česky  français 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Zápis manželství

Informace o zápisu manželství a vystavení českého oddacího listu
K žádosti o vystavení českého oddacího listu se předkládají níže uvedené doklady, všechny dokumenty musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích a k sepsání zápisu se musí dostavit oba manželé osobně.

Žádost se podává osobně na konzulárním úseku Velvyslanectví ČR v Tunisu  během předem domluvené schůzky na e-mailové adrese consulate_tunis@mzv.cz.

  1. zápis o uzavření manželství;
  2. tuniský, příp. libyjský oddací list (byl-li sňatek uzavřen v Tunisku, příp. v Libyi); tuniský oddací list musí být opatřen apostilou; libyjský oddací list musí být opatřen vyšším ověřením, tj. razítkem Ministerstva zahraničních věcí Libye a podpisem příslušného pracovníka tohoto ministerstva, jehož podpisový vzor, jakož i vzor razítka je uložen na zastupitelském úřadě; oddací list musí být úředně přeložen do českého jazyka;
  3. platný cestovní pas ČR nebo občanský průkaz ČR k prokázání totožnosti;
  4. rodné listy obou manželů, tj. český rodný list a cizozemský rodný list;
  5. doklad prokazující státní občanství ČR (platný cestovní pas ČR, občanský průkaz ČR, osvědčení o státním občanství ČR, listina o udělení státního občanství ČR); pokud žadatel tento doklad nemá, požádá souběžně o zjištění českého státního občanství a vystavení osvědčení o státním občanství ČR;
  6. rozsudek soudu ČR o rozvodu předcházejícího manželství s doložkou o nabytí právní moci; pokud občan ČR uzavíral manželství jako rozvedený a manželství českého občana bylo rozvedeno v zahraničí, musí být rozsudek o rozvodu uznán Nejvyšším soudem ČR
  7. úmrtní list bývalého manžela nebo rozsudek soudu o prohlášení manžela za mrtvého s doložkou nabytí právní moci, pokud státní občan ČR uzavíral manželství jako ovdovělý;
  8. příjmení žen – občanek ČR se tvoří v souladu s pravidly českého pravopisu, obvykle koncovkou –ová. Na žádost ženy může být příjmení zapsáno do matriky (oddacího listu) v mužské podobě. Prohlášení může dodatečně učinit i žena, jejíž příjmení je v matriční knize již zapsáno.

Cizozemský oddací list potřebný k provedení zápisu matriční události musí být úředně přeložen do českého jazyka a je součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně, žadatelům se tedy nevrací.  Rovněž další cizozemské doklady musí být rovněž úředně přeloženy do českého jazyka. 

Vyřízení žádosti trvá cca 2 - 3 měsíce. Podle složitosti jednotlivých matričních případů mohou být požadovány další, ke zpracování nutné doklady a je možná i delší lhůta zpracování.

Matriční události občanů ČR (sňatek, narození, úmrtí), ke kterým došlo v cizině, je třeba zapsat do zvláštní matriky vedené Úřadem městské části Brno-střed. Zápis se provádí na základě žádosti. Žádost se podává v zahraničí u zastupitelského úřadu ČR podle místa trvalého bydliště žadatele v zahraničí, případně v ČR u kteréhokoli matričního úřadu. Z důvodu nutnosti ověření podpisu žadatele se žádost podává osobně.

Za zápis manželství do zvláštní matriky se hradí správní poplatek, jehož aktuální výši naleznete v sazebníku správních poplatků.  Poplatek lze zaplatit v hotovosti v tuniských dinárech dle aktuálního platného kurzu nebo mezinárodní platební kartou.

přílohy

Zápis manželství 54 KB DOCX (FILE_TYPE_DOCX) 27.4.2022

Jméno v mužském tvaru 24 KB DOCX (FILE_TYPE_DOCX) 27.4.2022