česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: CC0 License, pexels
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti

Obchodování přes internet reagovalo na krizi spojenou s koronavirovou pandemií anticyklicky a zaznamenalo prudký růst, který se neustále zrychluje.

V prvním pololetí 2020 vzniklo v Polsku 3,4 tisíce nových eshopů, více než za celý minulý rok. Tento perspektivní trend se dále posiluje. Pro české podnikatele v oblasti e-commerce se tak jedná o velmi zajímavou příležitost, jak vstoupit na polský trh. V Polsku působí velmi úspěšně např. český prodejce parfémů a kosmetiky Notino nebo obchodní galerie Internet Mall. 

Uzavření kamenných obchodů v době hygienických opatření vedlo k tomu, že polští prodejci i spotřebitelé se hromadně přesunuli na internet. Za prvních šest měsíců t.r. bylo zaregistrováno 5,5 tisíce nových eshopů a 2 tisíce jich ukončilo činnost, takže celkový počet se zvýšil o 3,4 tisíce. Dynamicky rostou také nákupy. Podle odhadu asociace provozovatelů digitálního obchodování Ecommerce Europe a konzultační firmy RetailX by polský trh e-commerce měl vzrůst v tomto roce o více než 30% na 15 mld euro, což je nejrychlejší růst v Evropě. Pro srovnání v r.2015 dosahoval polský e-commerce hodnoty 5,3 mld euro a v minulém roce 11,7 mld euro.  

Přes eshopy nakupuje již 72% uživatelů internetu, což je vzrůst o 15% ve srovnání s r.2019 a téměř 50% od r.2015. Spotřebitelé oceňují nejen finanční úspory v online obchodech, ale také bezpečnost a pohodlí při nakupování z domova, včetně možnosti zajištění dopravy. Online se nekupuje pouze zboží, ale také se objednávají služby, mj. dodávky hotových jídel, objednávky v kosmetických salónech apod.

Očekává se, že e-commerce v tomto roce bude tvořit již 3% polského HDP – v r.2015 to bylo 1,5%. Za posledních 5 let vzrostl podíl eshopů o více než 145%. Internetové obchodování se v posledních letech sice rozšiřovalo rychlým tempem, ale v posledních měsících v době koronavirové krize nastaly dramatické změny. Podle Santander Bank by e-commerce v maloobchodě mohl v tomto roce vzrůst na 8% - z 5,4% v r.2019. Pandemie a nejistota, které ohrožují ekonomiku, jsou naopak hybnou silou růstu e-commerce.

 

Zpracoval: Jan Tomášek, Ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě