česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: CZ Loko
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Lokomotivy CZ Loko pro polské železnice

Společnost CZ Loko z České Třebové podepsala s polským státním železničním dopravcem PKP Intercity smlouvu na dodávku deseti posunovacích lokomotiv EffiShunter 300 v hodnotě 39,1 milionů zlotých, tj. zhruba 234 milionů korun. 

Smlouva má být realizována v průběhu 24 měsíců od podpisu smlouvy. První lokomotiva musí být dodána PKP Intercity nejpozději v srpnu 2022.

PKP Intercity v Polsku realizuje dálkovou železniční osobní dopravu. V r.2018  společnost přepravila 46 milionů a v r. 2019 již 49 milionů cestujících. V minulém roce následkem koronaviru se tento vzrůstový trend přerušil a bylo převezeno 27 milionů osob. Ambiciozní plány budoucího růstu a modernizace se však nemění.

V prohlášení PKP Intercity se uvádí, že nákup 10 posunovacích lokomotiv je součástí největšího investičního programu v historii firmy. V rámci této strategie se do r.2030 plánují výdaje ve výši 19 miliard zlotých, tj. cca 114 miliard korun. Připravují se nákupy nových vagónů, moderních lokomotiv, elektrických jednotek a dvoupodlažních souprav push-pull. Polská železnice by se tak měla dynamicky rozvíjet jako nejekologičtější způsob hromadné dopravy, což je zcela v souladu s realizací Zelené dohody pro Evropu. V r. 2030 by měl být vozový park PKP Intercity zcela obnovený a modernizovaný.

CZ Loko byla v minulosti aktivní v Polsku především v oblasti oprav, což se nyní zásadně mění s ohledem na polské ambiciózní záměry. Firma z České Třebové plánuje, že bude moci získat na polském trhu další zakázky, zejména pro lokomotivy EffiShunter 300 a DualShunter 2000 s duálním pohonem. Jak uvedl zástupce dceřiné společnosti CZ Loko Polska R.Stříž, Polsko je trhem s velkou perspektivou.

Lokomotivy Effishunter 300, které jsou vybaveny motorovými jednotkami Caterpillar C13, splňují nejpřísnější emisní normy EU STAGE V. CZ Loko proto v minulých letech dodala již dvě jednotky stejného typu také do varšavského metra.

Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě