english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Toronto Transit Commission
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kanada chystá masivní investice do elektrifikace autobusové dopravy

Veřejná doprava v kanadských městech spočívá především na páteřních flotilách autobusů, převážně dieselových. Na tento sektor se nyní upřela pozornost kanadské vlády a její politika podpory snižování emisí v dopravě. Už na konci roku 2020 Canada Infrastructure Bank oznámila uvolnění prostředků ve výši 1,5 miliardy dolarů na snížení emisí autobusů a budování sítě dobíjecích stanic, a v březnu pak kanadská vláda oznámila uvolnění dalších 2,7 miliardy dolarů (téměř 50 miliard korun) na nový fond na podporu elektrifikace.
 

Cílem je vytvořit příznivé podmínky pro města tak, aby měly dostatečné pobídky a možnosti pro nákup nových elektrických autobusů (včetně školních), stejně jako pro vytvoření potřebné infrastruktury. Vládní plán by měl vést ke zvýšení počtu elektrických autobusů do roku 2024 o 5000 a tím pádem redukci emisí ve městech (doprava tvoří cca 25% kanadských emisí).

Elektrické autobusy nejsou v Severní Americe úplně novinkou, přesto se však do městských dopravních společností dostávají pozvolna. Největší flotilu ve Spojených státech i Kanadě má hlavní město Ontaria, Toronto, které provozuje 60 elektrických autobusů od tří různých výrobců. Torontskou strategií je přitom kompletně elektrifikovat své autobusy do roku 2040. V největším městě Kanady, které provozuje téměř 2500 autobusů, stejně jako v dalších kanadských městech, se tak nabízí zajímavé příležitosti. I díky tomu, že odvětví je velmi nové a v podstatě nikde nejsou ještě autobusy, které by byly vyzkoušené po Torontem očekávanou dobu životnosti dvanácti let, město v podstatě testuje autobusy od tří různých výrobců.

Kanada má několik svých vlastních výrobců, například New Flyer Industries ve Winnipegu, Nova Bus v Saint-Eustache či GreenPower Motor ve Vancouveru, ale na předměstí Toronta má svou továrnu také globálně působící čínská společnost BYD, jejíž autobusy, vedle americké společnosti Proterra a zmíněné New Flyer Industries, Toronto využívá.  Soutěž o  to, kdo bude dodávat do Kanady autobusy, nabývá na rychlosti a intenzitě.

Podobnou cestou se již vydaly nebo chystají vydat další kanadská města – Guelph, Halifax, Edmonton, Oakville či  Ottawa, stejně jako Vancouver, který používá elektrické trolejbusy. Podmínkou čerpání vládní podpory a prostředků nebude výroba v Kanadě, veřejné zakázky si budou vypisovat jednotlivá města sama. I když v Kanadě existuje jistá tendence podporovat ve veřejných zakázkách místní výrobce, evropské společnosti mají dveře díky dohodě o volném obchodu (CETA) do přihlášek v tendrech otevřené.  

 

 

David Müller, ekonomický diplomat, GK Toronto