english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kanadský „great outdoors“ znamená i obchodní příležitost

Kanada je pro sport a outdoorové aktivity zemí zaslíbenou. Téměř tři čtvrtiny Kanaďanů sportují, mnoho jich vlastní chaty, stejně tak je v zemi velmi populární camping a výlety do přírody, v čemž se v mnohém podobají Čechům.  I když už tzv. great outdoors není jádrem kanadské identity a naprostá většina obyvatel žije ve velkých městech, pobyt v přírodě a sport zůstávají velmi důležitou součástí kanadské kultury. A aby bylo možné si zážitky venku užít, je třeba patřičné vybavení.
 

Pandemie Covid-19 popularitu sportovních a zvláště venkovních aktivit ještě posílila, včetně práce na dálku z chat, které jsou v Kanadě spíše druhé domy. V dobách, kdy se nebylo možné věnovat obvyklým společenským aktivitám a bylo potřeba dodržovat různá omezení, dramaticky vzrostl zájem právě o produkty, které poskytovaly alternativní zábavu či vybavení. V řádu měsíců tak byla v loňském roce v Kanadě vyprodána kola, lyže či kánoe, výrazně se zmenšila nabídka stanů, probraná byla i hračkářství, stejně jako jsou například dlouho dopředu zamluvené dostupné bazény. I když se situace pomalu vrací k normálu, některé sportovní a outdoorové produkty a pomůcky jsou stále nedostatkové zboží. 

Kanadský trh s těmito produkty je hodně závislý na dovozu, kterému dominuje Čína a Spojené státy. Hlavní položky jako hračky, sportovní zboží, včetně kol, lodí či outdoorové vybavení jako stany tvoří dohromady trh ve výši několika miliard dolarů. Šanci mají i výrobci z menších zemí, téměř ve všech kategoriích se dováží také výrobky z České republiky – stany, hračky (v tomto segmentu má dovoz z ČR hodnotu více než 30 miliónů dolarů), kola a další. Kanadský trh je poměrně obvyklou kombinací několika větších řetězců, ať už univerzálních (jako je Canadian Tire, Walmart atd.) nebo sportovně zaměřených (jako je SportChek, Sport Experst či Source for Sports) a množství menších, podle jednotlivých sportů či outdoorových aktivit, specializovaných obchodů. 

Příležitosti tak v Kanadě bezesporu jsou, což ilustruje příklad kanadské společnosti s českými kořeny a názvem Canoeboat. Canoeboat dováží do Kanady a Spojených států špičkové produkty v podobě nafukovacích lodí vyráběných z přírodního kaučuku v Břeclavi, kde je již přes 70 let vyrábí česká společnost Gumotex. Lodě z kaučuku mají, oproti těm z PVC, dlouholetou životnost a jsou vyráběné s ohledem na životní prostředí, na což v Kanadě také slyší. Canoeboat je v podstatě rodinná firma, kterou řídí Veronika Pribyl spolu se svým manželem a bratrem. Veronika říká, „jsem velice hrdá na šikovné české ruce a na špičkové produkty, které můžeme dovážet a prodávat na severoamerickém trhu. Pro lidi je v této době důležitý klid, příroda, čerstvý vzduch, kajak a hurá na výlet.“  Kanada má s náskokem nejvíce jezer na světě a kánoe a kajaky, stejně jako další vodní sporty a vybavení pro ně, jsou zde velmi populární. To platí i pro produkty Gumotexu, se kterými se dá navíc snadno cestovat. Jak dodává Veronika, „nejlepší odměnou pro nás je, když zákazníci posílají fotky a zážitky z výletu. Můžeme být hrdí na to, co vyrábíme.“

 

 

David Müller, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Torontu