english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Žádost o vystavení českého oddacího listu

Informace o zápisu manželství a vystavení českého oddacího listu

K žádosti o vystavení českého oddacího listu se předkládají níže uvedené doklady, všechny dokumenty musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích. Veřejné listiny vydané v Izraeli musí být opatřeny apostilní doložkou, kterou vydává Ministerstvo zahraničních věcí Izraele v Jeruzalémě. Poté musí být veřejná listina přeložena do českého jazyka. Seznam oficiálních tlumočníků a překladatelů naleznete v odkazu "překladatelé".

Následující postup se vztahuje pouze na případy, kdy je třeba vystavit tzv. prvopis, tj. první český oddací list. V případě, že je příslušná matriční událost již v ČR zaregistrována a potřebujete pouze nový (tedy další) matriční dokument, je třeba požádat o vystavení duplikátu (viz. článek "jak požádat o vydání duplikátu matričního dokladu").

K žádosti je nutné předložit následující podklady:

  1. vyplněný formulář (žádost o zápis uzavření manželství (DOC, 47 KB); z důvodu nutnosti ověření podpisu žadatele se žádost podává osobně.
  2. izraelský oddací list opatřený apostilní doložkou (ověření pravosti dokumentu) s úředním překladem do českého jazyka, přeložena musí být i apostilní doložka;
  3. platný cestovní pas ČR nebo občanský průkaz ČR k prokázání totožnosti;
  4. český rodný list;
  5. doklad prokazující státní občanství ČR (platný cestovní pas ČR, občanský průkaz ČR, osvědčení o státním občanství ČR, listina o udělení státního občanství ČR); pokud žadatel tento doklad nemá, požádá souběžně o zjištění českého státního občanství a vystavení osvědčení o státním občanství ČR;
  6. rozsudek soudu ČR o rozvodu předcházejícího manželství s doložkou o nabytí právní moci; pokud občan ČR uzavíral manželství jako rozvedený a manželství českého občana bylo rozvedeno v Izraeli, musí být izraelský rozvodový rozsudek uznán Nejvyšším soudem ČR v Brně (Burešova 20, Brno, tel.: 00420/541 593 111, www.nsoud.cz).
  7. úmrtní list bývalého manžela nebo rozsudek soudu o prohlášení manžela za mrtvého s doložkou nabytí právní moci, pokud státní občan ČR uzavíral manželství jako ovdovělý;
  8. příjmení žen – občanek ČR se tvoří v souladu s pravidly českého pravopisu, obvykle koncovkou –ová. Na žádost ženy může být příjmení zapsáno do matriky (oddacího listu) v mužské podobě. Prohlášení může dodatečně učinit i žena, jejíž příjmení je v matriční knize již zapsáno.
  9. Správní poplatky: správní poplatky se hradí dle platného sazebníku konzulárních poplatků za podání žádosti o zápis uzavření manželství do zvláštní matriky v Brně vedené Úřadem městské části Brno-střed.

Cizozemský oddací list potřebný k provedení zápisu matriční události je součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně, žadatelům se nevrací. Cizozemské doklady musí být rovněž přeloženy do českého jazyka.

Vyřízení žádosti trvá cca 5-6 měsíce. Podle složitosti jednotlivých matričních případů mohou být požadovány další, ke zpracování nutné doklady a je možná i delší lhůta zpracování.

Pokud došlo po sňatku ke změně příjmení žadatele/ky, cestovní doklad či občanský průkaz pozbývá platnosti do 3 měsíců ode dne uzavření manželství a automaticky se musí žádat o nové osvědčení o státním občanství ČR.

Matriční události občanů ČR,  ke kterým došlo v cizině, se podává v zahraničí u zastupitelského úřadu ČR podle místa trvalého bydliště žadatele v zahraničí, případně v ČR u kteréhokoli matričního úřadu.