english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Shutterstock
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

První linka strategického projektu metra v Tel Avivu byla schválena

Jedná se o velmi důležitý, strategický projekt, který, mimo jiné, propojí lékařská centra, nemocnice a obchodní centra s letištěm. Dle předních zástupců Ministerstva vnitra se jedná se o nejlepší způsob dopravy v Izraeli, který má obrovský význam pro ekonomiku i kvalitu života v důležitých oblastech. 40 kilometrů dlouhá linka M3 bude mít 25 stanic a povede ze severu z města Herzliya na jih přes Tel Aviv do města Bat Yam, s odbočkou na mezinárodní letiště Ben Gurion.

Ministerstvo financí v několika studiích spočítalo, že metro se v Tel Avivu opravdu vyplatí a projekt plánovaných 3 linek metra podpoří částkou 150 miliard NIS (967 mld. Kč) s předpokladem, že se investice v krátké době vrátí.

Bank of Israel odhaduje, že roční škody na izraelské ekonomice způsobené zácpami v regionu Tel Aviv činí 35 miliard NIS (225,85 mld. Kč) a toto číslo by se do roku 2040 zdvojnásobilo, pokud by projekt metra nebyl realizován.

Projekt metra nabízí obrovský ekonomický potenciál. Například hodnota nemovitostí v oblasti metra  vzroste o 18% - 34%. Dle předložených studií bude mít od roku 2040 metro v Tel Avivu pro Izrael hodnotu 550 miliard NIS (3.549 mld. Kč), resp. 23–34 miliard NIS (148,4–219,4 mld. Kč) ročně. Každý, do projektu metra investovaný, šekel (NIS), se v budoucnu vrátí 2,5x - 3,5x, což je pouze předběžný odhad. Ekonomická návratnost však bude mnohem vyšší. Hlavní úsporou, kterou metro přinese, je doba jízdy. Odhaduje se, že celková ztráta, kdy lidé cestují v dopravní zácpě, činí 7–12 miliard NIS (45-77,4 mld. Kč) ročně, které se tímto způsobem ušetří. Dalšími úsporami jsou: přeprava zboží, pozemky pro parkování, méně dopravních nehod, snižování znečištění ovzduší, stimulace rozvoje a výstavby nemovitostí podél cest a v blízkosti stanic. Od roku 2040 se předpokládá nárůst ročního izraelského HDP, v souvislosti s výstavbou metra, o 1% až 4,5% , resp. 27 až 110 miliard NIS (174-710 mld. Kč) ročně, dle současných hodnot.

Podobné projekty v Izraeli: rychlé železniční spojení mezi Tel Avivem a Jeruzalémem - 7 miliard NIS (45 mld. Kč) a Cross Israel Highway Road 6 ze severu na jih - 6,5 miliardy NIS (42 mld. Kč). Tři linky lehké železnice Tel Aviv - 47 miliard NIS (303 mld. Kč) a síť jeruzalémské lehké železnice - „pouze“ 26 miliard NIS (168 mld. Kč).

Projekt metra v Tel Avivu je drahý i podle mezinárodních standardů. (Hongkongské metro stálo 23 miliard dolarů, nová 117 kilometrů dlouhá podzemní linka Crossrail v Londýně stála 20 miliard dolarů a projekt nových linek v pařížském metru stojí 43 miliard dolarů). Přestože je metro v Tel Avivu již nyní velmi drahé, náklady by se mohly ještě potenciálně zvýšit. Například přesun infrastruktur podél trati M1 o délce 74 kilometrů bude stát přibližně 2,5 miliardy NIS (16 mld. Kč), což je částka, která není o mnoho vyšší, než kolik by stál přesun infrastruktur podél 13,4 kilometrů dlouhé červené linky jeruzalémské lehké železnice. Linka M1, centrální páteř plánované sítě, bude stát celkem 82 miliard NIS (529 mld. Kč). Nejdražší složkou při stavbě metra jsou stanice - každá stanice metra bude stát v průměru 100 milionů dolarů. Výstavba 55 stanic metra na lince M1 tedy bude stát 5,5 miliardy USD nebo 19 miliard NIS (122,6 mld. Kč).

Investice do infrastruktury v Izraeli představují příležitost i pro české firmy. Projekt plánovaných tří linek metra obecně nabízí velmi zajímavé příležitosti pro mezinárodní společnosti, včetně českých, které se mohou zapojovat do veřejných zakázek. Výhodou projektů je v tomto směru také jejich podstatná část financovaná z veřejných prostředků. Celé odvětví se stále rozvíjí a navyšování finančních zdrojů do tohoto druhu dopravy bude velmi pravděpodobně probíhat nadále. Příležitosti pro české společnosti se nabízejí v různých segmentech, od výrobců souprav a jejich součástí, přes dodavatele komponent, až po společnosti poskytující technologický servis, hloubení tunelů, atd. Nový potenciál se dá také pozorovat v segmentu integrace počítačových a dopravních systémů.

Provoz metra v Tel Avivu bude stát ročně asi 3 miliardy NIS (19,4 mld. Kč.) a předpokládané dokončení se plánuje na rok 2035.

 

Tomáš Kadlec, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu

Zdroje: Globes, Times of Israel