česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Rozhovor s generálním konzulem v Shanghai Daily

Rozhovor byl přetištěn v Literárních novinách.

Šanghaj je New Yorkem 21. století

Yao Minji

Richard Krpač, generální konzul České republiky v Šanghaji, byl během svého čtyřletého působení v Šanghaji svědkem desetinásobného zvýšení počtu víz vydávaných čínským návštěvníkům. Jen v loňském roce tak do Česka přijelo půl milionu Číňanů.

Čím je tak rychlý nárůst způsoben? Očekáváte, že počet turistů z Číny ještě vzroste?

Rychlý nárůst čínských návštěvníků odpovídá jednak rychlému nárůstu kupní síly čínských obyvatel a jednak dramaticky narůstající popularitě České republiky v Číně.  S ohledem na fakt, že se mezi čínskou střední třídu s hladem po poznávání nových krajů a s dostatečnými finančními prostředky ročně nově zařazuje přes 30 milionů obyvatel ČLR, lze očekávat, že i nadále bude počet turistů každoročně narůstat o desítky procent.

Když jste poprvé zavítal do Číny, měli její obyvatelé povědomí o České republice?

Téměř vůbec, snad s výjimkou nejstarší generace, která zažila spolupráci mezi Československem a Čínou v padesátých letech minulého století. To se ale za posledních pět let zásadním způsobem změnilo. S nadsázkou lze Číňany rozdělit do dvou kategorií – mezi ty, kteří se právě vrátili, a to velmi nadšení, z Prahy, a na jejich přátele, kteří se tam právě proto brzy chystají. Krom toho jsem zde potkal mnoho vzdělaných lidí, kteří milují Kafku, Kunderu, Haška nebo Smetanu. Velkou propagaci naší zemi zde v posledních letech udělal i Pavel Nedvěd.

Znalosti Číňanů o České republice a o Češích jsou tak nyní mnohem hlubší než kdy předtím. Napomáhá tomu samozřejmě i vztah mezi prezidenty obou zemí. Prezident Zeman navštívil Čínu několikrát a čínský prezident Xi Jinping strávil tři dny na státní návštěvě v Praze v roce 2016.

Významnou součást českého vývozu do Číny tvoří strojírenství, zatímco Čína prodává počítače, mobilní telefony a podobné výrobky. V jakých průmyslových odvětvích spatřujete největší potenciál?

Velký prostor pro spolupráci vidím zejména v digitální a technologické oblasti - digitální ekonomika v Číně roste neuvěřitelným tempem. Pro představu - mnohokrát se mi stalo, že jsem ve frontě na kávu v kavárně Starbucks jediným, kdo vytahuje peněženku, ostatní platí vždy jen s pomocí mobilního telefonu. I čínské babičky prodávající zeleninu na tržnici sbírají většinu plateb přes telefon.

Automobily Škoda a výrobky z českého křišťálu patří mezi nejpopulárnější české produkty na čínském trhu. Rychle roste český online cestovní portál Kiwi.com, daří se tu brněnskému výrobci mikroskopů Tescan, výrobci klavírů Petrof , firmě AlpinePro nebo společnosti Home Credit.

Příležitosti trhu mohou být prozkoumány na blížící se první výstavě China International Import Expo v Šanghaji, která se uskuteční již nyní, v listopadu....

Importní Expo je rozhodně krokem správným směrem, který by měl vést k postupnému vyrovnávání obchodní bilance ČLR vůči mnoha dalším státům světa, včetně ČR. Evropské podniky by samozřejmě velmi uvítaly, aby se Čína rychleji otevírala zahraniční konkurenci. Česká republika má v rámci Expa velké ambice, s prezidentem Zemanem by do Šanghaje měly přijet desítky českých společností.

Myslíte si, že čínský trh je otevřen pro všechny?

Čínský trh patří mezi nejsložitější trhy na světě. O čínského zákazníka se v současnosti bijí nejvýznamnější světové i domácí společnosti ve všech myslitelných segmentech trhu. Obrovská konkurence, složité regulatorní prostředí, odlišná kultura, to vše je z pohledu českých firem třeba zvažovat při vstupu na trh. Šanci uspět zde mají firmy s vynikajícím produktem, dostatkem finančních prostředků na marketing a s příslovečnou budhistickou trpělivostí, neb úspěch v Číně přichází pomalu.

Na čínském trhu stále chybí české pivo...

To mě mrzí snad nejvíce. Působil jsem v minulosti v Severní Americe, kde je české pivo obrovským pojmem. Zde zatím mnoho zákazníků nedokáže rozlišit kvalitu od šikovného marketingu a v tom mají mnozí světoví výrobci nad těmi českými zatím náskok. Pevně ale věřím, že v blízké budoucnosti si čínský spotřebitel k českému pivu najde cestu – už proto, že za mnoha českými značkami je skvělý, historií prodchnutý příběh – a na příběhy čínští zákazníci dobře slyší. Právě tento měsíc pomáháme s otevíráním čínského trhu plzeňskému Prazdroji, který by se do konce roku měl čepovat již ve více než dvou stovkách restaurací. Obecně zde platí, že pokud je na světě něco nejlepšího či nejznámějšího, v Číně si to svého zákazníka najde. A české pivo má ve světové špičce jen velmi málo konkurentů. 

Které místo v Šanghaji máte nejraději?

Mým nejoblíbenějším místem v Šanghaji je 100 let stará bývalá rezidence meziválečného premiéra a posléze prezidenta, Duana Qiruiho, který je shodou okolností předkem mé manželky. Rozlehlá vila je zasazena do krásné zahrady ve staré Šanghaji. Mnoho lidí říká, že Šanghaj je Paříží východu, ale když jsem poprvé viděl šanghajské mrakodrapy, bylo mi jasné, že Šanghaj získala přezdívku Paříž východu před 100 lety, zatímco nyní je spíše New Yorkem z 21. století. Když už jsme u té Paříže - mnozí ji považují za nejromantičtější město na světě…to sedělo také spíše před 100 lety. Nyní je nejromantičtějším městem na světě Praha!


BOX

Richard Krpač (49)

1994 - 2018 Ministerstvo zahraničních věcí ČR

1994 - 1999 Právní poradce, Ministerstvo zahraničních věcí, Praha, ČR

1999 - 2004 Konzul, Velvyslanectví ČR, Washington, USA

2004 - 2007 Tiskový odbor, zástupce mluvčího, mluvčí a.i.; Ministerstvo zahraničních věcí, Praha, ČR

2007 - 2011 Generální konzul Toronto, Kanada

2013 - 2014 Zástupce vedoucího ekonomické sekce, velvyslanectví ČR, Peking, Čína

2014 – 2018 Generální konzul, Šanghaj

 

Vzdělání:

1987 - 1993 Právnická fakulta, Masarykova univerzita, Brno

1995 - 1996 Právnická fakulta University of Hull, Kingston upon Hull, UK

 

S americkou manželkou čínského původu má tři syny