english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Izrael se rozhodl otevřít trh s kosmetikou

Izraelské ministerstvo zdravotnictví dosáhlo společně s ministerstvem hospodářství a průmyslu dohody, která umožní reformu trhu s kosmetikou a toaletními potřebami. Tato reforma by měla uvolnit dosud centralizovaný trh s kosmetikou, který je charakterizován mnoha dovozními překážkami nahrávajícími výlučným dovozcům, a v důsledku relativně vysokými cenami produktů této kategorie.
 

Již v srpnu loňského roku oznámilo ministerstvo zdravotnictví záměr liberalizovat dovozní politiku, ten se ale týkal pouze parfémů a tuhých mýdel. Dovoz deodorantů, kosmetiky, zubních past a ostatních výrobků, které při použití vstupují do úst jejich uživatelů, však zůstal striktně regulován z důvodu obav ministerstva o možný zdravotní hazard spojený s užíváním těchto produktů.

Studie zpracovaná ministerstvem financí poukazuje na nekalé praktiky ze strany exkluzivních dovozců kosmetiky, kteří prodávají Izraeli za mnohem vyšší ceny než jiným zemím. Dle této studie zaplatí Izraelci za toaletní potřeby v průměru o 62% více, než v ostatních zemích OECD. Pro ilustraci uvádí studie cenu zubní pasty Colgate Optic White, která stojí v Polsku 4,20 šekelů (26 korun), zato v Izraeli více než trojnásobných 15,40 šekelů (94 korun).

Reforma trhu, který vygeneruje dle odhadů 8,6 miliardy šekelů (52,5 mld. korun) ročně, je postavena na zásadách pokročilé regulace Evropské unie při vytváření bezpečnostních mechanismů a při přijímání standardů Evropy a rozvinutých zemí. To umožní, aby produkty vstoupily na trh po krátkém a jednoduchém procesu, který nahradí stávající komplikované procedury. Tato reforma by měla přinést větší nabídku kosmetických produktů na izraelský trh a především snížení cen stávající kosmetiky v důsledku konkurenčního tlaku způsobeném podporou paralelních dovozů.  Liberalizace trhu s kosmetikou tak následuje tzv. „Cornflakes Law“ z loňského roku, ve kterém byly uvolněny bariéry při dovozu různých suchých potravinářských výrobků jako těstoviny nebo snídaňové cereálie - segmentu, ve kterém tisíce Izraelců objednávali levnější produkty z USA.

Nela Brádleová, Obchodně-ekonomický úsek, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu

(Zdroj: Jerusalem Post http://www.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israel-agrees-to-open-cosmetics-market-to-competition-539514)