37 m vysokou), letecký nákladní terminál, 4 km dlouhou přistávací dráhu, parkování pro 4 letadla (vč. A380), meteorologické a navigační centrum. Ve vlastnictví společnosti Oman Airports, Ahmed bin Mohammed Al Farsi - manažer letiště Duqm.
  • - Plynová elektrárna (326MW, LNG, 25 mil m3 plynu/den, kombinovaný cyklus, 5 plynových a 5 parních turbín), odsolovací jednotka (36.000m3/den, reverzní osmóza), čerpací jednotka (1,5 mil m3/den přívod a 1 mil m3/den odvod), 132 KV elektrická přípojka a přenosový kabel (80km z Duqm do ropného terminálu v Raz Markaz) a plynovod do rafinerie Duqm (prům. 32 palců) a další plynovodní rozvody (prům. 18 palců), vše ve vlastnictví Duqm Power Company (dceřinná společnost Marafiq), staví společnost Marafiq (JV ománské státní OQ a thajské Gulf Energy Development Corporation), zahájila provoz v říjnu 2022, kontakt pan Abdullah Mohammed al Hashmi, CEO Marafiq co. 
  • - Obří rafinérie "OQ8" (údajně za 1,7 mld USD) s kapacitou 0,23 mil barelů denně (kuvajtských a ománských ropných směsí), na ploše 900 ha, vlastněná 50/50 Kuvajtem a Ománem, předpokládané spuštění v roce 2023 (tj. hotova z 96% na konci listopadu 2022). Surová ropa a produkty z rafinérie budou obchodovány společnostmi Oman Trading International (OTI) a CEPSA. Rafinérie bude napojena nové kapalné překladiště (liquid jetty) provozované společností Duqm Petroleum Terminal Company (DPTC), které dokáže obsloužit i plavidla s nosností 150 000 DWT. Rafinérie má 10 zpracovatelských jednotek, tj. hydrokrakovou jednotku (HCU), jednotku na výrobu vodíku (HPU), jednotku hydrogenační rafinace nafty (DHT), zařízení na nasycený plyn (SGP), jednotku na úpravu LPG (LTU), jednotku na úpravu kerosinu (KTU), jednotku pro odělování síry (SRU) a jednotku s prodlužovaným koksováním (DCU). Chevron Lumus Global (CLG) je poskytovatelem technologických licencí pro procesní jednotky HCU, HPU, DHT a SGP, zatímco další poskytovatelé technologických licencí zahrnují UOP pro LTU a KTU, Flour USA pro SRU a Foster Wheeler Houston pro DCU. Společnost Jindal SAW byla pověřena dodávkou potrubních komponent a společnost Galfar Engineering and Contracting přípravou staveniště. Studie proveditelnosti byly provedeny společností KBC, studie posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) byla provedena společností HMR, práce geotechnického průzkumu provedla společnost Swissboring a topografický průzkum lokality provedla společnost Nusail Engineering Consultancy. Přípravou Front-End Engineering Design (FEED) byla pověřena společnost Foster Wheeler Energy, zatímco integrovaný řídicí systém projektu během fáze FEED zajistila společnost Yokogawa. Poradcem PMC projektu je Technip E&P, finančním poradcem je Crédit Agricole a právním poradcem Allen & Overy. 
  • - Rafinerie Genoil Duqm s kapacitou 0,2 mil barelů denně na ploše 8 km2 ve vlastnictví společnosti Ras Madrakah Petroleum Industry Company (RMPIC) za 2,4 mld USD. Technologii Genoil Hydroconversion Upgrader má dodat kanadská firma Genoil Inc. RMPIC se při realizaci projektu opírá o společnost Beijing Petrochemical Engineering Company (BPEC), která byla pověřena přípravou studie proveditelnosti, přípravou Front-End Engineering Design (FEED) a funkcí projektového managera. Výstavbou skladovacích nádrží, projektováním terminálu pro export produktů a další požadované infrastruktury, vč. potrubí je pověřena společnost EPBPEC - dceřiná společnost Yanchang Petroleum International Limited (investiční holdingová společnost se sídlem v Hongkongu). Společnost RMPIC si zajistila dodávky plynu za dotované ceny. 
  • Petrochemický komplex sestávající z obří krakovací jednotky, navazující derivátové jednotky produkující deriváty olefinů (ethylen a propylen) a jednotky na výrobu kapalného zemního plynu (NGL). Projekt je ve společném vlastnictví ománské státní OQ Group, saudskoarabské SABICKuwait Petroleum International (KPI). V prosinci 2022 byla podepsána dohoda (Joint evelopment Agreement). Cílem projektu je zpeněžit kapalný zemní plyn a další suroviny z nedaleké rafinérie OQ8 v Duqm (společného podniku OQ Group a KPI). Petrochemický komplex s nejnovějšími technologiemi (state of the art with minimal carbon footprint and circular economy) má vyrábět produkty zaměřené na čistou mobilitou, stavebnictví, zboží dlouhodobé spotřeby, zdravotní péči a obalový materiál.  Kontakt: Talal bin Hamid al Awfi – OQ Group CEO, Abdulrahman bin Saleh al Fageeh – CEO SABIC, a Shafi Taleb al Ajmi - CEO KPI
  • - Ropný terminál Ras Markaz Oil Storage Park na ploše 1253 ha (cca 70 km jižně od Duqm na pobřeží Indického oceánu) se rychle blíží svému dokončení. Překladiště je ve vlastnictví společnosti Oman Tank Terminal Company (OTTCO), respektive její mateřské OQ Group. Toto překladiště má skladovací kapacitou 26,7 mil barelů ropy (8 nádrží s celou návaznou přečerpávací infrastrukturou, laboratořemi a kontrolními stanovišti za 1,75 mld USD). Kapacita se má v dalších letech zvýšit na konečných 200 mil barelů (na celkovou cenu za 4,6 mld USD), čímž se překladiště stane největším v regionu Arabského poloostrova. Jen pro srovnání, celková skladovací kapacita terminálu má odpovídat takovému množství ropy, které se v celém Ománu vyprodukuje za 200 dní. Přitom má mít terminál jen 130 zaměstnanců. Z překladiště v Ras Markaz může být ropa přepravena kamkoli na světě. Pro velikost lodí není v Ras Markaz žádné omezení, překladiště může obsloužit i ty největší zaoceánské tankery na světě (VLCC), které kvůli své velikosti neproplují úzkým Suezským průplavem. Terminál umožňuje vyprázdnění tankerů pomocí 4 obřích pump do 110 m vysokých ropných nádrží. Nakládka tankerů pak probíhá díky postavení nádrží a gravitaci samospádem. Pro snadné čerpání je nainstalováno potrubí s průměrem 42 palců v celkové délce 7 km na moři a 3,5 km na pevnině. Elektromotory pro přečerpávání dodala firma WEG - jde o čtyři požárům odolné motory W22XdT 900K/J, 3400kW, 11000V, B3R). Překladiště je již propojeno s ománskými ropnými poli (respektive bylo v délce 360km napojeno na národní ropovod, který dále vede až do Mina Al Fahal v Maskatu. Společnost OTTCO podepsala memorandum se saudskoarabskou společností Aramco o uskladňování jejich ropných produktů. Dosud Omán expedoval svou ropu jen přes terminál Mina Al Fahal v Maskatu a přes malý terminál poblíž Tibatu v guvernorátu Musandam. Kontakt: Ard Van Hoof - CEO společnosti OTTCO a Salem bin Marhoon al Hashemi - generální ředitel projektu 
  • - Obří cementárna s kapacitou 10.000 tun cementu denně (více o cementárně ve zvláštním článku zde), projekt společnosti Duqm Cement Projects International (DCPI) 
  • - Cementárna s kapacitou 5.000 tun cementu denně, projekt společnosti Oman Cement Company ve většinovém vlastnictví vlády (prostřednictvím OIA) za 250 mil USD, od května 2021 pozastaven - údajně z důvodu nevyjasněné dostatečnosti přísunu paliva a rozšiřování výrobní kapacity jiných závodů stejné společnosti v jiných regionech Ománu.  
  • - Ocelárna využívající obnovitelné zdroje energie a vodík společnosti Jindal Shadeed Group za 3 mld USD (cca 70 mld Kč). Projekt byl ohlášen v prosinci 2022. Obří závod má produkovat 5 mil tun oceli ročně pro zákazníky v regionu GCC, v Japonsku a v Evropě. Půjde především o produkci pro automotive, větrnou energetiku a různé spotřební zboží. Ocelárna má přímo zaměstnávat 2000 lidí (a dalších 2.500 lidí v navazujících činnostech). V prosinci byly podepsány dohody o zařazení společnosti do tzv. Green Clusteru v Duqm. Klastr má být napojen na 7-9 GW obnovitelných zdrojů a a elektrolyzéry s kapacitou 2 GW elektrické energie. Kontakt: Harssha Shetty - CEO Jindal Shadeed Group, Naveen Ahlawat - Chief Procurement Officer 
  • - 221 km plynovod - zprovozněn v březnu 2021 dopravuje až 25 mil m3 plynu z polí v Saih Nihayda do SEZ Duqm a GSS (gass supply station) se současnou kapacitou 15 mil m3 plynu, obojí ve vlstnictví OQ GAS
  • - Rybářský přístav s navazující zpracovatelskou infrastrukturou na 60 ha plochy postavila a v říjnu 2021 předala do užívání francouzká společnost SEM Lorient Keroman pro státní Fisheries Development Oman (FDO)Oman Food Investment Holding Company (OFIC), Al Wusta Fisheries Company, Oman Fisheries Company a další.  "Duqm fisheries port" je největší v Ománu s hloubkou 10 m, vlnolamy dlouhými 3,3 km, s pevnými úvazišti v délce 1,3-km a šesti dalšími plovoucími. Součástí rybářského přístavu je také turistická část napojená na rybářskou průmyslovou zónu a silniční síť.
  • - Mořské farmy
  • - Centrum pro přeprodej ryb v Ras Madrakah - rybí burza, aukční sál, chladírny, mrazírny a centrum rybářských služeb na 5.000m2, staví společnost Afaq Consultancy, kontakt Mohammed Mubarak al Dhamri
  • - Závod na zpracování ryb a sardinkárna- buduje akciová společnost Dhofar Fisheries & Food Industries Co SAOG (DFFICO), plánované zahájení v r.2022
  • - Závod na zpracování ryb a konzervárna za cca 30 mil OMR ve vlastnictví společnosti International Marine Products, tj. výrobní složky státní společnosti Fisheries Development Oman SAOC (FDO vlastněné OIA). Projekt zahranuje výrobu konzervovaných ryb a mořských plodů, výrobu oleje z ryb a krmiva pro zvířata z rybího odpadu.  Počítá se s výstavbou chlazených skladů, laboratoří pro testování kvality a zázemí pro výzkum a vývoj nových produktů. Závod má ročně zpracovat 72 000 tun sardinek a 17 000 tun tuňáků. Zahájení provozu se plánuje v 1. pol roku 2022. 
  • - Závod na zpracovávání a konzervování mořských plodů a ryb za 14 mil OMR (cca 90 mil Kč). Vlastníkem je společnost International Sea Food Company (vlastněná státní Fisheries Development Oman). V komplexu mají být umístěny tři výrobní jednotky - (1) na konzervování tuňáků a sardinek/makrel s kapacitou 30 tis tun/rok, (2) na krmení ryb a (3) zpracování rybího oleje Dohoda o výstavbě závodu na ploše 8,5 ha byla s OPAZ podepsána už v září 2021. Závod má být uveden do provozu v 1. čtvrtletí roku 2024. V první fázi má produkovat 100 mil rybích konzerv za rok. Kontakt:  generální ředitel Ali Nasser al Rasbi, International Sea Food Company  
  • - Rafinerie rybího oleje od společnosti Gold Fin International Company zpracovává 10 tun rybího oleje denně. Produkci zahájila v listopadu 2022. Kontakt: Mohamed Bashir, ředitel a majitel továrny. 
  • - Dvě kontejnerová překladiště s kapacitou 1,7 mil TEU s předpokládaným rozšířením v dalších letech. Objem kontejnerové přepravy se udává v jednotkách TEU (zkratka z anglického Twenty-foot Equivalent Unit), přičemž 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20-tistopého kontejneru. V červenci 2021 byla zveřejněna předkvalifikační výzva možným provozovatelům, z nichž jeden nakonec získá 30 letou licenci na vybudování a provoz terminálu. Z celkové délky  2250 m komerčního kotviště je pro oba dva kontejnerové terminály vyhrazeno přibližně 1600 m, které dohromady nabízejí celkovou roční kapacitu 3,5 milionu TEU  (ta může být časem navýšena na 20 mil TEU). 
  • Ve druhé polovině 2022 má být dokončena instalace bezobsluhových (plně automatizovaných bez lidské obsluhy) velkokapacitních překladačů od irské firmy Liebherr Container Cranes Ltd. Smlouva pokrývá výrobu a dodávku čtyř Ship to Shore (STS) a dvanácti portálových dieselem poháněných jeřábů s pryžovou pneumatikou (RTG / rubber-tyred gantry). Lidská obsluha na dálku je také možná (4 lidé na 12 RTS z řídícího centra), ovšem v případě lidské obsluhy s danou definovanou výškou. Dodaná technologie umožní odbavování největších kontejnerových plavidel. Jeřáby mají dosah 71 m na lodi, 18 m na pevninu a výšku zdvihu 50 m. Jejich bezpečné pracovní zatížení je 65 tun. Tok dat mezi všemi částmi překladiště zabezpečuje mesh topologie vysokorychlostní 5G bezdrátové sítě. Společnost Liebherr Container Cranes Ltd. dodává jeřáby po celém Arabském poloostrově, v případě dodávky pro Duqm však půjde o nejmodernější technologické řešení. 
  • - Překladiště sypkého materiálů na 300 m dlouhém terminálu s kapacitou asi 5 mil tun ročně a na 425 m dlouhém víceúčelovém terminálu s kapacitou 0,8 mil tun ročně. 
  • - Různé průmyslové továrny, viz příklady níže
  • - Artificial Intelligence zone na ploše 18km2 do výšky 80 m, slouží také pro testování dronů. Kontakt: Hussain bin Habib al Lawati - ESBAAR Company, pan Ahmed al Farsi - Chairman of the Steering Committee for supervision of the Artificial Intelligence zone,
  • - Centrum vesmírného osídlení na ploše 20 000 m2 provozované společností Global Space and Technology Company. Zařízení  slouží pro výzkum, vědecké i praktické experimenty, simulace a provádění výzkumu pokročilých technologií. Kontakt: Bahiya bint Hilal bin Sultan Al Shuaibi, zakladatelka a generální ředitelka společnosti Global Space and Technology Company
  • - Město pro 250.000 obyvatel s 150.000 pracovními místy, udržovaná zeleň vč. parků s celkovou plochou 26.000 m2 a plánovaným rozšířením o dalších 35.000m2 (ohlášeno v květnu 2022 za 2,3 mil OMR / 138 mil Kč). Kontakt: Yahya bin Khamis al Zadjali, pověřen řízením projektů, SEZAD. 
  • - Umělý korálový útes (Artificial Coral Reefs Park), projekt je založen na pokládce 250 m dlouhé železné roury o průměru cca 1,5 m, která je dále každých dvacet metrů opatřena betonovými kvádry. Umělý podmořský útes se nachází poblíž skaliska Hamar (Jazirat Hamr Nafun). Kontakt: Nasser bin Mohammed al Rahbi, Partnership and Development Department, SEZAD a Mohammed bin Hamad al Mahrouqi, Environmental Regulatory Department, SEZAD a firma Cobra Tadjo Contracting Company. 
Projekt rybářského přístavu v Duqm

Projekt rybářského přístavu v Duqm

Integrovaný elektrárenský a vodárenský závod

Integrovaný elektrárenský a vodárenský závod 

Rozestavěná obří rafinerie v Duqm

Rozestavěná obří rafinerie v Duqm

Ropný terminál Ras Markaz

Ropný terminál Ras Markaz

Podrobněji o přístavu

Celková plocha přístavu Duqm je 170 kilometrů čtverečních. Přístav má 9 kotvišť, vlnolam 8,7 km dlouhý, který ční 11 m vysoho nad hladinou moře a sekundární v dálce 6,6 km. Celé obchodní kotviště je 2.250 m dlouhé, 350 m široké a 18 m hluboké. Areál přístavu zahrnuje také dva kontejnerové terminály o délce přibližně 1.600m, jeden terminál pro přepravu sypkého materiálu o délce 300m s kapacitou přibližně 5 mil tun a jeden víceúčelový terminál o délce 425 m s kapacitou 0,8 mil tun. Přístav je průběžně rozšiřován tak, aby odbavovací kapacita kontejnérových terminálů byla postupně navýšena až na více než 20 mil TEU ročně. Oblast přístavu zahrnuje také kotviště pro tankery a vládní kotviště s délkou 980 m a šířkou 200m s budovami a zázemím pro každou z ománských královských jachet, sultánovy speciální vojenské jednotky, královské námořnictvo a královskou ománskou policii. V přístavu je i suchý dok. Do budoucna se počítá i s výstavbou turistického terminálu. Součástí areálu speciální ekonomické zóny jsou průmyslové pozemky patřící společnosti Port of Duqm Company o rozloze 2.000 ha a logistické pozemky 1.000 ha.

Přístav nabízí řadu dalších služeb, jako jsou služby lodivoda, zásobování sladkou vodou, sběr odpadu, remorkéry, výměnu posádky, vyskladnění a manipulaci s lodí, dodávek náhradních dílů a služby suchého doku Kontakt: pan Hussain Jamaa Bait Ishaq, pověřený CEO společnosti OOMCO.

Čerpací stanice PHM pro zámořské lodě (tj. Bunker Terminal) - zprovozněný v dubnu 2021, za 30 mil USD - umožňuje čerpat 1.000 m3 PHM za hodinu, má celkovou kapacitu 30.000 m3 paliva. Bunker Terminal je napojený na ropný terminál v Ras Markaz a rafinérii OQ8, t.č. ve výstavbě.  Je ve vlastnictví Oman Oil Marketing Company (OOMCO, respektive součástí OQ Group). Čerpací bunker terminál může obsloužit plavidla v suchém doku, v rybářském přístavišti či čekající volně ukotvená plavidla. Bude sloužit plavidlům pohybujícím se od Suezského průplavu, přes Rudé a Arabské moře až po Perský záliv (respektive tuto část Indického oceánu). Nabízí různé druhy paliv, včetně těch s nízkým obsahem síry (VLSFO), lodních paliv (MGO) i paliv s vyšším obsahem síry (HFO). Součástí Bunker Terminalu (na konci mola) je také kontejnér s kapacitou 50.000 litrů pro menší plavidla s pomalejším čerpáním, který nabízí diesel. Možná je také dodávka paliv potrubím podél nábřeží, ze silničního nákladního vozidla či dodávka paliva z lodi na loď, tj. podél plavidla zákazníka v jeho kotvišti. Kontakt: pan Hussain Jamaa Bait Ishaq, pověřený CEO společnosti OOMCO.

Přístav, respektive společnost Port of Duqm Company (PoDC), je společným podnikem (50:50) ománského sultanátu (zastoupeného Asyad Group z KSA) a belgickým Consortium Antwerp Port. Pan Reggy Vermeulen je CEO Port of Duqm. 

V únoru 2022 byla zveřejněna zpráva, že byla zřízena společnost "Asyad Terminals – Duqm" (vlastněná společnostmi Asyad Ports a Port of Duqm), která spravuje a provozuje tři kotviště v Přístavu Duqm. První je víceúčelové kotviště pro smíšený náklad s kapacitou asi 1 mil TEU ročně, druhé je kotviště pro velkoobjemový náklad s kapacitou téměř 5 mil TEU za rok a třetí je kotviště pro RO-RO plavidla (roll on - roll off, tj. pojízdný náklad).

Přístav nabízí také integrované služby formou „one-stop-shop“, které zahrnují mimo jiné také  vyúčtování všech transakcí pro dovozce a vývozce prováděných přístavem, výdej dopravních a jiných povolení, celní služby, fytosanitární certifikační služby, dodávky vody a elektřiny, požární zabezpečení, výstavbu požadovaných přípojek a práce na infrastruktuře apod.

Kontakty:

  • Nasser Sulaiman al Harthy, předseda představenstva Asyad Group
  • Ahmed Mohammed al Abri, CEO Asyad Ports

Odkazy:

Hlubokomořský přístav Duqm

Hlubokomořský přístav Duqm

Kontejnérové překladiště

Kontejnérové překladiště

Příklady průmyslových továren

  • - V roce 2021 zprovozněný výrobní závod společnosti Duqm Hongtong Piping (vlastněný čínskou Hongtong Pipe Co.) za 6 mil USD, který na 6 ha vyrábí ročně cca 1200 km trubek především pro síťová odvětví a transport uhlovodíků, vody a odpadní vody. Výrobní kapacita odpovídá 15% současných potřeb trhu a může být navýšena na trojnásobek. Přitom prodejní cena trubek je o 40% levnější než u trubek dovážených. Hlavním dodavatelem polyethylenu má být ománská státní společnost Liwa Plastics. Termo polyethylenové trubky budou kromě Ománu mířit také na trhy zemí GCC a na africký kontinent.  
  • - Společnost Karwa Motors produkuje od listopadu 2021 autobusy (především přeprava školáků). Podnik je společným projektem států Omán a Qatar v němž má Oman Investment Authority podíl 30% a Qatar Mwasalat Company 70%. Obě strany do projektu uložily 90 mil USD. Investice má být v dalších letech navýšena na celkových 270 mil USD. Roční výrobní kapacita je 500ks autobusů, výhledově má být navýšena na 700 ks p.a. Hlavními partnery projektu byli Semac Consultants z Indie, MMI Planning & Engineering Institute z Číny (návrh provozu továrny) a čínský výrobce autobusů Higer (technologický partner). 
  • - V březnu 2022 byl údajně ze 40% hotov tzv. "Duqm Material Market". Je to ománsko-čínský projekt na 8 hektarech mezi společnostmi Oman Wanfang (to je developer a provozovatel čínsko-ománského průmyslového parku v Duqm) a společností Al Thabat Holding Company a Tatweer. Projekt má přivést čínské průmyslové výrobky a průmyslovou výrobu a zásobovat místní trh, sousední země a trhy Severní a Východní Afriky. Jde zejména o ocel, textílie a chemický průmysl. Kontakt: pan Liu Minghua, CEO of Duqm Material Market Company. 
Čínsko-ománské průmyslové město

Čínsko-ománské průmyslové město

Projekt Malá Indie

Projekt Malá Indie

Klastr potravinářských závodů

Duqm má zreplikovat model potravinářského komplexu, který se podařilo vybudovat v přístavu Sohar.  Sohar Port and Freezone je v současnosti místem s největší klastrem potravinářských firem v Ománu. Jeho přístav má tzv. "Agro Terminal" pro rychlou vykládku a nakládku zemědělských komodit a potravinářského zboží. V Duqm se proto v nejbližší době počítá s výstavbou sila, mlýnu a rafinerie cukru. Navazující rybářský přístav, rybí farmy a provozy na jejich zpracování dále doplní celý vznikající klastr. 

 

Nové elektronické služby SEZAD a OPAZ pro firmy a investory ve zvláštní ekonomické zóně Duqm

Od října 2021 byly spuštěny zrychlené a zjednodušené elektronické služby pro firmy. Investoři mají přístup k nově spuštěné službě z celého světa prostřednictvím digitálního portálu (eoss.duqm.gov.om), mohou si vybrat pozemky pro svých více jak 800 ekonomických aktivit. Digitalizované mapy umožňují určovat nadmořskou výšku, provádět online měření a projektování, určit vzdálenosti od různých míst či návazných podniků, sítí, přípojek či cest apod. Pro využívání služby se musíte zaregistrovat na portálu, podat žádost, zaplatit poplatky a poté si vybrat pozemek, který je vhodný pro vaše projekty.

 

Nové snížené poplatky za registraci vaší společnosti v SEZAD

Všechny poplatky za služby zajišťované OPAZ byly sníženy o 50%. Dále např. hodnota registračního poplatku pro malé a střední podniky - tj. za otevření nové společnosti - byla snížena na 30 až 40 OMR (1800 - 2400Kč) a poplatek za otevření pobočky místní ománské společnosti se dokonce změnil na 12 OMR (720Kč) namísto předchozích 1 000 OMR (60.000Kč). 

 

Kontakty:

  • - pan Yahiya bin Khamis Al Zadjali, in charge of managing operations, SEZAD - Special Economic Zone at Duqm, P.O. Box 19, P.C. 700, Duqm, Oman, Tel: +968 2522 2222, Fax: +968 2522 2200, email: info@duqm.gov.om 
  • - pan Ahmed bin Suleiman al Fazari, OPAZ
  • - pan Said bin Khalifa al Turashi, In- Charge of Managing Operation of Commercial Registration & Business Services Department of OPAZ

 

Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., diplomat pro Omán, Velvyslanectví Rijád