česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
lipa_learning_china_joy_2017
Foto: Generální konzulát ČR v Šanghaji
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České výukové programy se v Číně líbí. Nově je nabízí i místní online tržiště s aplikacemi pro Android

Poslední červencový týden je v Šanghaji již tradičně zasvěcen fanouškům mobilních her. Český herní software na veletrhu China Joy samostatně reprezentovala LIPA Learning, která vyvíjí vzdělávací aplikace pro děti. Firma pojala svůj zájem o čínský trh vážně. Jezdí do Číny pravidelně, najala si čínskou zástupkyni a využila možnosti zřídit si kancelář v šanghajském softwarovém parku. Nyní její úsilí přináší první ovoce. Aplikace LIPA Learning jsou nově k dispozici na herní platformě app storu firmy Lenovo. O čínský herní trh se ale zajímají i další české firmy, třeba TechSophia. Její zástupce žije druhým rokem v Chang-čou poblíž Šanghaje, kde pracuje na výzkumu vlivu ICT na učební proces předškoláků.

Čínský herní sektor zahraniční firmy zajímá

Zatímco Šanghaj na konci letošního července přepisovala 145 let starý teplotní rekord, místní výstaviště hostilo herní konferenci a veletrh. China Joy Digital Entertainment Conference and Expo (27. – 29. července) již po několik let patří mezi přední herní eventy, kde asijské firmy nesmějí chybět. Stejně jako každý rok, i letos se zde diskutovalo o horkých novinkách v herním průmyslu.

V posledních letech se o China Joy čím dál víc zajímají i západní firmy, které by rády ukrojily alespoň kousek z velkého koláče čínského herního průmyslu.  Již loňský veletrh, kde se prezentovaly české firmy na společném stánku díky projektu na podporu ekonomické diplomacie ministerstva zahraničních věcí (PROPED), ukázal, že čínský sektor herní zábavy je v plné síle. Letošní 14. ročník, kde se představily domácí i světové špičky v oboru (Intel, Microsoft, NVIDIA, AMD, Crytek, Epic a překvapivě také Google se svou platformou Google Play, která je v Číně blokovaná), potvrdil velký zájem zahraničních herních firem o Čínu. Zatímco menší studia, jako je česká LIPA Learning, by zde chtěla navázat kontakty s místními poskytovateli herního obsahu, velcí hráči zvažují i investice. Podle informací serveru A90sKid.com na Čínu nyní připadá čtvrtina celosvětových příjmů v gamingovém odvětví. Na konci příštího roku má domácí herní průmysl generovat 30 mld. USD ročně.

Od Šanghaje přes Šen-čen až do Lenova

Česká vzdělávací firma LIPA Learning se do Číny poprvé vydala přesně před rokem, kdy se v červenci 2016 prezentovala na stánku, který pro české firmy na veletrhu China Joy připravil Generální konzulát ČR v Šanghaji společně s místním zastoupením agentury CzechInvest. Následovala její účast na veletrhu Hi-Tech Fair v Šen-čenu, kde českou účast organizovalo Velvyslanectví ČR v Pekingu a zastoupení CzechTrade v Kantonu. Své kontakty na čínském trhu v mezidobí rozvíjela přes čínskou zástupkyni a kromě toho využila nabídky ročního bezplatného pronájmu kanceláře v šanghajském softwarovém parku pro dvě české firmy. Tato možnost vyplynula z výsledků ICT semináře v Šanghaji , který v říjnu 2015 uspořádal generální konzulát a agentura CzechInvest.

Paralelně se svou letošní účastí na veletrhu společnost informovala, že se dohodla s čínským Lenovem, které bude ve svém app storu nabízet její produkty. Existence mnoha samostatných app storů na platformě Android je pro Čínu typická. Nahrazující zde blokovaný Google Play a provozují je místní hlavní hardwaroví i softwaroví hráči.  K odlišnostem místního trhu dodává Matouš Márai z LIPA Learning: „Čínský trh pro nás představuje obrovský potenciál pro globální rozvoj předškolního vzdělávání. Při prezentaci aplikací pro Čínu je esenciální produkty silně lokalizovat. Nelze aplikovat evropský či severoamerický model, který nám na jiných trzích fungoval. Nejedná se pouze o lokalizaci jazyka, ale o celkové přizpůsobení obsahu kulturním podmínkám země.“

Další české firmy také hledají příležitosti

Generální konzulát je také v kontaktu s firmou TechSophia, která se podobně jako LIPA Learning snaží rozvíjet dětské schopnosti formou výukových aplikací. Zástupce firmy Marek Pekárek žije se svou rodinou od loňského roku v Chang-čou v provincii Če-ťiang. Pracuje zde na výzkumu vlivu moderních technologií na učební proces předškolních dětí. Mimo to se jeho firma snaží navázat kontakty i s čínskými partnery. „Zájem o čínský trh máme veliký. Finišujeme s čínskou lokalizací našeho produktu pro předškoláky, který testujeme v čínských vzdělávacích centrech. Zároveň jsme dokončili českou verzi aplikace pro domácí učení matematiky podle Hejného metody. Zvažujeme, že ji v Číně také představíme“ doplňuje Marek Pekárek.

Rostoucí čínský herní trh však přitahuje i další firmy z Česka. V říjnu 2015 se na českých ICT seminářích v Pekingu a Šanghaji prezentovaly firmy Warhorse, Good AI a Keen Software House. Na dále již zmiňovaném „herním PROPED“ v červenci 2016 to byly společnosti LIPA Learning a Bohemia Interactive.


Zajímavá Vás čínský herní sektor? Ozvěte se nám. V případě většího zájmu českých firem zkusíme opět navrhnout českou účast na herním veletrhu China Joy v červenci 2018 formou projektu na podporu ekonomické diplomacie.

Autor: Štěpán Vojnár, Generální konzulát ČR v Šanghaji, konzul pro obchod, ekonomiku, kulturu a školství