english  日本語  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: LCC
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Přebytky mléka v Japonsku

Mlékárenský průmysl vyzývá spotřebitele k větší konzumaci mléka, aby se zabránilo likvidaci jeho přebytků. Velké mlékárenské společnosti a provozovatelé obchodů s potravinami přicházejí s nápady, jak podpořit spotřebu mléka z důvodu současného přebytku syrového mléka v období na přelomu nového roku.
 

Příčinu nadbytku mléka můžeme najít ve zvýšené produkci dojnic během loňského chladnějšího léta a také v nízké spotřebě mléka v důsledku poklesu poptávky ze strany restaurací během pandemie. Právě v období na přelomu roku, kdy jsou o zimních prázdninách zavřeny školní jídelny, je propad spotřeby největší. Bez jakýchkoliv opatření by mohlo být vyhozeno okolo 5 tis tun syrového mléka.

Mlékárenský průmysl doufá, že situaci vyřeší nejen pomocí akcí na podporu spotřeby mléka, ale také zvýšením produkce másla a sýrů, které mají delší trvanlivost než mléko. Společnost Megmilk Snow Brand distribuuje mléko do kaváren v severní části Japonska zdarma spolu s letáky podporujícími spotřebu mléčných výrobků. Další významný mlékárenský gigant firma Morinaga Milk Industry zveřejnila na svých stránkách nové recepty, například na přípravu horkého mléka s použitím kondenzovaného mléka. Společnost Meiji propaguje používání mléka v dušených pokrmech, když tvrdí, že „použití mléka pomáhá snížit množství soli a dodává jídlu bohatší chuť“ a vydala také limitovanou edici sýra vyrobeného pouze z domácího mléka. Na přelomu roku se v řadě obchodních řetězců prodávaly mléčné výrobky se slevami, mnohdy až za poloviční cenu.

Japonský mlékárenský průmysl posiluje své výrobní kapacity od roku 2014, kdy japonský trh postihl velký nedostatek másla. Letošní chladné léto a s ním spojený nárůst množství nadojeného mléka spolu se snížením spotřeby mléčných produktů kvůli covidu má za následek současný boj s přebytky.

Zpracovala: I. Leopoldová, zemědělská diplomatka