english  česky  日本語 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: I. Leopoldová
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České nápoje a potraviny se prezentovaly na veletrhu FOODEX JAPAN 2021 v Tokiu

(Archivní článek, platnost skončena 29.03.2024.)

Letošní ročník veletrhu se konal v týdnu od úterý 9. do 12. března 2021. Z důvodu zákazu volného cestování do Japonska se tentokrát zahraniční zástupci firem nemohli zúčastnit osobně. Zastoupeni byli především japonskými importéry nebo se prezentovali virtuálně.
 

Česká republika se pravidelně účastní veletrhu FOODEX JAPAN od roku 2015, čtyřikrát v řadě formou oficiální účastí Ministerstva zemědělství (MZe). V loňském roce byl veletrh krátce před svým zahájením zrušen z důvodu nastupující koronavirové epidemie. Na letošní rok byla opět plánovaná oficiální účast MZe, ale proto, že nebyla možná osobní účast zahraničních vystavovatelů, bylo v polovině ledna na základě dohody mezi ZÚ Tokio a MZe rozhodnuto o uspořádání veletrhu formou PROPEDu.

 Letošního 46. ročníku se zúčastnili importéři českých produktů sídlící v Japonsku, kteří prezentovali vína značek Sonberk, Znovín Znojmo, Lahofer, Vinařství Lacina a Vinařství Ludwig, řemeslná piva z Žateckého pivovaru a Wild Creatures. Zákazníci měli možnost ochutnat také Becherovku, slivovici a whisky Rudolfa Jelínka, absint a gin společnosti Lor. Novinkou byly cvrččí krekry českého startupu Sens, zelené čaje firmy Samuraj shot, Český karamel a Madeta. Svůj prostor měl také pivovar s českým sládkem a majitelem v jedné osobě, který nedaleko Tokia vaří pivo z žateckého chmele a českého sladu podle české receptury.

Veletrh proběhl za zvýšeného hygienického dohledu. Při vstupu do jednotlivých pavilonů byla návštěvníkům opakovaně měřena teplota, na pultech byla k dispozici dezinfekce a plastové zástěny na pultech. Oproti minulým ročníkům byla nutná registrace zákazníků předem, každý den tak bylo na výstaviště vpuštěno omezené množství lidí. Denně se počet příchozích pohyboval okolo 6 tisíc, tedy cca 30 % běžné návštěvnosti v „nekoronavirovém“ období. Během čtyř dnů na veletrh přišlo téměř 26 tis. návštěvníků. Největší výstavní plochu měla ze zahraničních vystavovatelů stejně jako každý rok Itálie (cca 1 500 m), avšak pavilony některých zemí zůstaly prázdné, bez zástupců firem, importérů i bez vzorků. Například čínská provincie Shan tung se prezentovala na výstavní ploše několik set metrů pouze několika zástupci, naprostá většina firem zvolila formu virtuální prezentace. Zájemce z řad návštěvníků však taková prezentace nepřilákala.

Letošní ročník veletrhu byl nejen českými účastníky hodnocen velmi kladně. Před samotným veletrhem panovaly obavy, zda přijde dostatečné množství návštěvníků. Zákazníků sice bylo méně, ovšem mnohem nadějnějších. České firmy oceňovaly možnost osobního kontaktu s japonskými importéry, nákupčími, provozovateli prodejen i restaurací.

Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, ZÚ Tokio

Český stánek Foodex 2021

Český stánek Foodex 2021

Český stánek Foodex 2021 (2a)

Český stánek Foodex 2021 (2a)