deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: AERO Vodochody
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Rakouští novináři u prezentace nového českého letounu L-39NG

V pátek 12. října představil český výrobce vojenských letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, svůj nový letoun L-39NG. Roll-outu, tedy slavnostního vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, se zúčastnili vedle četných hostů i přední rakouští novináři. Byli tak svědky tohoto důležitého milníku. Součástí presstripu, během něhož novináře doprovázela vedoucí Obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví Martina Tauberová, bylo i Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. Tam se novináři měli možnost seznámit s unikátním výcvikem pilotů na simulátorech.

Trojice předních rakouských novinářů z DerStandard, Krone a Kurier navštívila ve dnech 11.-12. října Centrum leteckého výcviku v Pardubicích a AERO Vodochody Aerospace. V Taktickém simulačním centru (TSC) se mohli přesvědčit, že česká letecká škola je na vysoké úrovni. Svědčí o tom i výsledky českých vojenských pilotů, kteří ať už na nadzvukových či podzvukových letounech, patří mezi světovou špičku. „Výcvikové kapacity máme skutečně dobré a můžeme v tomto smyslu hrát roli nadregionálního hráče, a to jak v oblasti výcviku letadel, tak vrtulníků“, řekl novinářům zástupce společnosti LOM PRAHA, která TSC provozuje. Simulátory jsou postavené na stroje JAS-39 Gripen, nahráním příslušného softwaru ho ale lze „přestavět“ i na jiné typy nadzvuků – například F-16 nebo MiG-29. Služby centra díky tomu využívají také piloti z jiných států, vč. Rakouska.

Následně se novináři zúčastnili roll-outu nového výcvikového letounu L-39NG. Tomuto slavnostnímu aktu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé z několika zemí, stávající zákazníci i potenciální zájemci o letoun spolu s politickými činiteli. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu,“ řekl přítomným premiér Andrej Babiš.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový. „L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste,“ řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3 000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů, vč. rakouských Saab-105OE se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny.

Ing. Martina Tauberová, vedoucí Obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví

přílohy

Der Standard 514 KB PDF (Acrobat dokument) 17.10.2018

Kurier 282 KB PDF (Acrobat dokument) 17.10.2018

Kronen Zeitung 559 KB PDF (Acrobat dokument) 17.10.2018

Galerie


Presstrip AERO Vodochody