български  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Ministry of Transport and Communications Bulgaria
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Bulharsko hodlá investovat do železniční infrastruktury 3,3 mld. EUR

(Archivní článek, platnost skončena 31.07.2021 / 16:39.)

Bulharská vláda plánuje mezi lety 2021 a 2027 investovat do výstavby železniční infrastruktury v zemi přibližně 6,5 mld. BGN (3,3 mld. EUR) s využitím fondů EU. Některé projekty by mohly využít unijní financování v rámci operačního programu Dopravní propojení (Transport Connectivity 2021-2027). Vláda již před několika dny oznámila, že zajistí ve formě spolufinancování 168,1 mil. BGN pro dva klíčové projekty, jež mají využít prostředky z fondů EU, a to rekonstrukce železničních křižovatek poblíž hlavního města Sofie a druhého největšího města v zemi, Plovdivu. S ohledem na schopnosti českých firem i jejich tradiční účast na budování a modernizaci železniční infrastruktury se jedná o potenciálně zajímavou oblast uplatnění, na což upozorňuje i připravované vydání Mapy strategických příležitostí MZV ČR pro tento rok.

Mezi projekty, u nichž se počítá s využitím evropských fondů z operačního programu Dopravní propojení 2021-2027, patří druhá část modernizace železničního úseku Elin Pelin - Kostenec, modernizace železniční trati spojující hlavní město Sofii s nedalekým městem Pernik, jakož i dostavbu železniční infrastruktury na trati Karnobat - Sindel. Konkrétní rozdělení projektů podle financování ze státního rozpočtu a fondů EU bude teprve upřesněno.

Podle ředitelky strategického rozvoje a investičních projektů státem vlastněné Národní společnosti pro železniční infrastrukturu (NRIC) se předpokládá i rozvoj železničních uzlů v městech Ruse, Varna a Gorna Orjachovica, spolu s výstavbou propojení mezi přímořským Burgasem a druhým největším městem v zemi, Plovdivem, přičemž by došlo i ke spojení jejich letišť. NRIC hodlá také kandidovat na financování z EU pro vybudování železničního propojení mezi městem Dragoman v sofijské oblasti a hranicí se Srbskem.

Státní železnice i železniční infrastruktura v Bulharsku patří mezi prioritní oblasti, kam je v posledních letech a také podle plánů do budoucna směřován značný objem finančních prostředků. Pro české firmy to může znamenat zapojení jak do obnovy vozového parku (lokomotivy, vagóny), tak i při budování a modernizaci infrastruktury (od výstavby přes modernizaci až po traťové zabezpečení).

Autor: Ing. Petr Vávra, zástupce velvyslance