монгол  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Budování nové a modernizace stávající železniční infrastruktury v Mongolsku

Mongolsko (MNG) i Ruská federace (RF) zaktivizovaly projekt rozvoje svého společného podniku “Ulánbátarská železnice“. Předpokládají se investice do rozšíření kapacity tzv. Transmongolské magistrály, která v délce 1100 km propojuje RF s ČLR, jakož i vybudování 760 km nové železnice z mongolského Erdenetu s napojením na republiku Tuva (RF). Také státní podnik “Mongolské železnice“ je v různých fázích příprav výstavby 1800 km železnic v rámci různých projektů vytyčených státní politikou v oblasti železniční přepravy převážně v souvislosti s exportem mongolských minerálních surovin z jejich nalezišť. Mapa budovaných železničních tras MNG je součástí přílohy – a všechny tyto investice mají potenciál příležitostí pro české firmy zejména jako subdodavatele.

Pro MNG je klíčová diverzifikace odbytišť jeho vlastní produkce. Potřebuje mít přístup na třetí trhy s tranzitem přes území svých dvou sousedů -  RF a ČLR. Odbyt produkce, zatím v naprosté většině nerostných surovin, je velmi limitován absolutně nedostatečnou hustotou existující železniční sítě. Spolupráce ve výstavbě nové železniční infrastruktury včetně zajištění přístupu k čínským a ruským mořským přístavům bylo pro MNG stranu stěžejními tématy jednání v rámci státních návštěv prezidentů ČLR a RF v srpnu, respektive září t.r. v Ulánbátaru.

Ulánbátarská železnice (UŽ), společnost s monopolním postavením na mongolském trhu železniční dopravy a přepravy, má dle MoU uzavřeného v září t.r. mezi vlastníky společnosti realizovat značné investiční akce. Jedná se o modernizaci 1100 km severo-jižní magistrály (hraniční město s RF Sukhbaatar – hraniční město s ČLR Zamynu-Uud) s plánem její elektrifikace a vybudováním druhé koleje (nyní jednokolejka s řadou zdvojených míst pro vzájemné vyhýbání protijedoucích vlaků). Dalším záměrem uvedeným v MoU je výstavba nové, severní trasy Erdenet – Ovoot v délce 545 km. Iniciátorem této dráhy je zejména australská společnost Aspire Mining Ltd, jenž vlastní 100% projektu Ovoot Coking Coal. Na tuto trasu má navázat další plánovaná železnice, která je taktéž obsahem zmiňovaného MoU: Ovoot – Arz Sur (hraniční město s RF) v délce 215 km. Došlo by tak k napojení na budovanou trasu Kyzyl-Kuragino v republice Tuva a následně i na transsibiřskou magistrálu.

Mongolský parlament přijal v červnu 2010 koncepci státní politiky v oblasti železniční dopravy, jejímž hlavním cílem je napojit klíčová ložiska nerostných surovin na železnici. V říjnu t.r. bylo parlamentem schváleno, že se pro budování nových tras v rámci I. a II. fáze (2000 km) zachová v Mongolsku používaný, ruský, širokorozchodný standart. Zároveň byly v rozhodnutí parlamentu uvedeny dvě výjimky, pro které bude použit světový (1435 mm) standart používaný též v Číně: První se týká železnice propojující uhelnou pánev Tavan Tolgoi a  hranici s ČLR (Ukhaakhudag – Gashuun sukhait, 267 km) a druhou výjimkou je též spojnice s čínskou hranicí (Khuut – Bichigt, 200 km). Třetí fáze (přibližně 3600 km) má ambici pokrýt železniční sítí západní MNG s napojením na ČLR i RF. To však není otázka několika příštích let.

Státní akciová společnost “Mongolská železnice“ (MŽ) získala v r. 2013 od mongolské vlády koncesní právo na bázi BOT (build-operate-transfer) pro I. (1100 km) a II. fázi (900 km) projektu vybudování nové železniční infrastruktury v MNG na základě přijaté státní politiky v této oblasti. MŽ na základě tendru vybrala mezinárodní poradce pro realizaci projektu. Ve spolupráci s těmito renomovanými společnostmi byl vypracován detailní projektový plán a stanovena výše nutných investic na cca 7 mld. USD. V současné době se nejvíce realizují práce na tzv. jižní dráze, tzn. na trase Ukhaakhudag – Gashuun sukhait, kde je hotovo již přibližně 50% objemu celkových prací. Veškeré práce mají být dokončeny do poloviny r. 2016). EPC partnerem je korejský Samsung C&T.

Práce na tzv. východní dráze (cca 1700 km) jsou nyní ve fázi vypracování Front End Engineering Design (FEED). To je prováděno technickým poradcem, japonskou společností Nippon-Koei. Původní termín pro ukončení všech prací na východní dráze – r. 2018 nebude dodržen, neboť nejsou jasné otázky financování. To souvisí s představou MNG strany, která předpokládá participaci investora/investorů pro realizaci I. i II. fáze.