deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: © RegioJet
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Žluté vlaky to rozjíždí v Rakousku ve velkém

Majitel společnosti Student Agency, Radim Jančura, v rozhovoru o úspěších i úskalích při proniknutí na rakouský trh a jeho budoucích investorských plánech v této alpské republice.

Pokud by železniční elév Miloš Hrma z Hrabalových Ostře sledovaných vlaků vykonával svoji službu v dnešní době, asi by se divil. Na jeho nelehké období dospívání a první lásky by mu totiž v současných hektických časech na železnici rozhodně nezbyl čas. Například kousek od Kostomlat nad Labem, jejichž nádraží je právě proslaveno touto Hrabalovou novelou, vede frekventovaný železniční tah spojující Prahu s Vídní, který z rakouského hlavního města pokračuje do dalších evropských měst a je zároveň svědkem nelítostného boje národní i mezinárodní konkurence železničních dopravců o cestující.

Cenové bitvy, nespravedlivé podmínky soutěže, korupce a klientelismus: Toto jsou pojmy, které řediteli společnosti Student Agency, provozující žluté vlaky společnosti RegioJet, Radimovi Jančurovi, nejsou na této mezinárodní trase žádnou neznámou. Přesto si ji dokázal podmanit a jeho stevardky a stevardi v růžových uniformách nabízejí servis stále více a více rakouským pasažérům. Od června 2022 dopravce nově obsluhuje i stanici Letiště Schwechat. Za dva měsíce provozu se na letiště či z letiště svezlo zhruba 7 tisíc cestujících a společnost hodnotí tuto expanzi jako velmi úspěšnou. RegioJet plánuje ale ve velkém dál. V zimě budou moci například milovníci zimních sportů využít nové noční linky spojující Polsko a Česko s rakouskými Alpami. O tom, co společnost v rámci diverzifikace podnikání v Rakousku dále plánuje, už hovoří její majitel Radim Jančura:

 

Pane Jančuro, Vaše žluté vlaky využívá stále větší počet cestujících z Rakouska, například na výlety do Prahy, Brna nebo Budapešti. V čem spočívá podle Vás úspěch RegioJetu?

Radim Jančura: Strategií RegioJetu je dostat co nejvíce cestujících z aut a autobusů do vlaků. Motivací je cena stejná nebo nižší než náklady na jízdu autem či autobusem. K tomu ve vlaku nabízíme množství služeb (občerstvení za příznivé ceny, nejsilnější Wi-Fi). Průměrná cena jízdenky z Vídně do Prahy je 18 euro, u státní konkurence je dvakrát až třikrát vyšší. Jsme Ryanair na železnici, ovšem se službami mnohem většími, než nabízejí monopolní společnosti.

Jaké výzvy jste museli překonat při vstupu na rakouský trh? Co bylo pro Vás při expanzi do Rakouska nejtěžší?

Jančura: Ze začátku jsme řešili problémy s ÖBB Infra, kdy nám nechtěli poskytnout prostory pro prodejní místo ve stanici Wien HBF (pozn. Vídeň hlavní nádraží), což je pro dopravce klíčové. Po zásahu Evropské komise se problém vyřešil. Noví železniční dopravci mají velmi pozitivní vliv na cenu a kvalitu služeb na železnici. Státní dominantní společnosti, mnohdy i manažer infrastruktury, často činí kroky proti vstupu, které jsou v rozporu se soutěžním právem. Za takové jednání jim hrozí obrovské pokuty od antimonopolních úřadů. Bohužel nelze čekat několik let na soudní rozhodnutí, často mnohem rychleji pomůže právě Evropská komise.

Jaké rady byste dal českým exportérům, kteří se snaží prosadit na rakouském trhu?

Jančura: Toto je velice dobrá otázka. Rakousko je nádherná země plná skvělých lidí, ale zároveň je uzavřená vůči nerakouské konkurenci. Říká se tomu klientelismus. Pokud jde o klientelismus občanský, kdy občan preferuje rakouské výrobky, je vše v pořádku, to je naopak inspirativní. Pokud však rozvoji konkurence brání stát, nebo různé komory, je to klientelismus, který je spojený s korupcí. Korupce nemusí být doprovázena jen úplatkem. Korupce je i zajímavá pozice pro politiky vládních i nevládních stran ve státních firmách, aby udrželi status quo. A to se v Rakousku děje. Česká republika je mnohem liberálnější země, i proto ceny v Česku jsou mnohem nižší než v Rakousku. V Česku již před 30 lety proběhla privatizace státních podniků, Rakousko toto ještě čeká. Stát by neměl podnikat, měl by pouze vlastnit infrastrukturu a určovat férové podmínky soutěže na ni.

Jaké další podnikatelské záměry máte v Rakousku? Co plánujete do budoucna? Mimo železniční a autobusové dopravy provozujete i hotelové služby. Můžeme očekávat další diverzifikaci Vašeho podnikání?

Jančura: Určitě chceme rozvíjet železniční provoz, který provozujeme bez dotací, přestože státní konkurence dostává dotace i na dálkové a mezinárodní trasy, což není v pořádku. Budoucnost může být i v dotovaných spojích na objednávku ministerstva dopravy. Podle EU regulí bude muset Rakouský stát do 10 let vysoutěžit všechny vlaky v Rakousku, které doposud jezdí za dotace, které si řekly ÖBB v přímém zadání, tedy bez soutěže. Premiantem v Evropě je Německo, které poctivě soutěží všechny železniční linky, stát za ušetřené peníze pak může objednat mnohem více vlaků, což je ku prospěchu veřejné dopravy. Během covidu jsme rozjeli projekt RegioJet Hotels, koupili jsme už druhý hotel v Alpách. Do Rakouska přinášíme nový koncept. V Rakousku je na prodej mnoho hotelů, rodiny jsou unavené, jejich děti již nechtějí být otroky svého majetku. Unavené rakouské rodiny střídá profesionálně řízený management, který nakonec může oblíbenou rakouskou kvalitu zvýšit. Rakouské rodiny odvádějí fantastickou práci, je to však pro ně už jen práce. Zatímco pro například české majitele je vlastnictví hotelu v nádherné rakouské přírodě „romantické podnikání“. Češi mají klukovské sny, a to je vlastnit nemovitost ve vysokých horách, nebo u moře, to je to jediné, co v Česku chybí.

 

Pavlína Šrámková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR ve Vídni

Ondřej Svatoš, stážista, Velvyslanectví ČR ve Vídni