česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Leo Express - https://www.leoexpress.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Úspěšný vstup Leo Expressu na polský trh – příležitost pro další české přepravce

Polský drážní úřad (Urzad Transportu Kolejowego - UTK) schválil žádosti společnosti Leo Express o možnost provozování železničního spojení na trasách z Prahy přes Krakov do Medyky na hranici s Ukrajinou a přes Varšavu do Terespolu na hranici s Běloruskem.

Současně se posuzuje žádost o vstup na trasu Varšava – Krakov. Aktivity Leo Expressu podporovalo české velvyslanectví ve Varšavě a českým přepravcům se tak otevírají nové možnosti rozvoje na rychle rostoucím a velmi perspektivním polském trhu osobní železniční dopravy.

Leo Express na základě souhlasu UTK nyní může jezdit od česko-polské hranice Petrovice u Karviné/Zebrzydowice až do Terespolu (přes Varšavu) čtyřikrát denně po dobu příštích pěti let až do 10.prosince 2024. Na této trase může také provozovat místní přepravu. Navíc dostal Leo Express možnost prodloužit svou trasu z Prahy přes Krakov až do Medyki na východě Polska.

V létě 2019 oslavil Leo Express na našem velvyslanectví první úspěšný rok svého působení v Polsku. Při této příležitosti uvedl generální ředitel Peter Köhler, že s výsledky jsou velmi spokojeni a plánují rozšíření aktivit. Společnost nyní zajišťuje vlakové a autobusové spojení mezi Prahou a Krakovem a od prosince 2019 provozuje víkendové spoje mezi Prahou a Vratislaví ve spolupráci s regionálním přepravcem Koleje Dolnoslaskie.

Nyní dostal Leo Express unikátní příležitost vstoupit na hlavní polský železniční koridor Varšava-Katovice/Krakov, který je obdobou české trasy mezi Prahou a Ostravou. Navíc je CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) vybudována jako vysokorychlostní železniční trať, po které mohou vlaky na polovině úseku jezdit rychlostí až 200 km/h. V r.2023 by se díky modernizacím měla tato rychlost zvýšit na 250 km/h a doba cestování mezi Varšavou a Katovicemi (298 km) se sníží na méně než 2 hodiny. Na této trati se také překonávají  polské rychlostní rekordy – jednotka Pendolino ED250 dne 24.11.2013 zde dosáhla rychlosti 293 km/h.

Polsko současně realizuje rozsáhlý a dlouhodobý program modernizace železnice (KPK), což by mělo v nejbližších letech výrazně zlepšit kvalitu železniční infrastruktury také na jihu země (zejména ve Slezsku), tj. od přechodu státní hranice Zebrzydowice/Petrovice u Karviné a Chalupki/Bohumín do Katovic a Krakova. Díky modernizaci trasy E30 podél jižní polské hranice již nyní vznikl pro české železniční dopravce nový koridor mezi Ostravou - Katovicemi a Rzeszówem ve směru na Ukrajinu, který využívají České dráhy ve spolupráci s PKP na trati Przemyśl-Ostrava-Graz. Také společnost Regiojet již avizovala, že od 14.června 2020 zahájí provoz na této železniční trati z Ostravy přes Katovice až do ukrajinské stanice Mostyska II, kde končí železnice s evropským rozchodem 1435 mm (Ukrajinské státní železnice navíc zvažují prodloužení této trati až do Lvova). 

Polský trh železniční osobní přepravy je velmi perspektivní a díky modernizacím rychle roste – zatímco v r.2014 využilo přepravních služeb polské železnice 269 mln cestujících, v r.2017 to bylo 304 mln a v r.2018 již více než 310 mln.

Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě