english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Příležitosti pro český pivovarnický sektor v Kanadě jsou na vzestupu: České firmy opanovaly Ontario Craft Brewers Conference

Sektor řemeslných pivovarů v Severní Americe v posledních letech významně roste a vytváří tak prostor pro další dodávky z České republiky od chmele a sladu až po inženýrská řešení. Fenomén poslední doby však dává těmto příležitostem ještě novou dimenzi: stoupající zaměření na pivo českého stylu a ležáky. Historickou příležitost pro uplatnění českých firem potvrdila účast na veletrhu Ontario Craft Brewers Conference v Kanadě, na které kromě keynote projevu vrchního sládka Budějovického Budvaru zabodovalo několik českých firem.

Konec října v Ontariu se kromě barev podzimních javorů nesl i v duchu českého ležáku a českého pivovarnického řemesla, když se početná česká delegace účastnila veletrhu Ontario Craft Brewers Conference ve dnech 25. – 26. 10. v Niagara Falls. Nejvýznamnější kanadský veletrh v tomto oboru navštívilo přes 1000 účastníků a přes 140 vystavovatelů a veletrh se tak vrátil na svou předpandemickou velikost. Díky projektu na podporu ekonomické diplomacie Generálního konzulátu Toronto, financovaného Ministerstvem zemědělství ČR, byl zajištěn společný český stánek s jednotnou prezentací České republiky, na kterém byly zastoupeny společnosti Budějovický Budvar, Lukr, Top Hop, Chmelařský institut, a zprostředkovaně Lindr, Bucher Denwel, Raven Trading, a Ferdinand. Na samostatných stáncích se účastnily veletrhu také firmy Cheops a Bohemia Hop, které však s českým stánkem v rámci jednotné prezentace sousedily a podílely se také na doprovodném programu.

Český stánek na veletrhu OCBC

Český stánek na veletrhu OCBC

Diskuse o českém ležáku a všem s ním spojeném vévodily veletrhu

Ačkoli se české firmy účastnily i v minulosti, tentokrát byla česká stopa na veletrhu bezprecedentní. Především je to díky doprovodné konferenci, kterou zahájil keynote projev Adama Brože, vrchního sládka Budějovického Budvaru (v Severní Americe prodávaného pod názvem Czechvar). Přednáška zaměřená nejen na české ležáky, ale i na filosofii řemeslného vaření piva, ve které podle Adama Brože není určující velikost pivovaru, nýbrž přístup k vaření piva, se setkala s obrovským ohlasem a nastavila témata veletrhu na další dva dny. Stejně tak vrchní sládek Budvaru podpořil snahu kanadských kolegů o vaření ležáků, které jsou náročnou výzvou, ale je třeba ji nezvdávat.

Adam Brož na OCBC

Adam Brož na OCBC

To potvrdili i řečníci panelové diskuse o českých ležácích v Kanadě, v níž kromě Adama Brože zasedli vrchní sládek pivovaru Godspeed, který s Českem intenzivně spolupracuje, vrchní sládková pivovaru Steamwhistle, jež vaří jeden z nejvyhlášenějších ležáků v Kanadě z českých surovin, a Tomáš Schmidt, český emigrant z roku 1968 a sládek velkých pivovarů i řemeslného pivovaru Spearhead. Diskusi moderoval Stephen Beaumont, spisovatel pivovarnického prostředí a autor Světového atlasu piva, a otevřel ji také zástupce Ministerstva zemědělství, Michal Kulík.

Na panelové diskusi o českém ležáku zazněla i kolaborace s pivovarem Godspeed

Na panelové diskusi o českém ležáku zazněla i kolaborace s pivovarem Godspeed

Do třetice se návštěvníci mohli seznámit s českým chmelem při prezentaci nazvané Czech Lager = Czech Hops, kterou pronesl viceprezident Svazu pěstitelů chmele, Zdeněk Rosa, a zástupce firmy Top Hop a V.F. Humulus, František Kroupa. Plný sál sládků mohl vyzkoušet odrůdy českého žateckého chmele a selekci z letošní sklizně. Po každém vystoupení na konferenci se rovněž český stánek stal centrem zájmu, kdy návštěvníci přišli ochutnat pivo z českých surovin čepované na zařízeních firem Lindr a výčepním kohoutu firmy Lukr, což ještě komplexní prezentaci umocnilo.

Prezentace českého chmele byla mezi účastníky velmi populární

Prezentace českého chmele byla mezi účastníky velmi populární

Pivovarnická komunita se sešla v pivovaru v Torontu, aby ochutnala společné várky s Budějovickým Budvarem

Rostoucí vliv českého stylu vaření piva, know-how, surovin a dalších dodávek ukazuje další konkrétní kanadský příklad, který získal během návštěvy delegace pozornost. Luc Lafontaine, vrchní sládek pivovaru Godspeed, který se dlouhodobě věnuje vaření českého ležáku a těší se velké pozornosti mezi kanadskou odbornou komunitou, realizoval již dvě kolaborativní vaření piva s Budějovickým Budvarem. Pro český národní pivovar je toto první zahraniční spolupráce tohoto stylu a tedy prakticky historická událost. Při své návštěvě Česka v loňském roce vařil Lafontaine společně pivo s Adamem Brožem přímo v Budvaru, na druhé várce spolupracovali oba sládci virtuálně letos.

Vsrchní sládci Budějovického Budvaru a Godspeed Breweri společně vařili již tři várky piva

Vsrchní sládci Budějovického Budvaru a Godspeed Breweri společně vařili již tři várky piva

O víkendu před samotným veletrhem uspořádal pivovar Godspeed Brewery ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Torontu akci Pivní Slavnosti, kde byly obě kolaborace prezentovány, za účasti odborné pivovarnické veřejnosti, partnerů GK Toronto, i širší veřejnosti. Kolaborativní várky pod názvem Transatlantic a Bůh: Speciální edice, byly připraveny z žateckého chmele od Bohemia Hop a sladu od Raven Trading a obě piva mohli návštěvníci na akci ochutnat. Třetí várku pak sládci vařili přímo v Torontu a můžeme se na ni těšit v budoucnu. Příběh spolupráce a přátelství mezi sládky Godspeed a Budvaru se stal zároveň velkým marketingovým tahákem a dokonce zaujala místní média, deník Toronto Star připravil s oběma rozhovor do víkendového čísla, který si můžete přečíst zde. Bez povšimnutí nezůstal ani fakt, že do Godspeedu nedávno dorazily tradiční dřevěné sudy vyrobené Plzeňským Prazdrojem.

Originální sudy Plzeňského Pivovaru dorazily do Godspeed Brewery teprve nedávno

Originální sudy Plzeňského Pivovaru dorazily do Godspeed Brewery teprve nedávno

Nárůst řemeslných pivovarů v Kanadě vytváří prostor pro další šíření českého stylu vaření piva i český export

Vizitka českého piva a veškerého souvisejícího know-how prezentovaného na říjnovém veletrhu se strefila do ideálního načasování na kanadském pivovarnickém trhu. Nárůst řemeslných pivovarů a jejich stoupající zájem o vaření ležáků dává možnost k prosazení českých dodávek a propagaci českého brandu, což potvrzují i statistiky. Za posledních zhruba deset let se počet pivovarů v Kanadě ztrojnásobil. V roce 2019 jich bylo napočítáno 1 120 a o rok později, i přes pandemii koronaviru, číslo vzrostlo na 1 210. Přibývají především minipivovary, kterým se daří odlákávat čím dál větší množství spotřebitelů velkých značek a právě ležáky jsou i pro to zajímavým artiklem.

Kanadskému trhu dominují společnosti Molson Coors Brewing Company (33% podíl na trhu) a Anheuser-Busch inBev (17% podíl na trhu). Jejich tržní převaha rok od roku klesá právě kvůli rostoucímu zájmu o řemeslná piva z menších pivovarů. V Kanadě se v přitom roce 2020 vyrábělo 7 000 značek domácího piva, v roce 2019 se prodalo v Kanadě přes 21 milionů hektolitrů piva. Celkově je 85 % prodaných piv je domácí produkce, což nahrává dodávkám surovin a zařízení právě z Česka. Pro úplnost lze však zmínit, že do Kanady se ze zahraničí nejvíce dováží pivo z Nizozemí, Mexika, USA, Belgie, Německa, Velké Británie, Francie a Irska. Česká republika exportuje do Kanady každoročně pivo v hodnotě okolo pěti milionů dolarů, v roce 2021 množství dovezeného českého piva do Kanady přesáhlo 60 350 hektolitrů.

Molson je tradičním kanadským ležákem, který se dodnes těší velké oblibě

Molson je tradičním kanadským ležákem, který se dodnes těší velké oblibě

Ačkoli spojujeme se Severní Amerikou především hořká piva jako IPA, průměrný Kanaďan vypil v roce 2021 zhruba 66 litrů piva a nejpopulárnější jsou v Kanadě ležáky. Ty následují piva typu ale, ochucená piva a piva typu stout. Nejméně oblíbená jsou tmavá piva. Zmínění dominantní dodavatelé jako „The Canadian“ Molson produkují především právě oblíbené ležáky, ale právě díky rostoucí konkurenci řemeslné výroby umožňuje český styl vaření piva zajímavou konkurenční výhodu. Již nyní se českého chmele, nezbytného pro tento styl, dováží ročně do Kanady v hodnotě kolem pěti milionů korun ročně. V dalších letech lze tedy předpokládat nárůst vývozů z Česka a uplatnění tak mohou najít i dalších čeští dodavatelé, spolu s šířením českého pivovarnického know-how a české značky v Kanadě.

Eva Libs Bartoňová, Barbora Kučerová, GK Toronto