english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Podání žádosti o cestovní pas

Žádosti o vydání cestovního pasu se přijímají pouze v době úředních hodin konzulárního oddělení po předem sjednané schůzce. Výdej zhotovených pasů je každý pátek
v době mezi 9.00 hod- 12:00 hod. 

Žádost o nový cestovní pas je třeba předložit tři měsíce před uplynutím jeho platnosti. Pokud již nemáte platný český občanský průkaz ani platný český cestovní pas je třeba prokázat
české občanství. Žádost o osvědčení o státním občanství ČR lze podat na Velvyslanectví  v Tel Avivu. Osvědčení o státním občanství je platné pouze 1 rok od data jeho vydání. Jinak je potřeba nejprve požádat o vydání nového. Děti narozené v zahraničí musí mít český rodný list vydaný zvláštní matrikou v Brně.


Osoby, které uzavřely sňatek v zahraničí, musí mít český oddací list vydaný zvláštní matrikou v Brně. V případě, že manželství bylo rozvedeno, musí být na oddacím listu poznámka o rozvodu.

Máte-li pochybnosti o správnosti údajů vedených o Vaší osobě v informačním systému evidence obyvatel, doporučujeme nejprve provést předběžné prověření osobních údajů (tzv. prevalidace dat).

Cestovní pasy vydávané občanům ČR obsahují strojově čitelné údaje a nosič dat s biometrickými údaji (zobrazení obličeje, otisky prstů) a podpis držitele. Otisky prstů se musí odebrat každému držiteli staršímu 12 let. Podpisem se ze zákona rozumí písemné vyjádření jména a příjmení, případně jen příjmení držitele. Podpis držitele se aplikuje i u školou povinných dětí (starších 5 let). Z těchto důvodů je tedy nezbytná i přítomnost takového dítěte při podání žádosti.

Cestovní pas se vydává s územní platností do všech států světa a s dobou platnosti 10 let, občanům mladším 15 let s platností 5 let.

Žádosti o cestovní pas je možné podat na konzulárním oddělení našeho velvyslanectví v úředních hodinách po objednání emailem (adresa: consular_telaviv@mzv.cz)

Převzetí nově vydaného cestovního pasu probíhá bez objednání.

Cestovní pas lze převzít u orgánu, u kterého byla podána žádost o jeho vydání, tj. na konzulárním oddělení našeho velvyslanectví, nebo u orgánu v ČR, který cestovní pas vydává (úřad místa trvalého pobytu v ČR).

Místo převzetí musí žadatel určit již při podání žádosti.

Zastupování na základě plné moci je pro podání žádosti o cestovní pas vyloučeno, o cestovní pas s biometrickými prvky žádá český občan OSOBNĚ.

Náležitosti k podání žádosti o vydání cestovního pasu

A. doklady prokazující údaje zapsané v cestovním pase

  • žadatel má platný občanský průkaz nebo platný cestovní pas ČR

Žadatel předloží pouze platný občanský průkaz nebo cestovní pas ČR. Pokud od jeho vydání nastaly změny v osobních údajích uváděných v cestovním pase (jméno, příjmení, datum a místo narození, rodné číslo), bude požadováno jejich prokázání českou veřejnou listinou (např. opraveným rodným listem, oddacím listem při změně příjmení ženy, dokladem o rodném čísle, dokladem o změně jména nebo příjmení).

  • žadatel nemá platný občanský průkaz ani cestovní pas ČR

Žadatel předloží cizozemský doklad totožnosti (nizozemský cestovní pas, občanský průkaz nebo kartu povolení k pobytu občana EU) a české matriční doklady (rodný list, oddací list, doklad o rodném čísle, doklad o změně jména nebo příjmení apod.). Zároveň musí žadatel předložit osvědčení o státním občanství ČR, které nesmí být starší než 1 rok od data jeho vydání. Pokud žadatel takovým osvědčením nedisponuje, musí před podáním žádosti o cestovní pas nejprve o osvědčení o státním občanství požádat.

  • žádost podává zákonný zástupce občana mladšího 15 let nebo občan starší 15 let, ale mladší 18 let

Zákonný zástupce nezletilého prokáže svou totožnost a oprávnění k podání žádosti za občana mladšího 15 let (doklad totožnosti zákonného zástupce a český rodný list dítěte). Dále je třeba předložit doklad totožnosti nezletilého, případně osvědčení o státním občanství ČR nezletilého (osvědčení nesmí být starší než 1 rok!). Podává-li žádost občan starší 15 let, ale mladší 18 let, musí být přítomen jeho zákonný zástupce, aby vyjádřil souhlas s podáním takové žádosti o cestovní pas.

B.  1 fotografie o rozměru 5 x 5 cm (fotografie se během podání žádosti skenuje)

Jelikož se fotografie se během podání žádosti zpracovává výpočetní technikou, její kvalita je velmi důležitá pro bezproblémové přijetí žádosti. Šablonu a další informace k požadavkům na fotografii naleznete na:

http://www.mzv.cz/file/146556/Sablona_pro_biometricke_fotografie.pdf.

V Tel Avivu lze využít služeb fotografického shopu na adrese Ibn Gabvirol 80, či Ibn Gabvirol 31. Pokud využijete služeb jiného fotografického studia, doporučujeme vytisknout šablonu a přinést ji k fotografovi a zdůraznit, že žádáte fotografii rozměru 5x5cm dle přiložené specifikace (text je i v angličtině).  Jedná se o čtvercový formát fotografie, tak to lze nejlépe před platbou ve fotolabu rozpoznat.

Pokud aplikace, kterou zastupitelské úřady v agendě cestovních dokladů při skenu používají, fotografii odmítne, musí být podání žádosti přerušeno až do doby, než klient předloží vyhovující fotografii.

Lhůty a poplatky

Správní poplatek se vybírá v hotovosti nebo platební kartou při podání žádosti o cestovní pas. Aktuální výši poplatku naleznete na webových stránkách našeho velvyslanectví v kapitole Konzulární informace - Sazebník konzulárních správních poplatků.

Je-li žádost o vydání cestovního pasu podána na ZÚ, faktická doba pro pořízení cestovního pasu je delší než v případě podání žádosti v ČR. Důvodem je zasílání vyrobeného cestovního pasu úřadem v ČR na zastupitelský úřad. Jsou-li žádost a její náležitosti v pořádku, bývá nový cestovní pas doručen obvykle do dvou měsíců od podání žádosti. Řízení o vydání cestovního pasu vždy vede úřad v ČR příslušný dle místa trvalého pobytu žadatele, nebo pokud takový pobyt nemá, podle místa jeho posledního trvalého pobytu. Zastupitelský úřad je tedy pouze místem pro podání žádosti a případně pro předání nového cestovního pasu.

Převzetí cestovního pasu

Nový cestovní pas lze převzít na našem úřadě v úředních hodinách konzulárního oddělení. Občan starší 15 let převezme cestovní pas osobně. Cestovní pas občana mladšího 15 let převezme jeho zákonný zástupce. Při převzetí je nutné předložit platný doklad totožnosti a vrátit původní cestovní pas nebo cestovní průkaz.

POZOR! Platnost cestovního dokladu ČR končí, mimo jiné, uplynutím doby 3 měsíců ode dne změny příjmení občana, např. pokud k ní došlo v souvislosti s uzavřením manželství občana.

přílohy

Požadavky na biometricke fotografie 71 KB PDF (Acrobat dokument) 22.10.2008