česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Zápis manželství uzavřeného ve Švédsku

Informace o zápisu manželství a vystavení českého oddacího listu.

K žádosti o vystavení českého oddacího listu se předkládají níže uvedené doklady, všechny dokumenty musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích:

  1. zápis o uzavření manželství (žádost o zápis uzavření manželství) Žádost o zápis uzavření manželství (DOCX, 55 KB);
     
  2. švédský oddací list „personbevis“ (byl-li sňatek uzavřen ve Švédsku) opatřený vydávajícím orgánem vícejazyčným formulářem pro Českou republiku (příloha „bilaga" č. IV), případně úředním překladem do českého jazyka. Vícejazyčný formulář připojí na vaši žádost vydávající úřad (Skatteverket) - viz informace o nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191ze dne 6. července 2016;
     
  3. švédský dokument "Vigselbevis" s uvedením místa sňatku, který vydávají individuálně různé instituce; tento dokument se vydává pouze ve švédském jazyce a není potřeba ho překládat;
     
  4. platný cestovní pas ČR nebo občanský průkaz ČR k prokázání totožnosti;
     
  5. český rodný list;
     
  6. doklad prokazující státní občanství ČR (platný cestovní pas ČR, občanský průkaz ČR, osvědčení o státním občanství ČR, listina o udělení státního občanství ČR); pokud žadatel tento doklad nemá, požádá souběžně o zjištění českého státního občanství a vystavení osvědčení o státním občanství ČR;
     
  7. rozsudek soudu ČR o rozvodu předcházejícího manželství s doložkou o nabytí právní moci; Pokud občan ČR uzavíral manželství jako rozvedený a manželství českého občana bylo rozvedeno ve Švédsku po 1.5.2004 předkládá občan rozsudek švédského soudu o rozvodu s doložkou o nabytí právní moci a osvědčení dle nařízení Rady ES č. 1347/2000 ze dne 29. 5. 2000, resp. nařízení Rady ES č. 2207/2003 ze dne 27. 11. 2003 s úředním překladem do českého jazyka. Na tyto výše uvedené švédské doklady není třeba pořizovat apostilní doložku;
     
  8. úmrtní list bývalého manžela nebo rozsudek soudu o prohlášení manžela za mrtvého s doložkou nabytí právní moci, pokud státní občan ČR uzavíral manželství jako ovdovělý;
     
  9. příjmení žen – občanek ČR se tvoří v souladu s pravidly českého pravopisu, obvykle koncovkou – ová. Na žádost ženy může být příjmení zapsáno do matriky (oddacího listu) v mužském tvaru.

Cizozemský oddací list potřebný k provedení zápisu matriční události je součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně, žadatelům se nevrací. Cizozemské doklady musí být rovněž přeloženy do českého jazyka.  To neplatí, jedná-li se o švédský matriční doklad opatřený vydávajícím úřadem vícejazyčným formulářem pro Českou republiku.

Vyřízení žádosti trvá cca 3 - 4 měsíce. Podle složitosti jednotlivých matričních případů mohou být požadovány další doklady nutné k žádosti a je možná i delší lhůta zpracování.

Matriční události občanů ČR (sňatek, narození, úmrtí), ke kterým došlo v cizině, je třeba zapsat do zvláštní matriky vedené Úřadem městské části Brno-střed. Zápis se provádí na základě žádosti. Žádost se podává v zahraničí u zastupitelského úřadu ČR podle místa trvalého bydliště žadatele v zahraničí, případně v ČR u kteréhokoli matričního úřadu. Z důvodu nutnosti ověření podpisu žadatele se žádost podává osobně. Termín návštěvy velvyslanectví je nutné dohodnout předem.

Úřední hodiny konzulárního úseku pro veřejnost (po předchozím objednání)

Úřední hodiny konzulárního úseku pro veřejnost:
pondělí + středa 9:00–12:00 
úterý + čtvrtek 13:30–16:00

Návštěvu je nezbytné sjednat e-mailem na adrese: stockholm.consulate@mzv.gov.cz

V případě problémů s e-mailovou komunikací volejte:
+46 8 44 04 212, 8 44 04 219.

Úřední hodiny pro veřejnost jsou určené pro osobní schůzky za účelem úředního jednání. Telefonické dotazy, prosíme, směřujte mimo tyto úřední hodiny.

Správní poplatky

Poplatky za správní úkony jsou stanoveny Zákonem o správních poplatcích v českých korunách. 

Poplatek za zápis do zvláštní matriky Brno je 200 CZK (cca 95 SEK).
Ověření kopie oddacího listu je 150 CZK (cca 72 SEK). 

Úhrada poplatků je možná platební kartou, ve vyjímečných případech i v hotovosti ve švédských korunách. Výše poplatku v SEK se mění každý měsíc podle aktuálního valutového kurzu - pro zjištění platných sazeb kontaktujte konzulární oddělení.

Oddací list je nutné vždy vyřídit před podáním žádosti o nový cestovní pas. Upozorňujeme na zákonnou skutečnost, že v případě změny příjmení po sňatku dojde 3 měsíce po uzavření manželství k zneplatnění původního cestovního pasu (podobné zneplatnění se týka občanského průkazu). 

Výše uvedené platí obdobně i pro zápis registrovaného partnerství.