česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Regiojet v Polsku rozšiřuje aktivity v mezinárodní přepravě

Úřad pro železniční dopravu (Urząd Transportu Kolejowego/UTK), který je polským státním regulátorem, oznámil 11.10.2021, že vydal souhlas se žádostí české společnosti Regiojet o provozování osobní přepravy z Varšavy přes Berlín, Brusel až do přístavního města Oostende. 

Jedná se o již čtvrté mezinárodní spojení, které Regiojet hodlá provozovat v Polsku. Majitel společnosti R.Jančura se netají tím, že vnímá značné možnosti rozvoje podnikání právě na polském trhu.   

Vlaky z Varšavy přes Poznaň by měly zahájit provoz na počátku léta příštího roku 2022 s tím, že má vyjíždět jedna souprava denně vždy v nočních hodinách. Polský regulátor UTK má jedinou podmínku – na polském území bude možné do vlaku pouze nastupovat, resp. na zpáteční cestě vystupovat. Neměl by tak konkurovat největší domácí železniční společnosti PKP ve vnitrostátní dopravě.

Již v prosinci 2021 se chystá Regiojet využít lyžařskou zimní sezónu a spustit vlakové spojení  do rakouských Alp. Vlaky by měly jezdit z Varšavy přes Katovice, Ostravu, Břeclav a Vídeň až do Brenneru třikrát týdně (úterý, pátek a neděle) od 12.12.2021 do poloviny dubna – v závislosti na sněhových podmínkách. Ve vlaku budou lůžkové vozy i místa k sezení a bude připraveno vždy 6 – 13 vagónů tažených lokomotivami Siemens Vectron nebo Bombardier-Traxx. Pro nástup a výstup budou na území Polska platit stejné podmínky jako u spoje do Berlína a Bruselu. 

Od května 2022 plánuje Regiojet letní vlaky z Polska k Jadranu. R.Jančura by tak chtěl navázat na úspěšný projekt vlakových spojů z Prahy do Chorvatska. Vlak by měly vyjíždět z Katovic přes Ostravu, Břeclav a Vídeň do Splitu a Rijeky v Chorvatsku. Spoje by byly zajišťovány třikrát týdně (úterý, pátek a neděle) s výjezdem v 16.28 z Katovic a příjezdem následující den ve 12.21 do Splitu, resp. 8.36 do Rijeky.   

Regiojet má rovněž souhlas UTK s provozem vlaků z Prahy přes Ostravu, Krakov a Przemyśl do ukrajinského Lvova. Protikovidová opatření však zastavila spuštění tohoto spoje, protože znemožňují přejezd vlaku z Polska na ukrajinské území. Společnost deklaruje, že je připravena spojení zahájit ve chvíli, kdy toto opatření bude odvoláno.

Vedení firmy je přesvědčeno o tom, že všechny plány na polském trhu jsou reálné a velmi perspektivní. Regiojet má k dispozici 300 vagónů a 38 lokomotiv, z toho řadu multisystémových umožňujících mezinárodní provoz - 15 TRAXX MS3 a 6 TRAXX MS2 od firmy Bombardier/Alstom a 8 Siemens Vectron.  

Regiojet rovněž připravuje žádosti o souhlas s vnitrostátním provozem na tratích Varšava-Vratislav a Varšava-Krakov, resp. Varšava-Trojměstí (Gdaňsk-Gdyně-Sopoty).

 

Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě