english  česky  日本語 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Tokio
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České firmy se po roce opět prezentovaly na tokijském veletrhu virtuální reality

Ve dnech 29. června — 1. července 2022 se na tokijském výstavišti Tokyo Big Sight konal druhý ročník veletrhu virtuální, rozšířené a smíšené reality XR Fair (dříve VR/AR/MR World). Stejně jako v předešlém roce na něm nechyběl český stánek spoluorganizovaný Velvyslanectvím ČR v Tokiu a agenturou CzechInvest v rámci projektu ekonomické diplomacie (PROPED).

V posledních letech výrazně roste zájem o technologie zprostředkovávající svět virtuální, smíšené či rozšířené reality (VR/MR/AR) a Japonsko v tomto směru není žádnou výjimkou. Spíše naopak se jedná o zemi s velkým potenciálem. Od roku 2016 japonský trh s VR/MR/AR technikou a softwarem vytrvale roste. V roce 2019 dosahoval obratu 395 mld. JPY (3,7 mld. USD). Do roku 2025 se předvídá jeho trojnásobný růst na 1,2 bil. JPY, a to především díky budování vysokorychlostních 5G sítí, které otevřou VR/MR/AR zcela nové možnosti.

Otevření japonských hranic po téměř dvou letech pro obchodní cesty tak umožnilo i silné zastoupení českých firem na veletrhu. Stánek oficiálně otevřela zástupkyně velvyslance ČR v Japonsku paní Vladimíra Hirsh, která také pozdravila celkem sedm přítomných českých firem, které prezentovaly v Japonsku svoje produkty. Jednalo se o: DIVR Labs, More.is.More, Ardyssey, Pocket Virtuality, VRgineers, FIT VUT Brno/AR Collaborative a Three Dragons/CLDXR®.

Návštěvníky veletrhu na stánek lákala především možnost vyzkoušet si vystavenou techniku a účastnit se virtuálních prohlídek. Nabízená unikátní řešení a služby od českých firem přilákaly zástupce různých oborů, ať se jednalo o zdravotnictví, zábavu, nebo obranu. Oproti loňské hybridní expozici navíc mohli získat přímo u přítomných firem podrobné informace. Zvláště oceňované u českých produktů byly vysoká úroveň grafiky virtuální reality a uživatelská přívětivost. Mimo český stánek byla navíc vystavena aplikace ROUVY od české společnosti VirtualTrading jejím japonským partnerem growB marketing.

Letošní druhý roční XR Fair Tokyo navštívilo cca 45 000 návštěvníků a zúčastnilo se jej přes 950 vystavovatelů, z nichž 56 bylo ze zahraničí. Český stánek byl jedním ze tří přítomných oficiálních účastí, čímž potvrdil silnou pozici ČR v tomto odvětví, které je zvláště perspektivním v době, kdy se masově vytváří a konzumuje digitální obsah. To je mj. zapříčiněno i změnou chování spotřebitelů během koronavirové pandemie a technologickým rozvojem. Tyto trendy byly viditelné i na veletrhu, kde se vystavovaly nová technologická řešení související s produkcí, obsahem, distribucí, brandingem, nebo marketingem ve světě VR/AR/MR.

I do budoucna se tak bude jednat o perspektivní trh a tyto technologie se navíc mají stát jedním z hlavních "taháků" příští Světové výstavy EXPO, která se uskuteční v Ósace v roce 2025 a u které potvrdila česká vláda účast ve formě národní pavilonu na konci června. Prostřednictvím virtuální reality japonští organizátoři plánují přivítat „osm miliard návštěvníků“, kteří ani nemusí do Japonska přicestovat, ale přesto si budou moci projít pavilony a všemi smysly světovou výstavu prožít i z vlastního obývacího pokoje. Takové ambiciózní plány samozřejmě ještě zvýší místní poptávku po těch nejpokročilejších technologiích.

Galerie


XR Fair 2022