Nový portál Access2Markets zlepší informovanost o vstupu na japonský trh
23.10.2020 / 04:46 | Aktualizováno: 25.01.2021 / 03:52
Evropská komise spustila nový webový portál Access2Markets, nový nástroj na pomoc evropským exportérům, který mj. kombinuje dosavadní unijní databázi pro přístup na zahraniční trhy nebo asistenční a informační službu EU Trade Helpdesk.
Hlavním smyslem nového portálu Access2Markets je poskytovat evropským exportérům aktuální informace o:
clech & daních;
celních postupech;
pravidlech původu;
obchodních překážkách;
požadavcích na výrobky; a
obchodních statistikách
ve více než 120 zahraničních trzích, a to včetně Japonska, zadáním kódu celního sazebníku konkrétního výrobku. Pro vývozce by měl také sloužit ke kontrole pravidel původu v dané zemi pro dovážený výrobek, protože s původem zboží souvisí uplatňování různých celních zacházení, včetně preferenčních opatření nebo navrácení cla.
Evropská komise se tímto nástrojem snaží podpořit především malé a střední exportéry, kteří často trpí infomačním deficitem o vzdálených trzích a nedokáží plně využívat výhod poskytovaných obchodními dohodami sjednaných Evropskou unií se třetími zeměmi, jenž mají vstup a působení na jejích trzích usnadňovat.
Pro vývozce na japonský trh může být portál Access2Markets zvláště užitečný v kontextu dohody o volném obchodu mezi Evropskou unií a Japonskem (Economic Partnership Agreement – EPA), která vstoupila v platnost v únoru 2019. Aktuální a snadno získatelné informace o dopadech této dohody jsou důležité, protože jsou pro některé výrobky cla odstraňována postupně na základě harmonogramu několika přechodných období od 4 do 21 let. Na portálu je tak možné zkontrolovat, v jaké fázi je odstraňování cel pro konkrétní výrobek, např. v případě čokoládových cukrovinek (HS 1806) dochází k postupnému snížení celních tarifů ze stávajících 10 % na nulu po uplynutí desetiletého období, a to rovnoměrně – poměrným snížením každý rok.
Portál existuje i v českém jazyce.
sledujte nás na