português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Generální konzulát ČR v Sao Paulo
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Vesele i smutně od Barumek a piva k potravinám

Při nákupu v sãopaulské čtvrti Jardim Panamby jsem se během nedělního dopoledne zastavil u supermarketu u malé skupiny lidí na parkovišti, kde se právě připravovala prezentace nějakého zboží. Po chvíli jsem zjistil, že se jedná o pneumatiky pro osobní automobily. Když jsem se chystal bez většího zájmu pokračovat k vozu, znenadání jsem zaslechl staršího muže, jak vysvětluje své ženě, že by potřeboval vyměnit pneumatiky u rodinného auta a žádal partnerku o „schválení“ rozpočtu na nákup modelu Barum Bravuris.

Právě u slova Barum jsem zpozorněl a popošel blíže. Musím přiznat, že jsem měl velkou radost a nadýmal se pýchou, když jsem viděl pneumatiky české značky. Právě zde v daleké Brazílii, kde je místní trh ovládán pěti velkými značkami – Michelin, Pirelli, Goodyear, Bridgestone a Continental, jehož součástí je Barum. A byť jsem se značně zpozdil s nákupem pro nedělní oběd a doma mě zrovna nevítali s úsměvem, velmi jsem si užil několika rozhovorů s prodejci a některými zákazníky. A byl jsem mile překvapen, jak skvělé renomé mají na zdejším trhu naše barumky.

KVALITA, CENA, VÝKON

Úspěch české značky Barum v Brazílii se zakládá na vynikající kvalitě, přijatelné ceně a nadstandardním výkonu. Většina prodávaných barumek na zdejším trhu, daleko největším jihoamerickém spotřebitelském trhu, se vyrábí přímo v Brazílii. Konkrétně v továrně společnosti Continental ve městě v Camaçari ve státě Bahia. Některé modely se však dováží přímo z Česka z továrny v Otrokovicích. A jak mi bylo vysvětleno, kromě specializovaných distributorů je lze koupit i v sítí různých supermarketů v různých státech Brazilské federativní republiky, jako je například výše zmiňovaný Pão de Açúcar patřící do skupiny GPA (Companhia Brasileira de Distribuição). Ten je jedním z největších maloobchodních řetězců v Jižní Americe a je ovládaný francouzskou skupinou Casino. (Na brazilském trhu sem patří ještě Extra, Comre Bem a v sousedních zemí Argentině, Uruguayi či Kolumbii například Éxito.)

V Brazílii je v současné době v provozu 12 závodů na výrobu pneumatik. Většina z nich se nachází ve státě São Paulo. Ročně vyrobí přes 40 milionů kusů pneumatik. Pro srovnání: odhadovaný počet pneumatik vyrobených za den na celém světě je přibližně 2 miliony kusů. Nejvíce pneumatik v Brazílii vyrábí společnost Michelin (pokrývá zhruba čtvrtinu spotřeby na trhu) a Goodyear (19 %). Continental má podíl na místním trhu kolem 10 % a nabízí zde modely Continental, General Tire, Semperit, Viking, Euzkadi a Barum.

VE STOPÁCH JANA ANTONÍNA BATI

Barum je značka pneumatik skupiny Continental (od roku 1994), která je 4. největším výrobcem pneumatik na světě. Společnost Barum byla založena v roce 1948 v bývalém Československu. Vzešla ze spojení tří tehdejších hlavních výrobců pneumatik v zemi: Baťa, Rubena a Mitas. Spojením iniciál jmen tří zakladatelů vzniklo i jméno nové společnosti Barum.

Jedním z hlavních vizionářů nové firmy byl Jan Antonín Baťa, který se od 30. let minulého století významně investičně angažoval mimo jiné v Brazílii, kde postupně založil čtyři města a vybudoval moderní továrnu obuvi v Batatubě ve státě São Paulo (dnes bohužel v ruinách). V současné době se pneumatiky Barum vyrábí v Česku i mimo jiné v Brazílii pomocí nejmodernějších technologií. Prioritou značky jsou produktové kategorie pneumatik zaměřené na osobní vozy, SUV a lehké užitkové vozy. Barum dnes představuje globální značku, která se prodává v Evropě, Americe a Asii a patří mezi tradiční poklady českého průmyslu (bez ohledu na to, že v ČR vybudovala svoji největší evropskou továrnu jihokorejská firma Nexen).

ZATÍM JEN BARUM A PILSNER URQUELL

Při rozloučení jsem si smutně uvědomil, že vedle pneumatik je české pivo (Pilsner Urquell) bohužel jediným zástupcem českého spotřebního a potravinového průmyslu v obrovské nabídce několika tisíc zbožových položek maloobchodní sítě Pão de Açúcar. Je škoda, že české firmy opomíjejí obrovský brazilský trh. A to i přesto, že náš Generální konzulát v São Paulu a kancelář CzechTrade, která je jeho součástí, nabízejí všestrannou podporu a pomoc českým podnikatelům při exportu a realizaci investic v Brazílii. Úspěch jiných evropských značek potvrzuje, že nepochybně zde existuje velký potenciál pro české potraviny, a to především pro cereálie, ovesné a ovocné tyčinky, hořčice, nakládané okurky či některé kvalitní konzervované paštiky a masné výrobky.

 

Miloš Sklenka, generální konzul ČR v São Paulu