deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Ministerstvo dopravy
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Spolkový ministr Hofer na návštěvě v Praze u ministra Ťoka

Rakouské ředitelství silnic a dálnic (ASFiNAG) poradí se zavedením elektronického výběru dálničních poplatků. Konzultace poskytne Státnímu fondu dopravní infrastruktury, které plánuje zavést digitální dálniční známku od roku 2021. Dohodli se na tom český ministr dopravy Dan Ťok spolu se svým rakouským protějškem Norbertem Hoferem, který zavítal dne 24. ledna do Prahy. Na programu setkání byla témata silniční a železniční infrastruktury. Ministři se mj. shodli, že pokud se v Evropě nezrychlí schvalovací řízení, nebude možné konkurovat Číně nebo USA. K dokončení dálnice D3 na České Budějovice by mělo dojít v r. 2025, dálnice D52 mezi Brnem a Vídní pak o rok později. Měl by v tom dle ministra Ťoka napomoci nový zákon, který urychlí příslušná schvalovací řízení.

Hlavními tématy společného jednání ministrů dopravy ČR a AT v Praze ve čtvrtek 24. ledna, jehož se zúčastnil i radní pro dopravu hornorakouské vlády Günther Steinkellner, byly aktuální projekty budování dálnice A5 Nord/D 52 (spojení Vídeň – Brno) a rychlostní silnice S 10/D 3 (spojení Linec – Praha). „Zatímco v případě A5 jsou od května 2018 k dispozici všechna schválení, bylo ukončeno plánování a je kdykoliv možné s výstavbou začít, byl projekt S 10 ohlášen k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA). V tomto roce očekáváme veřejnou předlohu projektu a jednání EIA“, popsal současný stav uvedených dvou projektů jednatel společnosti ASFiNAG Josef Fiala.

Při jednání se také rakouský ministr Hofer shodl s ministrem Ťokem na nutnosti zjednodušit a zkrátit povolovací a schvalovací řízení u staveb. Délka všech procesů i v Rakousku dosahuje někdy 20 až 25 let. Častým problémem obou zemí při výstavbě dálnic jsou také náhle objevené zvlášť chráněné živočišné druhy nebo složitý a zdlouhavý proces posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Dle ministra Ťoka je realistické dokončení D3 v roce 2025. U D 52 ještě chybí několik řízení v oblasti práva životního prostředí – ministr Ťok ale počítá se zahájením provozu nejpozději v roce 2026. Měl by v tom napomoci nový zákon, který se nyní připravuje a bude znamenat urychlení příslušných schvalovacích řízení.

Pokračování S 10 ve směru k české státní hranici představuje jeden z nejvýznamnějších silničních projektů pro Horní Rakousko. Integrace důležité dopravní trasy Berlín – Praha – Linec bez přerušení s sebou přináší potenciál růstu pro podnikatelské prostředí Horního Rakouska. Simultánně plně běží příprava projektu výstavby lineckého východního obchvatu. Aby se zabránilo dopravnímu kolapsu v  Linci, je oba projekty vnímat ve stejném kontextu a dám jim prioritu“, zdůraznil Steinkellner.

Ministr Ťok dále informoval o záměru ČR do roku 2021 zavést digitální dálniční známku. Ze strany společnosti ASFINAG byly v této věci už poskytnuty první poradenské služby. Dan Ťok za to poděkoval a oznámil zájem přeskočit duální systém (s lepící a digitální známkou) a vsadit všechno na digitální známku.Abychom nikoho nediskriminovali, začali jsme v Rakousku s oběma modely. Dříve nebo později však přijde čas se lepící známky vzdát. Už tedʾ činí podíl digitálních známek téměř 30%“, vysvětlil ministr Hofer.

V oblasti železniční dopravy dochází k mnohem užší spolupráci. V současné době je realizována modernizace spojení Praha – České Budějovice. Střednědobě by se mělo podařit zkrátit dobu jízdy z Lince do Prahy pod 4 hod. Nyní činí díky novým rychlostním vlakům 4 hodiny a 10 minut. Trasa Vídeň – Brno by měla být podrobena modernizaci od roku 2021. Na rakouské straně bude úsek Vídeň – Břeclav připraven na rychlost 160 km/h a částečně 200 km/h. Do projektu budou investovány prostředky ve výši 650 mil. € a nebude ignorována trasa Vídeň – Praha – Berlín. Uvažuje se o nové výstavbě úseku Drážďany – Praha, včetně tunelu pod Labským pískovcovým pohořím. Časový obzor pro realizaci celé trasy je cca r. 2040.

Byla to velmi dobrá pracovní schůzka a konala se v přátelské atmosféře. Rakousko a ČR díky různým přeshraničním projektům infrastruktury ještě více srůstají. Společně s Madʾarskem tvoří naše tři země silné jádro ve střední Evropě, které má důležitou roli i pro EU jako stabilizátor“, je přesvědčen ministr Hofer.

 

Obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Vídni