česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: CC0 License
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

V Polsku se od roku 2020 začne budovat 1300 km nových železničních tratí – nové příležitosti pro české firmy

Polská vláda připravuje v příštích letech na celém území rozsáhlou revitalizaci železniční sítě a výstavbu nových tratí, což by mohlo vytvořit nové příležitosti pro uplatnění českých firem, které se na modernizaci polské železnice již řadu let úspěšně podílely.

Budované železniční spojení by mělo doplnit současnou infrastrukturu a bude se sbíhat k plánovanému centrálnímu letišti v Mazovském vojvodství mezi Varšavou a Lodží. V nejbližších dvou letech se mají připravovat projekty a výstavba má začít po r. 2020, tj. s novým rozpočtem EU na roky 2021-2027. Současně s modernizací železnice má být vybudováno 17 nových úseků v celkové délce 1300 km. Dokončení se předpokládá v r.2030. Vzhledem k tomu, že modernizované a nově budované tratě mají být projektovány na rychlost 150km/h s možností budoucí přestavby na vysokorychlostní železnici, předpokládá se zapojení zahraničních expertů a firem.   

Jak uvedl zmocněnec vlády Mikołaj Wild, který má na starosti vznik ústředního dopravního uzlu spojeného s novým letištěm v oblasti Baranów Grodziska Mazowieckého, nedá se očekávat, že EU by v rámci příštího finančního rámce financovala projekt letiště CPK, ovšem nebrání se zapojení do modernizace a výstavby infrastruktury včetně nových železničních tratí. Investice do železničního uzlu CPK a trať Warszawa-CPK-Łódź jsou již zařazeny mezi projekty tzv. Nástroje pro propojení Evropy (CEF – Conecting Europe Facility).  

Řídící výbor CPK pro železniční spojení, ve kterém zasedají mj. ministr pro investice a rozvoj J.Kwieciński a ministryně pro podnikání a technologie J.Emilewicz a náměstek ministra infrastruktury A.Bittel, již schválil seznam tratí, které budou modernizovány a dostavěny. Podle deníku Gazeta Wyborcza se jedná o revoluci na železnici, protože v průběhu posledních třiceti let nevznikla v Polsku žádná významná železniční trať. Vzhledem k tomu, že výstavba by měla být zahájena již po r.2020 společně s novým finančním rámcem EU, v nejbližší době by mělo být zahájeno vyhlašování výběrových řízení na předkládání projektů.

Zrychlení osobní vlakové dopravy na klíčových tratích v celém Polsku na 150 km/h by do budoucna mělo vést k tomu, že železnice by měla výrazně konkurovat automobilové dopravě. Podle M.Wilda by se např. cesta z Gdaňsku do Krakova mohla zkrátit ze současných 5 hodin a 16 minut na 3 hodiny. Modernizace by měla být přínosem také pro regionální železniční dopravu.

 

Jan Tomášek, 1. tajemník, Velvyslanectví ČR ve Varšavě