english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Ahmadtt3t (Wikimedia Commons)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Východní provincie je průmyslovým srdcem Saúdské Arábie

(Archivní článek, platnost skončena 31.01.2021.)

Východní provincie Saúdské Arábie je domovem nějvětší ropné rafinérie na světě, významných mezinárodních přístavů, ale zejména sídlem ropného gigantu Saudi Aramco a většiny jeho dodavatelů. Vysoká koncentrace společností v oblasti chemického, petrochemického a dalších odvětví zpracovatelského průmyslu pak sama o sobě skýtá řadu příležitostí pro české firmy.

Východní provincie se na celkovém exportu Saúdské Arábie podílí ze dvou třetin. Ačkoli drtivou většinu produkce tvoří ropa, zemní plyn a produkty z ní, v posledních desetiletích se zde podařilo vybudovat živý ekosystém v oblastech chemického průmyslu, logistiky, ocelářství, ale také odvětví zpracovatelského průmyslu v subsektorech plastů, armatur, automobilových komponent, nábytku, a dokonce i potravin. Poloha provincie při hranicích s Bahrajnem, Spojenými arabskými emiráty, Ománem a také Katarem pak tuto oblast prakticky předurčuje k silnému zaměření na zahraniční obchod. Kompetitivní prostředí také vyústilo v nadprůměrně kvalifikovanou a produktivní pracovní sílu. Regionu prakticky dominuje trojměstí úzce sousedících aglomerací Dammám, Dahrán a Khobar. Dalším významným střediskem je pak přístav Jubail.

Dammám je hlavním městem provincie, a sídlem přístavu krále Abdul Azíze, největšího přístavu v Perském zálivu, a zároveň druhého největšího přístavu v regionu (po Džiddě). Na konci roku 2017 byly oznámeny plány na vybudování logistického parku při tomto přístavu, který je otevřen hlavně zahraničním investorům. Příležitosti se tak otevírají pro firmy, které dodávají řešení v oblasti zefektivnění logistiky, ale i dodavatele přístavních zařízení (velkokapacitní jeřáby), nejen pro kontejnery, ale také pro loděnice. Význam přístavu tkví také v jeho blízkosti k ropným polím a zpracovatelským rafinériím. Dammám má také dobré dálniční spojení s ostatními centry Saúdské Arábie, což je zásadním předpokladem pro stále rostoucí zbožové toky.

Vedle přístavu se průmyslová produkce regionu soustředí zejména do tří průmyslových parků (1st, 2nd a 3rd Industrial City), z nichž první byl vystavěn již v 70. letech 20. století a dnes se nachází v podstatě ve středu města. Nejnovější třetí průmyslový park byl založen v roce 2012. Tyto průmyslové parky pak představují nejen dobrou investiční příležitost, ale tím, že jsou sídly řady přímých dodavatelů Saudi Aramco, a také dalších podniků zpracovatelského průmyslu, včetně chemického průmyslu, ocelářství či potravinářství, jsou ideálním místem pro zapojení se do dodavatelsko-odběratelského řetězce ve spolupráci s místními firmami. Blízkost přístavu pak usnadňuje veškeré dodávky. Investoři ocení relativně rychlé administrativní procesy a nízké nájemné a poplatky s ním spojené, ale také výjimky z dovozních cel na suroviny, vybavení a stroje nutné pro výrobu. Jednoduchá daňová struktura (v podstatě je odváděna pouze korporátní daň z příjmu a odtok kapitálu ze země je daněn 5% srážkovou daní), a dále finanční podpora zácviku místních zaměstnanců či nízko úročené státní půjčky pak celý proces usazování významně usnadňují.

Dahrán je nejen administrativním sídlem státní ropné společnosti Saudi Aramco, ale také Univerzity krále Fahda (King Fahd University of Petroleum and Minerals), která je jednou z neprestižnějších v zemi. Otevírají se zde tak možnosti spolupráce při výzkumu a vývoji, dále pak dodávce laboratorního zařízení či spolupráce při školení kádrů pro Saudi Aramco i akademickou sféru. Ke konci roku 2018 byl také představen projekt průmyslového parku King Salman Energy Park (SPARK), který má na ploše padesáti kilometrů čtverečních. Tato zóna má výhledově umožnit, aby 70% služeb a materiálu do saúdského energetického sektoru pocházelo z místních zdrojů. Pro zahraniční firmy, které plánují spolupráci s místními podniky v energetickém průmyslu tak usazení v předmětné zóně představuje velice vhodnou příležitost. Khobar zdánlivě vedle dvou dříve popsaných měst těží pouze ze své geografické blízkosti, ale sídlí zde výrobní kapacity pro obranný průmysl.

Přibližně 50 km od Dammámu leží významné město Jubail. Toto druhé důležité průmyslové centrum má pod sebou dva důležité přístavy, a sice obchodní přístav, který zásadně pomohl snížit tlak na přístav v Dammámu, a průmyslový přístav krále Fahada, přes který jsou transportovány zejména ropné produkty, petrochemikálie, hnojiva a síra. Tyto významné přístavy taktéž představují příležitosti v oblasti údržby a modernizace přístavních zařízení, úložných kapacit ropy a zemního plynu, a logistických systémů. Průmyslový park Jubail Industrial City, založený v 70. letech 20. století, byl v roce 1983 uveden v Guinessově knize rekordů coby největší svého druhu. Sídlí zde výrobní závody nejvýznamnějších státních podniků sdružených pod korporací SABIC (Saudi Basic Industries Corporation), zejména ocelárny Hadeed. Společný podnik Saudi Aramco a Dow Chemical Company vystupující pod obchodní značkou Sadara zde také buduje jeden z největších chemicko průmyslových komplexů na světě PlasChem, kde se vyrábí široká škála produktů chemického průmyslu pro automobilovou výrobu, stavebnictví, úpravu vody, zemědělství a těžební průmysl, ale také automobilové díly, stavebních materiály, domácí spotřebiče, technologie pro obnovitelnou energetiku, či farmaceutické produkty.

V neposlední řadě je nutné zmínit i průmyslový park v Ras al Khair, kde saúdský podnik Ma’aden vystavěl integrovaný produkční řetězec hliníku z domácí bauxitové rudy, a dále také podnik na výrobu hnojiv z místních fosfátu.

Dlouhodobou strategií saúdské vlády je vybudování diverzifikované ekonomiky a rozvoj národních kapacit v řadě průmyslových odvětví. Také proto je možné pozorovat odklon od klasického exportu a preference zakládání společných podniků, jakož i transferu technologií a výroby. Členství Saúdské Arábie v uskupení GCC a GAFTA (Velká oblast arabského volného obchodu) pak snižují náklady a usnadňují vývozy do ostatních zemí regionu. Jak z výše uvedeného vyplývá, je východní provincie dobrým místem pro spolupráci jak v oblasti dodávek velkým saúdským podnikům, tak i pro otevření vlastní výroby, vzhledem ke kvalitní infrastruktuře a lepší dostupnosti kvalifikované pracovní síly a přímému spojení s okolními státy po silničních a námořních trasách. Řada zařízení a průmyslových parků pochází již ze 70. či 80. let a průběžně jsou tak oznamována jejich rozšíření či modernizace, aby zejména jejich infrastruktura (např. produktovody) dostála aktuálním nárokům, což otevírá dveře dodávkám inovativních českých technologií, zejména v chemickém průmyslu či logistice.

Vojtěch Hromek

Obchodní rada

Velvyslanectví ČR v Rijádu