italiano  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Public Domain Pictures
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Itálie posiluje elektrickou mobilitu

V rámci posilování elektro mobility se italská vláda prioritně zaměří na rozšíření sítě dobíjecích stanic, jak stanovila v Národním infrastrukturním plánu na dobíjení elektrických vozidel a jednotné platformy. Ministerstvo pro ekologickou tranzici společně s Ministerstvem pro infrastrukturu a udržitelnou mobilitu budou pracovat na strategii sladění rozvoje nabíjecích infrastruktur a elektrických sítí, zejména v případě vysoce výkonných nabíjecích stanic. Na instalaci a přizpůsobení části současné distribuční sítě pohonných hmot byly vyčleněny prostředky v rámci Národního plánu obnovy a odolnosti PNRR ve výši 3,6 mld. EUR v rámci programu „Zelená revoluce a ekologická tranzice“ pak s celkovou dotací 23,78 miliardy.  
 

V dnešní době připadá v Itálii 2,7 nabíjecích stanic na 100 km silnic pro elektromobily, což je pod evropským průměrem, který činí 4,9 stanic na každých 100 km (pro porovnání v Nizozemsku připadne na každých 100 km 48 stanic, v Německu 7 stanic). Podle plánu by mělo být  v Itálii vystavěno do r. 2030 kolem 31 500 rychlodobíjecích stanic a to i v důsledku akcelerace imatrikulací elektrických, plug-in a hybridních vozů, které překročily registraci benzinových a naftových vozidel v prvních čtyřech měsících roku 2021. Dle předpovědí trhu bude v roce 2030 v Itálii v provozu přes  6 milionů plně elektrických vozidel (aktuálně je v Itálii v provozu celkem kolem 52 milionů aut, z nichž více než 60% je starších deset a více let). Dle vládního dokumentu má být instalováno rovněž 100 experimentálních nabíjecích stanic s novými technologiemi pro skladování energie.

Do rychlodobíjecích stanic investují aktuálně také italské dálnice. Prostřednictvím své dceřiné společnosti FreeToX otevírají první ze 100 plánovaných rychlodobíjecích stanic s výkonem 300 kW a průměrnou dobou nabíjení 15-20 minut. Celkově budou italské dálnice investovat přes 45 milionů EUR nejenom do stanic pro rychlodobíjení, ale také na zkapalňování zemního plynu a vodíku pro těžká vozidla, do rozvoje intermodálních služeb a městské mobility, a platforem pro sdílení automobilů mezi jednotlivci a výměnu volné kapacity mezi dopravci.

Českým firmám doporučujeme pravidelně sledovat webové stránky Ministerstva pro ekologickou tranzici, na které jsou vypisovány tendry: https://www.minambiente.it/archivio-bandi

Marcel Sauer, ekonomický diplomat, Andrea Nimmerfrohová, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Římě