english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Izraelci automobily nevyrábí, ale učí je vidět a samostatně v provozu rozhodovat

Jako student jsem věřil, že první transformační platformou pro umělou inteligenci budou roboti. Dnes již ale víme, že první skutečné využití umělé inteligence nastalo v automobilech.
Prof. Amnon Šašua, spoluzakladatel, předseda a CTO, Mobileye

Mobileye je nejúspěšnějším izraelským „startupem“ poslední dekády. Základy technologie pokročilého systému asistence řidičům (Advanced Driver Assist Systems – ADAS) od Mobileye vznikly na Hebrejské univerzitě v roce 1999. Z nadějného startupu se během deseti let od získání první významné kapitálové injekce (130 mil. USD od Goldman Sachs v roce 2007) stal průkopník technologie, která v reálném čase snímá, analyzuje a vyhodnocuje překážky před vozidlem a prokazatelně tak přispívá ke snížení nehodovosti.

Podstatou systému je jediná kamera a čip EyeQ, který Izraelci vyvinuli ve spolupráci se společností Philips. Právě jednoduchost a nízká cena zařízení přispěly k jeho rychlému rozšíření v automobilovém průmyslu. Řada výrobců, mezi nimiž je například i Volkswagen, integruje technologii Mobileye do balíčku asistenční výbavy (funkce pokročilého adaptivního tempomatu) prémiových modelů. Zakoupit lze i samostatné zařízení, které se instaluje pod čelní sklo jakéhokoliv automobilu.

Mobileye

Mobileye

S podílem 90 % je dnes v globálním měřítku Mobileye synonymem ADAS. Firma, jejíž tržní hodnota na konci února 2017 dosahuje v přepočtu 264 mld. Kč (vs. například ČEZ aktuálně 243 mld. Kč), debutovala na New York Stock Exchange teprve v roce 2014. Důvodem zájmu investorů o akcie Mobileye není pouze technologie, jež se i z pohledu regulátora a pojišťoven mezičasem stala standardem při snižování nehodovosti, ale zejména budoucnost automobilové dopravy, která by měla spočívat v autonomním řízení vozidel.

Izraelská firma ve spolupráci s automobilkami BMW, Volvo a Tesla v posledních třech letech pokročila ve vývoji autonomního řízení vozidel natolik, že „autopilota“ lze již po technologické a bezpečnostní stránce považovat za systém srovnatelný s manuálním řízením, byť nehody se nevyhýbají ani samoříditelným vozidlům. V průměru jedna smrtelná nehoda na 100 milionů najetých kilometrů (dle statistik vozidel Tesla Model S) se zapnutým autopilotem připomíná, že technologie sama o sobě není samospásná. Výrobce vozidel ani regulátoři proto zatím nedoporučují přenechat řízení výhradně na autopilotovi. První fatální nehody vozidel Tesla Model S a následná nešťastná vyjádření automobilky na adresu selhání systému od Mobileye se v roce 2016 podepsaly pod přerušení spolupráce těchto dvou průkopníků vývoje autonomních vozidel. 

Společnost Mobileye se při dalším vývoji rozhodla spolupracovat s výrobcem procesorů Intel a s automobilkou BMW. Intel je největším zahraničním investorem v Izraeli. Z více než 10ti tisíc izraelských zaměstnanců Intelu pracují dvě třetiny ve výzkumu a vývoji. Tesla se při dalším pokračování vývoje bude spoléhat zejména na rozsáhlé zkušenosti z reálného provozu prvních semi-autonomních vozidel. Zcela odlišným směrem se ubírá společnost Google, která chce při vývoji autonomního řízení zužitkovat rozsáhlé datové podklady na bázi satelitních a leteckých snímků převedených do 3D perspektivy, resp. unikátního fotografického pokrytí silniční sítě StreetView.

Případná česko-izraelská spolupráce ve vývoji autonomního řízení by českému automobilovému průmyslu – pilíři naší ekonomiky – pomohla posunout se směrem k vyšší přidané hodnotě a k lukrativnějším částem výrobního řetězce. Možnost spolupráce s Mobileye představuje příležitost podílet se na technologické revoluci, která s příchodem autonomního řízení v nedaleké budoucnosti pravděpodobně nastane. Zatímco Tesla, Volvo a BMW v reálném provozu testují systémy klasifikace amerického regulátora NHTSA úrovně 3 a 4, aktuální vrchol dovednosti většiny ostatních automobilek, vč. ŠKODA AUTO, představují funkce adaptivního tempomatu, kontrola jízdního pruhu či pomoc při parkování, tj. systémy spadající do druhé úrovně této klasifikace.

České firmy se přitom o možnost podílet se na vývoji autonomního vozidla ucházejí již nyní. Jeden z významných subdodavatelů autoprůmyslu, francouzská společnost Valeo, má v Praze vývojové centrum. Od roku 2013 zde probíhá výzkum rozšíření schopností senzorů a softwaru pro parkovací asistenční systémy, resp. systémy aktivní bezpečnosti (například asistent jízdního pruhu, automatické nouzové brzdění, nebo varování před srážkou s autem v mrtvém úhlu). Prototypy těchto vozidel lze spatřit v běžném provozu nebo na polygonu v Milovicích. I díky úspěchům tohoto vývojového centra si Valeo upevnila přední postavení v oblasti vývoje asistenčních systémů a integrace senzorů do automobilů. Nové technologické centrum Valeo bylo otevřeno počátkem letošního roku v pražské Hostivaři. Mobileye se společností Valeo již spolupracuje na vývoji kombinovaného systému detekce překážek ve směru jízdy, a to za použití kamerové technologie a laserového skenování Valeo. Takto získaná data mají být reálnem čase zpracována mikroprocesorem EyeQ a algoritmy Mobileye.

Ministerstvo dopravy ČR v únoru 2017 oznámilo úmysl vybudovat zkušební okruh pro testování vozidel s autonomním řízením bez řidiče, který by mohl vzniknout do pěti let. Plán okruhu provozovaného státem byl představen na setkání manažerů autoprůmyslu s členy vlády v Mladé Boleslavi. Oproti ostatním zařízením v ČR a zahraničí by nový polygon měl mít bohatší vybavení především v oblasti konektivity i simulace situací, ke kterým může během jízdy dojít.

Branislav Gál, ekonomický diplomat, velvyslanectví ČR v Tel Avivu