česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Zdroj: Ministerstwo Infrastruktury RP, https://www.gov.pl/web/infrastruktura
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Příprava valorizace smluv na výstavbu železnic a dálnic

Polské ministerstvo infrastruktury je zprostředkovatelem dohody mezi stavebními firmami a vedením polských železnic (PKP) a silničních a dálničních sítí (GDDKiA), která umožní kompenzace negativního dopadu inflace při realizaci infrastrukturních projektů. Nové smlouvy budou obsahovat valorizační doložku, která ovšem nesmí přesáhnout 5% hodnoty uzavíraného kontraktu.

Valorizační doložka by měla být zárukou rentability při realizaci železničních a silničních projektů také pro české firmy, které působí na polském trhu. Například společnost AŽD Praha 9. 1. 2019 oznámila, že podepsala s PKP PL smlouvu na dodávku zabezpečovacích technologií do šesti železničních stanic a na traťový úsek v délce 62 kilometrů v hodnotě 201,2 milionů zlotých (zhruba 1,2 miliardy Kč).  

Jak informovalo ministerstvo v oficiálním prohlášení, valorizace smluv by měla probíhat jednou měsíčně na základě již provedených stavebních prací a po vystavení faktury. Cena může převyšovat hodnotu smlouvy maximálně o 5% a bude se vypočítávat s ohledem na aktuální makroekonomické údaje, které poskytne Statistický úřad (GUS). Vytvoří se tzv. „valorizační košík“, který se bude lišit podle toho, zda se jedná o smlouvu na výstavbu silnic nebo železnic. Součástí košíku budou např. ceny pohonných hmot, oceli, cementu, průměrné mzdové náklady a inflace. Ministr infrastruktury A. Adamczyk přiznal, že návrhy na valorizace smluv si vyžádaly stavební firmy a byly reakcí na vývoj v sektoru liniových staveb. 

Problém při realizaci smluv na výstavbu cest a železnic vznikl především v období 2016-2017, kdy investiční horečka ve všech oblastech stavebnictví způsobila nečekaně prudký růst cen materiálů a mzdových nákladů. Dohody uzavřené v tomto období se staly nerentabilní. V dalších letech si proto firmy v nových tendrech vytvářely cenové polštáře, které by pokryly podobný cenový růst, ale jejich návrhy překračovaly plánovaný rozpočet investora a tendry se rušily.

Stavební firmy oceňují dialog se zadavateli infrastrukturních projektů, ale mají výhrady k tomu, že návrhy valorizace neřeší smlouvy z let 2016-2017 a mají se týkat pouze nově uzavíraných dohod. Zpochybňují také 5% limit valorizace a model výpočtu „valorizačního košíku“. Bude rovněž nutné uzavírat valorizace dohod se subdodavateli.   

Podle zástupce GDDKiA J. Krynického se nyní v Polsku realizuje výstavba 1426 km silnic a dálnic, což jsou  investice v hodnotě 58 miliard zlotých (tj. 348 mld korun).  Na základě těchto smluv byly již předány hotové úseky v hodnotě 25 miliard zlotých, tj. 150 miliard korun. Nyní jsou připraveny další investice v hodnotě 52 miliard zlotých (312 miliard korun), které by již měly obsahovat valorizační doložku. 

Polsko v posledních letech investuje značné prostředky do modernizace a výstavby železniční
a silniční infrastruktury. V roce 2018 bylo předáno 342 kilometrů rychlostních silnic a dálnic
a uzavřeny smlouvy na výstavbu dalších 446 kilometrů. V tomto roce se předpokládá dokončení
533 kilometrů rychlostních silnic a dálnic.

 

Jan Tomášek

Ekonomický diplomat