english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Scale models
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Stavebnictví: projekt největšího integrovaného závodu na výrobu cementu ve speciální ekonomické zóně Duqm v Ománu

(Archivní článek, platnost skončena 21.10.2022.)

Zprávy o přípravě výstavby obří cementárny ve speciální ekonomické zóně v Duqm (SEZAD, https://www.duqm.gov.om/) se objevují už řadu let. V těchto dnech však místní tisk informuje, že firma Duqm Cement Projects International (DCPI) je připravena postavit největší integrovaný závod na výrobu cementu v Ománu. Nový závod s kapacitou 3,50 milionu tun ročně (10 000 tun denně) za 435 milionů USD by měl být impulsem k rozvoji navazujících průmyslových odvětví. 

"Úspory z rozsahu vyplývající z předpokládané kapacity 10 000 tun za den ve spojení s nejnovější technologií nám pomohou dosáhnout našeho cíle stát se jedním z nejúčinnějších výrobců cementu v regionu," uvedl mluvčí DCPI. Cílem projektu je přispět k národnímu cíli, kterým je učinit z Ománu centrum průmyslové excelence v rámci širšího regionu. A to díky bohatým zásobám nerostných surovin, přísadám, prvotřídním přístavům, účinným ekonomickým pobídkám a strategickému umístění.

Společnost Seven Seas Company LLC (https://www.sevenseasworld.com/), hlavní promotér, podle tisku již vyhlásila EPC Tender a oslovila přední světové dodavatele zařízení. Se SEZ byla podepsána dohoda usufruct (pronájem na 50 let). Výsledky průzkumu zásob vápence v lomu poblíž cementárny byly údajně velmi povzbudivé. Požadovaná energetická a vodní kapacita je zajištěna (Pozn. ZÚ: O možnosti využití plynu se média nezmiňují, pokud by však cementárna byla v areálu přístavu, pak by pro ni neměl být problém využívat dovezený zkapalněný LNG). Ekologická povolení jak pro cementárnu, tak vápencový lom jsou již údajně zajištěna. Projekt má splňovat nejnovější a pokročilé environmentální standardy. Cementárna má začít pracovat již od 1. čtvrtletí 2023. Tento nový závod pomůže uspokojit poptávku nejen v místě a přilehlých zemích, ale také poptávku na trzích Indie, Srí Lanky a východní Afriky. Logistika produktů cementárny má být propojena a dobře vybavenou infrastrukturu přístavu Duqm, který již provozně počítá s odbavováním celé výrobní kapacity cementárny. Pro účely vývozu je později plánována také výstavba další slínkové jednotky. V současné době Omán dováží surový vápenec z Indie, a to z důvodu nedostatku této komodity na arabském subkontinentu. Projekt proto počítá, že slínková jednotka překlene tento dočasný ekonomický nedostatek svojí „přidanou hodnotou“.

Staveniště Omán

Staveniště Omán

Ve svém výsledku pak tento projekt cementárny významně přispěje ke dvěma národním cílům „Diverzifikace ekonomiky“ a „zvýšení produktivity a zaměstnávání národní pracovní síly“. Projekt má stimulovat řadu navazujících příležitostí v odvětvích stavebních materiálů. V zásadě přidá hodnotu místním zdrojům, které by se jinak exportovaly v nezpracované podobě. Očekává se také, že projekt vytvoří 340 pracovních míst napřímo a 1 000 dalších v nepřímých pracovních příležitostech. Značnou část mají tvořit Ománci. Očekává se také, že projekt cementárny přispěje k rozvoji projektu vybudování železnice pro nerostné suroviny (tzv. Mineral Rail Project) tím, že zvýší jeho ekonomickou životaschopnost. Promotéři jsou v pokročilé fázi navazování vztahů se strategickými investory a chtějí do konce roku 2020 dosáhnout finanční uzavření projektu cementárny. 

Ing. Roman Plevák, Ph.D., diplomat pro Omán, Velvyslanectví ČR v Rijádu