česky  по-русски 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Pragoimex
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Vrátí se české tramvaje do Taškentu?

Ministerstvo dopravy Uzbekistánu prezentovalo nový návrh Koncepce rozvoje městské dopravy a silniční infrastruktury na období 2022-2025. V Taškentu (a dalších uzbeckých městech) probíhá masivní výstavba nových obytných čtvrtí, kde je nutné zajistit veřejnou dopravu. To vyžaduje radikální revizi stávajících tras, výstavbu nových zastávek, cyklotras a další řešení tak, aby byla uspokojena poptávka po dopravních službách a došlo ke zlepšení jejich kvality. Uzbekistán přiznává, že v mnohých oblastech zaspal. Vedení země má nyní zájem o ekologickou dopravu vhodnou pro místní podmínky a klima. Prezident Uzbekistánu Š. Mirzijojev prohlásil, že chce, aby se do hlavního města Uzbekistánu vrátily tramvaje, což skýtá velkou příležitost pro české firmy.
 

Mezi hlavní problémy městské dopravy Taškentu patří:

• zastaralá síť pozemní veřejné dopravy, která není schopna plně uspokojit potřeby obyvatel a neefektivně využívá vozový park,

• ve městě není dostatek druhů veřejné dopravy a dopravních uzlů,

• velmi nízká úroveň digitalizace, bezpečnosti apod.,

• v důsledku zastaralého systému řízení dopravy jsou na ulicích a křižovatkách časté dopravní zácpy, dopravní proudy nejsou správně rozloženy.

Pro řešení těchto problémů Koncepce rozvoje městské dopravy a silniční infrastruktury navrhuje realizaci několika rozsáhlých projektů. V letech 2022-2025 je plánováno uspořádání 11 hlavních tras, 15 okružních tras, 92 spojovacích tras a 42 zásobovacích tras pro novou síť pozemní veřejné dopravy ve městě. Náklady na projekt jsou odhadovány na 376 tisíc USD. Kromě toho se na základě jednotných standardů plánuje výstavba 1160 nových autobusových zastávek v hodnotě více než 2 miliony USD.

Perspektivní jsou takové projekty, jako je zavádění pokročilých informačních technologií pro digitalizaci dopravního systému, rozvoj pěší a cyklistické infrastruktury s využitím „chytrých technologií“ apod.

Přinese modernizace vozového parku šanci pro české tramvaje?

Koncept věnuje velkou pozornost „ekologizaci“ vozového parku prostřednictvím nákupu nových autobusů a elektrobusů. Během čtyř let se plánuje nákup 1 043 nových autobusů a elektrobusů v hodnotě přes 276 milionů USD. Vyřazené autobusy z Taškentu by měly být bezplatně převedeny do regionů Uzbekistánu. K 1. srpnu měl taškentský dopravní podnik „Toshshahartranskhizmat“ celkem 1179 autobusů. Jako průměrná životnost těchto autobusů je uváděno cca 7,3 roku, ale téměř 30 % z nich je v provozu déle než 10 let. Taškentské metro má 264 vozů, přičemž 60 % vozového parku je v provozu déle než 30 let.

V poslední době se mezi odborníky stále častěji diskutuje také možný návrat tramvajové dopravy do hlavního města Taškentu. K tomu se velmi pozitivně vyjádřil i prezident Uzbekistánu Š. Mirzijojev, který po prohlídce českých tramvají v Samarkandu prohlásil, že chce, aby se opět vrátily i do Taškentu. Mezi hlavní výhody tohoto druhu dopravy patří dlouhá životnost, komfort pro cestující, dostatek elektrické energie, šetrnost k životnímu prostředí a další. Historie tramvají v Taškentu skončila poměrně překvapivě po 115 letech provozu v květnu 2016. Do té doby jezdily v Taškentu moderní „zlaté“ tramvaje Vario LF, dovezené z ČR v roce 2012. Tramvajové trati byly bez jakékoliv koncepce a náhradního řešení zrušeny a české tramvaje byly po 4 letech provozu v hlavním městě odvezeny do Samarkandu. Tam na jediné lince jezdí dodnes, a proto stále probíhají diskuze o možném rozšíření tramvajových linek i v Samarkandu.

Jaký zvolit postup pro uplatnění?

Investiční projekty, tendery a další příležitosti jsou oficiálně zveřejňovány přes uzbecký portál http://exarid.uzex.uz/ru nebo na stránkách jednotlivých úřadů a organizací. V ideálním případě vše probíhá tak, že potenciální investor nebo zahraniční společnost podá žádost o účast dle publikovaných podmínek. Účastníky vybírá speciálně jmenovaná komise a následně jsou s příslušným ministerstvem či úřadem koordinovány jednotlivé detaily projektu. Existují zákony upravující tyto procesy, ale nejdůležitějším aspektem je koordinace všech podmínek se správou města / regionu (khokimijaty). Vzhledem ke složitosti procesu doporučujeme být v úzkém kontaktu s místním partnerským subjektem, případně mít svého zástupce na místě. Na dálku je téměř nereálné cokoliv vyřešit a je potřeba brát ohled na místní tradice a obrnit se trpělivostí při navazování kontaktů v Uzbekistánu.

Vzhledem k tomu, že Česká republika má v Uzbekistánu dobré jméno a české firmy v oboru dopravy a dopravní infrastruktury bohaté zkušenosti, mají české podniky reálnou šanci uspět. Při veškerých podnikatelských aktivitách je možné využití asistence Zastupitelského úřadu ČR v Taškentu.

Nikola Hrušková, ekonomická diplomatka, Zastupitelský úřad ČR v Taškentu